Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-10-16 | Intervju

IMA firar 45 år – från traditionell sekreterare till strategisk ledningsassistent

I år firar det professionella nätverket IMA – International Management Assistants 45 år. Executiveeffect har träffat IMA:s Executive Chairman Else-Britt Lundgren som tar oss med på nätverkets resa - från att starta som en liten sekreterarförening till att idag finnas representerade i nästan 30 länder runt om i hela världen.

IMA firar 45 år – från traditionell sekreterare till strategisk ledningsassistent

Else-Britt Lundgren är, förutom internationell Executive Chairman för IMA – International Management Assistants 2013-2019, Senior Administrator på BioArctic AB – ett svenskt biotechbolag, och före detta National Chairman för IMA Sweden 2008-2012. Else-Britt avslutar sin tredje och sista mandatperiod som Executive Chairman den 19 oktober 2019 i Geneve.

Hej Else-Britt Lundgren! Hur kom du först i kontakt med IMA?
– Jag blev medbjuden till en kvällsaktivitet 1995 i dåvarande European Association for Professional Secretaries (EAPS) av en kollega, som bearbetade mig till att bli medlem. På den tiden så var man tvungen att bli rekommenderad av någon i nätverket och dessutom skulle ens chef gå i god för att man var chefssekreterare på ledningsnivå.

Var har dina olika roller inom IMA inneburit?
– För mig har det varit en fantastisk chans till personlig utveckling eftersom jag de senaste 15 åren haft styrelseuppdrag och de sista 10 åren varit ordförande både nationellt och internationellt. Allt detta har givit mig erfarenheter som jag kunnat applicera i mitt yrkesliv såsom projektledning, kommunikation, digital marknadsföring – till exempel webb och sociala medier – presentationsteknik, ledarskap och inte minst förändringsarbete. Det unika att möta människor från olika länder och kulturer har också givit mig en ökad förståelse samt lärt mig att anpassa min kommunikation.

I år firar IMA 45 år, hur kommer det att nätverket en gång startades?
– Det var tankar hos vår grundare Sonia Vanular – som själv varit sekreterare, men sedemera utbildade hon sig till jurist – att bilda en förening som var självutvecklande. 1973 föreslog Sonia till en mindre grupp av chefssekreterare från olika länder i Europa som deltog på ett seminarium, att bilda en sekreterarförening för att bland annat förbättra bilden av chefssekreterare. Denna grupp blev mycket entusiastisk och till det första styrgruppsmötet som tog plats i Zürich 1974 fanns det representanter från Finland, Sverige, Norge, Danmark, Spanien och Storbritannien. Alla representanter uppmanades att bilda en nationell grupp i sitt land och tre nationella grupper bildades samma år och det var Sverige, Norge och Storbritannien.

Du nämner själv IMA som ett ”unikt internationellt nätverk”, på vilket sätt skulle du säga att det är unikt?
– Det är det enda internationella ideella nätverket för assistenter på ledningsnivå. IMA har idag 18 medlemsländer och nyligen blev Sydafrika ett medlemsland – det första utanför Europa. Vi är representerade i nästan 30 länder tillsammans med medlemsländer och individuella medlemmar – dessa är medlemmar som ännu inte har bildat en nationell IMA grupp från exempelvis Botswana, Kanada, Irland, Litauen, Polen, Portugal, Ryssland, Slovenien, Turkiet, Ukraina & USA. Alla uppdrag inom nätverket sker på frivillig bas.

Skiljer sig IMA Sweden från IMA i andra länder?
– Jag skulle inte vilja säga att IMA Sweden är mer annorlunda än andra länder eftersom alla medlemsländer följer IMA:s stadgar. Dock har IMA Sweden sedan tio år tillbaka arbetat strategiskt med aktiviteter som mentorprogram, ordförandeblogg, bloggsamarbetet med Företagsuniversitetet ”How does the Executive Assistant do it?”, hemsida samt sociala medier för att exempelvis rekrytera medlemmar och synliggöra deras arbete. Detta har gjort att IMA Sweden är sedan flera år det största medlemslandet. IMA Sweden var mycket tidiga med att arbeta aktivt med hemsida och sociala medier vilket har givit resultat.

Vad har IMA betytt för dig själv som EA under dessa år du har arbetat med nätverket?
– Jag skulle vilja koppla ihop detta med tidigare frågan om vad mina olika roller i nätverket har inneburit eftersom det är mycket konkreta kompetenser som jag har stärkt eller erhållit. Utöver det ett fantastiskt nätverk, som IMA Swedens ordförande Maria Cirillo brukar förklara ”IMAs nätverk är som ett Kinderägg; du får ett internationellt, ett nationellt och ett personligt nätverk, tre nätverk i ett”. Genom IMA så har jag fått en känsla för trender och förändringar i vårt yrke. IMA innebär en möjlighet att utbyta erfarenheter och tekniska färdigheter som idag blir mer och mer viktigt.

