Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
    • Switzerland Convention Bureau
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-09-05 | Aktuellt

IMA och Executiveeffect.se i nytt samarbete

Executiveeffect inleder ett samarbete med det internationella nätverket för ledningsassistenter IMA (International Management Assistants). Hör Maria Cirillo, nationell ordförande för IMA Sweden, berätta om samarbetet och varför ett medlemskap i IMA kan liknas vid ett Kinderägg.

IMA och Executiveeffect.se i nytt samarbete

Hej Maria Cirillo, ordförande för IMA i Sverige! Varför har ni inlett samarbetet med oss?
– Vår Training Officer Sofie Koark har haft kontakt med er under en tid och tipsat oss om artiklar. Vi är flera i styrelsen som regelbundet gått in och läst på er sajt, vilken innehåller ofantligt mycket som är intressant för vår yrkesgrupp. Rena tips och undersökningar, men utöver det så lyfter ni, på ett hedervärt sätt, upp Executive Assistants från olika företag – assistenter som är förebilder för andra. Det är inspirerande att läsa! Det framgår tydligt att ni har intresse av yrkesrollen och att lyfta den till nya nivåer, något som också är aktuellt för oss.

Vilka förväntningar har ni på samarbetet?
– Ett ömsesidigt givande och tagande, kan man säga. Ni har ögonen öppna, spanar in nyheter och skriver om det som är intressant för våra medlemmar att läsa. Artiklar som underlättar deras vardag eller ger dem inspiration att prova nya vägar. Vi får en möjlighet att förse er med våra tankar och ge tips på vad vi anser är av vikt att ta upp. Vi hoppas att det ger oss möjlighet att synliggöra vårt nätverk bland assistenter. Vi ser mycket fram emot detta samarbete!

Många kan känna sig ensam i rollen som EA, hur kan IMA då stötta?
– Ja, det kan vara en ensam roll på många sätt. Dels är det många som är den enda assistenten på företaget och dels hanterar många assistenter sekretessbelagt material vilket gör det svårt att alltid vara helt öppen i relation med arbetskamrater. Nätverk är alltid värdefullt, men vid denna typ av arbete kan det vara än mer värdefullt då man får en plattform att möta kollegor som befinner sig, på många sätt, i samma situation. Att vara medlem i IMA är som att köpa sig ett Kinderägg – man får tre önskningar i ett. Då IMA Sverige är indelat i fyra regioner, South, West, East och North får man som medlem den lilla gruppen i regionen – där känner man många, man träffas på event, pratar och umgås, flera kanske man umgås med även utanför IMA. Man ingår också i den stora landsgruppen där man snabbt kan få svar på en fråga eller en fundering via mejl eller vår Facebookgrupp.

– Utöver det har man det stora internationella nätverket som man blir en del av. Man får lära känna andra assistenter runt om i världen. Har man t.ex.en resa på gång till sin VD eller ledningsgrupp till något land, då kanske man önskar få reda på vilket hotell som är bäst, vilka restauranger, man ska välja eller om det finns bra transportmedel, frågorna kan vara många. Då kan man gå in i medlemsregistret och ta fram alla assistenter som är medlemmar i IMA just i det landet och så mejlar men en fråga. Man får svar, jag lovar! Alla är så villiga att hjälpa till. Dessutom får man kunskap om olika kulturer, olika arbetssätt och får tillfälle att öva sin engelska – bara en sådan sak är ju bra. Man går verkligen från ensamarbete till att bli en del av ett fantastiskt världsomspännande nätverk.

Vad kan man förvänta sig som medlem i IMA?
– IMA är ett professionellt nätverk som erbjuder både professionell och personlig utveckling för assistenter på ledningsnivå. Samt utveckling av yrket. Under tio månader om året genomförs event i våra fyra regioner, event som består av föreläsningar, studiebesök eller workshops som har direkt koppling till vårt yrke. Varje år arrangeras en nationell konferens i samband med årsmötet. Det finns även möjlighet att digitalt medverka till sin egen utveckling genom olika webbaserade seminarium och digitalt bibliotek som innehåller mängder av material. Dessutom är flera medlemmar energiska och lägger ut relevanta artiklar och inlägg på olika sociala media.

