Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2025-05-15 | Aktuellt

IMA bjöd på insikter om hur du framtidssäkrar dig själv och ditt jobb

9 maj var det dags för International Management Assistants (IMA) årsmöte, som i år ägde rum i Göteborg. Efter själva årsmötet stod flera intressanta talare på programmet och temat för dagen är hur du som Executive Assistant kan framtidssäkra dig själv och ditt jobb - ett verkligt aktuellt ämne som också uppskattades av deltagarna.

IMAs vårseminarium: Framtidssäkra dig själv och ditt jobb!IMA:s nya styrelse: (Övre reden från vänster) Jaana Ahlberg – National Web Officer, Helena Johansson – Region Chair South, Anna Canon – Marketing & Communication, Andi Destrouni – Governance Officer (Nedre rad från vänster) Ebba Lahrman – Region Chair East, Therese Wingren – Region Chair West, Therés Westrin – Nation Chair, Kristiina Sagbrand – Training Officer, Helena Skogäng – Finance Officer

International Management Assistant (IMA) är ett globalt nätverk för assistenter. Det har funnits i Sverige i  51 år har runt 300 medlemmar. Den 9 maj var det dags för årsmöte och Göteborg stod som värd.

Dag fylld med lärande och nätverkande

Dagen började med själva årsmötet 2025, där det gångna verksamhetsåret gicks igenom och en ny styrelse valdes in. De står nu redo att ta sig an sina uppdrag och fortsätta driva föreningen framåt.

Efter årsmötet följde en eftermiddag full av intressanta föreläsare och dagen leddes av moderator Jan Bylund, som proffsigt såg till att programmet flöt på och bjöd på humoristiska inslag längs vägen.

Hållbart och framtidssäkrat

Hur kommer rollen som Executive Assistant att förändras i samband med att AI tar allt mer plats i våra liv? Och hur ska vi agera för att ta till oss och kunna hantera det på bästa sätt? Detta var temat för programmet och först ut bland de inbjudna talarna var Madelene Lööw, legitimerad dietist och livsstilscoach. Hon pratade om ”Hållbar hälsa i en digital era” med fokus på hur vi bäst kan ta hand om vår egen hälsa när arbetet ständigt påverkas av nya tekniska och organisatoriska krav. Diskussionen kring hållbar hälsa gav deltagarna användbara tips och insikter att ta med sig i sitt arbete.

Hur förbereder du dig bäst för att använda de nya tekniska hjälpmedel som i rask takt i grunden håller på att förändra vårt sätt att arbeta? Framtidens verktyg och teknologier var nästa ämne på agendan där Joakim Jardenberg, som är rådgivare inom AI lärde ut hur du rent konkret kan jobba med olika AI-verktyg. Det var en inspirerande session som öppnade upp för många framtida möjligheter och idéer.

Dagen avslutades med att Fatima Essaidi, influencer och känd för sitt engagemang i att stödja unga kvinnor inom teknik och entreprenörskapen, pratade om Hur GenZ ser på arbetsmarknaden, och vad vi kan lära oss av deras syn på arbete och karriär. Hon förklarade hur man jobbar gentemot generation Z och gav en förståelse för den yngre generationens perspektiv och hur vi kan dra nytta av deras unika förhållningssätt till arbetslivet.

10-tal Business Members på plats

Årsmötet ägde rum på nya Strawberry-hotellet Clarion Hotel Karlatornet på Lindholmen och dagen möjliggjordes mycket tack vare stöd från dem och ytterligare ett 10-tal Business Members, som var på plats, både som utställare och sponsorer.

Nästa år står Stockholm värd

Efter en lärorik och inspirerande dag avrundades seminariet med en festlig middag och underhållning där samtal och skratt fortsatte till långt in på kvällen.

Nästa år äger årsmötet rum i Stockholm den 8 maj.

 

Nyfiken på IMA? På deras hemsida kan du läsa mer.

Av:

Sophia Loader

 

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Rapporten som visar: Balans är framtidens viktigaste karriärstrategi

Rapporten som visar: Balans är framtidens viktigaste karriärstrategi

Stress, press och livspussel oroar svenskarna mer än AI och teknikomställning. Det visar en ny undersökning från Bliwa Livförsäkring. För VD-assistenter, som ofta befinner sig mitt i organisationens hjärta, blir resultaten en tydlig påminnelse: framtidens utmaning handlar lika mycket om hållbarhet i arbetet som om effektivitet.

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.

Kvinnor har fortfarande sämre karriärmöjligheter i Sverige

Kvinnor har fortfarande sämre karriärmöjligheter i Sverige

Trots åratal av fokus på jämställdhet upplever nästan hälften av Sveriges yrkesarbetande kvinnor att de har begränsade möjligheter att göra karriär eller utvecklas professionellt – långt efter sina manliga kollegor. Det visar den nya rapporten ManpowerGroup Global Talent Barometer 2025.

Styrkan av berättelser kring lägerelden när oron blåser

Styrkan av berättelser kring lägerelden när oron blåser

Annons

– När vår vardag skakas om av saker i vår omvärld som vi inte har kontroll över ökar människans behov av att vara tillsammans, säger Mårten Diktonius, Content Director på Eventyr.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Office Manager – Duni Group Malmö | Konsult via Bravura
  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg

Mest läst

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

När hon 2016 intog vd-stolen på hotell- och konferens-anläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm gick hon från att vara Executive Assistant till att bli kollegornas chef. 2019 storsatsade de genom att utöka med hotellverksamhet och en exklusiv finkrog. Den utsågs i våras till ”Årets hotellrestaurang” och siktet är inställt på en stjärna i Guide Michelin. Vi får ett finstämt ...
Ministerns EA bjöd på sina erfarenheter

Ministerns EA bjöd på sina erfarenheter

Marie Voss, vd-assistent på Sydsvenska Handelskammaren håller regelbundet i mötesserien ”Möt en VD-assistent” och igår var det dags för en riktig drömgäst ...
Mötesexperten Fredrik Bauer: Kan ett infomöte vara effektivt?

Mötesexperten Fredrik Bauer: Kan ett infomöte vara effektivt?

De flesta arbetsplatser har informationsmöten av olika slag. Möten som ofta upplevs tråkiga och som sällan förmedlar ny information på ett effektivt sätt. I en ny krönika från Executiveeffects återkommande gästskribent Fredrik Bauer reflekterar han över fenomenet och ger förslag till förändring.
Dan Persson Knistad Herrgård: ”Steffo är mitt bollplank”

Dan Persson Knistad Herrgård: ”Steffo är mitt bollplank”

Hallå där... Dan Persson, vd och ägare till Knistad Herrgård i Skövde. Vi tog en pratstund med Dan om hur han tagit verksamheten genom pandemitiden och hur hans samarbete ser ut med delägaren Steffo Törnquist.
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com