– Jag har även haft möjligheten att ha en mentor från IMA Sweden i början av min tid som vd-assistent 2003, vilket betydde mycket att ha någon att bolla tankar och idéer med när man är ny i rollen. Därefter har jag själv varit mentor samt drivit ett mentorprogram.

Hur har IMA förändrats under åren och inte minst ledningsassistentrollen i sig?
– Då vårt nätverk grundades 1974 som European Association for Professional Secretaries (EAPS) krävde rollen som chefssekreterare språkkunskaper, att kunna ta direktiv, stenografi, vara strukturerad och serviceminded. De tekniska hjälpmedlen man hade var skrivmaskin, telegram och fast telefoni. EAPS tog fram en karriärstege för då var det mer att man kom in på en lägre nivå som sekreterare och så arbetade mig sig upp till chefssekreterare. Från 80-talet kom nya tekniska hjälpmedel som telex, ordbehandlingsmaskin, fax och PC som gjorde att man i början av 90-talet reducerade antalet sekreterare i och med att arbetet effektiviserades. Nu krävde rollen teknisk och kommunikativ kunskap och yrkestitlen ändrades till ledningsassistent och att ge administrativt stöd till en eller flera chefer.

1998 var det därför dags att ta nätverket till nästa nivå och ett nytt namn och varumärke togs fram till European Management Assistants (EUMA) för att passa de nya kraven för yrket i och med att den tradionella sekreterarrollen försvunnit.

Framför allt från 2014 börjar nätverket få mer medlemmar utanför Europa och ett förändringsarbete för ett nytt namn och varumärke startar, men också att världen omkring oss blir mer digital och kraven på ledningsassistenten är nu mer av strategiskt stöd, projektledning, vara proaktiv, förstå affären och ha kunskap om det egna företaget.

2017 lanserar nätverket ett nytt namn IMA – International Management Assistants. Samma år lanseras en internationell ”Profile for Management Support Professionals” som synliggör bredden av rollen som chefs- och ledningsassistent och som stöder våra medlemmar att utvecklas. IMA Sweden var först ut med Profilen redan 2011 som legat bakom Företagsuniversitetets program Master Class för Executive Assistant. För våra medlemmar erbjuder vi regelbundet från 2018 webinars genom IMA Online Academy som tar upp olika kunskapsområden.

Vad tror du kommer att vara IMAs fokus framöver?
– Jag tror att IMA kommer behöva stödja medlemmarna att bli mer synliga i rollen som chefs- och ledningsstöd och det kräver att vi själva är tydliga med vad vi bidrar till i affären. I och med att den digitala utvecklingen går mycket fort så måste vi hålla koll på vilka nya kunskaper som krävs. Livslångt lärande är mer viktigt idag. Kan IMA erbjuda aktiviteter som stärker kompetenser men även utvecklar nya, så är behovet av att ha ett nätverk att dela kunskaper och erfarenheter nödvändigt.

– Närmast så har vi vår internationella konferens som går av stapeln i Geneve, Schweiz den 18 oktober 2019 med temat  ”The Future is Now: How to be a challenger in your role”. Vi är idag mer än 260 deltagare från över 20 länder som samlas. Samtidigt så kommer vi att fira våra 45 år som nätverk!

Twitter: @LundgrenEB
LinkedIn: Else-Britt Lundgren

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Uppsagd - när en ny vd förändrar allt

Uppsagd – när en ny vd förändrar allt

Att arbeta som Executive Assistant innebär ofta år av nära samarbete och lojalitet gentemot ett och samma bolag och många gånger även en och samma chef. Men vad händer när en ny chef kliver in och allt förändras? Vi träffar EA:n ”Anna” som gladde sig åt sin nye vd men som istället fick sparken.

Elef Ventouris på WYLL fixar exklusiv service

De skötte logistiken och transporter under Sveriges EU-ordförandeskap

Elef Ventouris är projektledare på WYLL för transporter/logistik. Han ansvarar, planerar och hanterar alla transportrelaterade aspekter vid större evenemang och projekt. Han menar att WYLL sticker ut från andra aktörer.

Carotte växer med stora evenemang - möt vd:n Oscar Durling

Carotte växer med stora evenemang – möt vd:n Oscar Durling

Kvalitetscateringbolaget Carotte har vuxit under se senaste åren med ett ökat förtroende hos sina kunder. I år bedriver de en rad stora evenemang såsom Göteborgsvarvet, Gothia och Partille cup samt Volvo Car Scandinavian Mixed. Bland många andra.

Bakom kulisserna hos Årets Hotellkedja – så säkrar Elite Hotels kvalitet och service i världsklass

Bakom kulisserna hos Årets Hotellkedja – så säkrar Elite Hotels kvalitet och service i världsklass

Annons

När Elite Hotels of Sweden nyligen utsågs till Årets Hotellkedja 2025 vid Grand Travel Award baserades valet på omfattande feedback från både resenärer och professionella branschaktörer. En avgörande faktor bakom utmärkelsen är hotellkedjans ständiga fokus på kvalitet, service och utveckling av sina anläggningar.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com