Det pågår en digitaliseringen i stort sett i alla branscher, hur påverkar det ledningsassistentrollen och era medlemmar?
– Det är mycket viktigt för oss att arbeta med denna transformering. Vårt mål är att våra medlemmar ska vara rustade för den omdaning som vi alla är en del av nu. Digitaliseringen innebär att många av de uppgifter vi tidigare har arbetat med kommer att bli färre eller kanske försvinna helt, men då dyker andra uppgifter upp. Det är då vi assistenter behöver tänka nytt och våga trampa nya vägar som är till gagn för både oss och våra chefer. Utbildning och vidareutveckling är en viktig del och genom vårt nätverk kan man få mycket av den varan. Det har nog aldrig varit mer spännande och roligt att vara chefsassistent, än vad det är just nu om man omfamnar det nya. Där kan man få ett rejält stöd av ett nätverk, som IMA.

Vilket är det främsta skälet, enligt dig, till varför man ska bli medlem i IMA?
– Man ska välja IMA för att det är ett professionellt och internationellt nätverk. Det viktiga är att IMA har ambitionen att vara i framkant och förse medlemmarna med det senaste som berör vårt yrke. Vi finns med i olika forum, på olika nivåer och framför alltid vikten av rollen, assistent.

Hur kommer det sig att du du själv blev medlem?
– Jag deltog på två seminarium som IMA arrangerade i Stockholm och jag tyckte de var så väl genomförda, de levde upp till just det jag önskade – seminarium som tog min yrkesroll seriöst. Jag skaffade mig mer information och insåg att IMA var nätverket för mig. Det professionella och internationella, tilltalade mig. Jag upptäcker än idag, efter sex år som medlem, nya positiva saker med medlemskapet. I hjärta och hjärna mitt nätverk.

Läs mer om IMA på deras hemsida.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Glappet växer – Västsverige tappar fart i styrelsernas jämställdhet

Glappet växer – Västsverige tappar fart i styrelsernas jämställdhet

I regionen Västsverige syns ett märkligt glapp i jämställdhetsarbetet: trots att fler kvinnor klättrar till vd- och ordförandeposter stagnerar den faktiska jämställdheten i bolagsstyrelser. Det visar Västsvenska Handelskammarens senaste styrelseundersökning.

Hitta rätt lönesystem

Lönehantering är en grundbult i företagslivet. Bakom varje lönespecifikation finns ett system som avgör om lönerna rullar in smidigt varje månad eller om det blir ett återkommande krisläge för de ansvariga. I praktiken handlar det även om hur relationen mellan arbetsgivare och medarbetare formas. Fel lön vid fel tidpunkt påverkar förtroende, ekonomi och stämningen på hela arbetsplatsen.

Välj rätt företagskort här – det viktigaste att tänka på 2026

Ett företagskort passar inte alla. Men vissa passar fler. Så här hittar du rätt företagskort 2026.

Elite Hotels of Sweden utses till Årets Hotellkedja – så skapas Sveriges bästa mötesupplevelser

Elite Hotels of Sweden utses till Årets Hotellkedja – så skapas Sveriges bästa mötesupplevelser

Annons

Elite Hotels of Sweden har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen Årets Hotellkedja 2025 vid Grand Travel Award, där över 4000 resenärer och branschproffs röstade fram vinnaren. Utmärkelsen är ett kvitto på hotellkedjans målmedvetna arbete med att leverera mötes- och konferensupplevelser i absolut toppklass.

Svenska Möten
Annonsplatta gron

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Nätverk

Bli en del av kunskaps- och yrkesnätverket: Executiveeffect – Member klicka här!

