Fysisk, Hybrid eller Digital?
Dessa ord har vi kanske redan tröttnat på, men verkligheten har faktiskt förändrats. Besökare och talare har vant sig vid digital kommunikation. För många föreligger fortfarande reserestriktioner och familjelivet har fått en tydligare plats. Även klimatsituationen måste vägas in när man väljer typ av evenemang. Fördelen är att det finns ett brett utbud av tjänster inom såväl digitalt som fysiskt och bättre förutsättningar än någonsin att fläta dem samman. Säkerställ att din leverantör behärskar såväl det fysiska som det digitala. Och, skaffa en bra plan för hur dessa kan fusioneras sömlöst för olika målgrupper.
Målgruppen i fokus.
Apropå fysiskt, digitalt och hybrid, tänk på att det egentligen rör sig om helt olika möten. En digital besökare vill inte se människor mingla på film och fysiska besökare vill inte titta på filmklipp som visas på en scen. Hybrider kräver därför en tydligare och starkare konceptutveckling jämfört med digitala och fysiska möten var för sig. Reflektera över vilken målgrupp ni verkligen vill ha på plats och vilka som nås lika bra digitalt. Kanske antalet besökare kan femdubblas genom en digital förlängning?
Innehållet är avgörande.
Bygg en innehållsstrategi som ger en intressant agenda. Idag finns unika möjligheter att locka internationella talare vi tidigare aldrig kunnat drömma om till en betydligt lägre kostnad tack vare digital närvaro. Tänk dock på att mixa med fysiska talare vid ett fysiskt evenemang. Vid digitala eller hybrida evenemang förbättras upplevelsen när långt mer bakgrundsmaterial kan tillgängliggöras för besökaren att i lugn och ro fördjupa sig i. Vid en gala är det t.ex. oftast mer intressant att höra varför någon mottar ett pris än att de gör det.
Färre och värre.
Det digitala mellanlagret har försett oss med nya förutsättningar. Vi kan möta vår publik på olika sätt vid olika tillfällen. Det ger oss möjligheten att bättre välja kanal efter budskap. Flertalet digitala evenemang, som är oöverträffade i kostnadseffektivitet, tidseffektivitet och informationskvalitet, kan mixas med fysiska evenemang där fokus oftast ligger på upplevelse, relationsbyggande och gemenskap. Välj rätt möte vid rätt tillfälle. Vår gissning är att det framöver går fyra digitala events på varje fysiskt men att de fysiska blir mer genomarbetade och relationsbyggande. Detta ger en bra mix mellan djup och frekvens.
Planera i god tid och välj med omsorg.
Mycket har förändrats i branschen. Av de etablerade aktörerna har flertalet idag bara 20-50 % av sin personal kvar efter pandemin. Och det ser ofta ännu värre ut i leden av underleverantörer. Snickerier, teknikproducenter och cateringbolag: många är hungriga att komma igång igen och kan därför gå in projekt trots att inte hela leveranskedjan är klar. Säkerställ att det finns en trovärdig leveransplan och att din leverantör har kontroll över produktionskedjan. Säkerställ även att den leverantör ni väljer har aktuella referensprojekt och erfarenhet av just det ni söker – det är er bästa garanti för ett bra genomförande.
Onemotion IMC är en kommunikationsbyrå som arbetar i gränslandet mellan Innovation och kreativitet. Vi erbjuder leveranser med helhetsansvar från kreativ konceptutveckling och design till fysisk och digital produktion. Idag har vi ca 60 anställda i en mix av kreatörer, designers, koncept och innehållsutvecklare, projektledare och producerande personal. Onemotion har utvecklat vVenues – den digitala eventplattformen som engagerar människor. Onemotion driver även eventproduktionsbolaget Production Republic of Scandinavia, vilket garanterar en trygg helhetleverans oavsett fysiskt eller digitalt event. Tack vara den digitala utvecklingen i kombination med samlade insatser från alla på byrån är Onemotions team idag större än före pandemin. Onemotion fortsätter att bredda sitt erbjudande om event – från snickeri och expo till digitala lösningar, som varandes experter på digital/fysiska och hybrida event.