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Executive Assistant till Saab i Stockholm | Ledningsstöd
  • Executive Assistant-jobb hos BSH i Solna | Stöd CEO & CFO
  • IIA Sweden söker Project & Office Manager – Stockholm
  • Office Manager/Kontorskoordinator i Uppsala – Safestep
  • Jobb: Office Manager/Receptionist – Jernhusen, Stockholm C
  • Quant söker Executive Assistant & HQ Office Manager i Stockholm
  • Canonical: Executive Assistant/Corporate Admin – remote i Sverige
  • Lyko söker Office Manager i Stockholm – ansvar för 12 kontor
  • Office Manager Göteborg – Kontorsdrift & VD-stöd | Wise Admin
  • Canonical söker Executive Assistant – Remote (Stockholm)
  • Jobb: Executive Assistant till VD – Qvantum | Åstorp, Skåne
  • hiPrivacy söker virtuell assistent i Sverige – chans för EA
  • Family Office söker Executive Assistant i Sverige | Guide
  • Executive Assistant – Legal & Credit | Tietoevry Banktech, Solna
  • Executive Assistant på CGI Malmö – strategisk right hand
  • Executive Assistant till Legal & Credit/Wealth – Tietoevry Solna
  • Atlas Copco: Executive Assistant föräldravikariat, Stockholm
  • Lynk & Co: Executive Assistant Göteborg – föräldravikariat
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy, Ludvika
  • Back office-manager – Profeel AB, Eskilstuna | Visma & logistik

Mest läst

Clarion Hotel Sign lyfter sin designidentitet med nya Stratum Suites

Clarion Hotel Sign lyfter sin designidentitet med nya Stratum Suites

I hjärtat av Stockholm lanserar Clarion Hotel Sign tre exklusiva signatursviter – Stratum Suites – formgivna i samarbete med designstudion Bernadotte & Kylberg. Med svenskproducerade möbler, arkitektonisk fingertoppskänsla och en unik panoramavy över staden siktar hotellet mot att erbjuda ett nytt slags hotellupplevelse – lika mycket designresidens som boende.
Språkexperten Julia Linden-Hill: Så förbättrar du din affärsengelska

Språkexperten Julia Linden-Hill: Så förbättrar du din affärsengelska

Är vi svenskar lika bra på engelska som vi tror? För Executiveeffect berättar Julia Linden-Hill, grundare av Executive English, om de vanligaste missarna vi gör inom affärsengelskan och hur du snabbt som Executive Assistant kan bli förbättra dina språkkunskaper.
Saralouise Alsterlund

Möt Saralouise Alsterlund: ”Min chef och jag ses bara en gång om året”

Vi möts på Executiveeffects frukostevent på Elite Plaza i Malmö och Saralouise Alsterlund nämner att chefen hon är EA åt sitter i Tyskland. Faktum är att hon jobbar ensam i Sverige då teamet är spridda över Europa. Om hur det är och vilken hennes supertalang är berättar hon här.
Möt Gustaf Janernäs: ”Jag älskar struktur och kreativt kaos”

Möt Gustaf Janernäs: ”Jag älskar struktur och kreativt kaos”

I maj i år utsågs han till Upcoming EA of the Year – ett kvitto på både talang och driv. Gustaf Janernäs, Executive Assistant & Travel Specialist Operations på The Absolut Company, berättar hur erfarenheterna som musiker och åren på Försvarsmakten format honom. Han älskar struktur men kan också tänka sig vara EA åt en person som bjuder på kreativt ...
Så kan stressen före jul minska – vad chefer behöver göra i praktiken

Så kan stressen före jul minska – vad chefer behöver göra i praktiken

December är för många årets mest intensiva arbetsmånad. Med deadlines, avslut och privata åtaganden i samma period ökar risken för stress. I ett nytt pressmeddelande lyfter företagshälsovårdsaktören Avonova vad chefer bör göra – och vad som riskerar att glömmas bort.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com