International Management Assistant (IMA) är ett globalt nätverk för assistenter. Det har funnits i Sverige i 51 år har runt 300 medlemmar. Den 9 maj var det dags för årsmöte och Göteborg stod som värd.
Dag fylld med lärande och nätverkande
Dagen började med själva årsmötet 2025, där det gångna verksamhetsåret gicks igenom och en ny styrelse valdes in. De står nu redo att ta sig an sina uppdrag och fortsätta driva föreningen framåt.
Efter årsmötet följde en eftermiddag full av intressanta föreläsare och dagen leddes av moderator Jan Bylund, som proffsigt såg till att programmet flöt på och bjöd på humoristiska inslag längs vägen.
Hållbart och framtidssäkrat
Hur kommer rollen som Executive Assistant att förändras i samband med att AI tar allt mer plats i våra liv? Och hur ska vi agera för att ta till oss och kunna hantera det på bästa sätt? Detta var temat för programmet och först ut bland de inbjudna talarna var Madelene Lööw, legitimerad dietist och livsstilscoach. Hon pratade om ”Hållbar hälsa i en digital era” med fokus på hur vi bäst kan ta hand om vår egen hälsa när arbetet ständigt påverkas av nya tekniska och organisatoriska krav. Diskussionen kring hållbar hälsa gav deltagarna användbara tips och insikter att ta med sig i sitt arbete.
Hur förbereder du dig bäst för att använda de nya tekniska hjälpmedel som i rask takt i grunden håller på att förändra vårt sätt att arbeta? Framtidens verktyg och teknologier var nästa ämne på agendan där Joakim Jardenberg, som är rådgivare inom AI lärde ut hur du rent konkret kan jobba med olika AI-verktyg. Det var en inspirerande session som öppnade upp för många framtida möjligheter och idéer.
Dagen avslutades med att Fatima Essaidi, influencer och känd för sitt engagemang i att stödja unga kvinnor inom teknik och entreprenörskapen, pratade om Hur GenZ ser på arbetsmarknaden, och vad vi kan lära oss av deras syn på arbete och karriär. Hon förklarade hur man jobbar gentemot generation Z och gav en förståelse för den yngre generationens perspektiv och hur vi kan dra nytta av deras unika förhållningssätt till arbetslivet.
10-tal Business Members på plats
Årsmötet ägde rum på nya Strawberry-hotellet Clarion Hotel Karlatornet på Lindholmen och dagen möjliggjordes mycket tack vare stöd från dem och ytterligare ett 10-tal Business Members, som var på plats, både som utställare och sponsorer.
Nästa år står Stockholm värd
Efter en lärorik och inspirerande dag avrundades seminariet med en festlig middag och underhållning där samtal och skratt fortsatte till långt in på kvällen.
Nästa år äger årsmötet rum i Stockholm den 8 maj.
Nyfiken på IMA? På deras hemsida kan du läsa mer.
Av:

IMA:s nya styrelse: (Övre reden från vänster)
Jaana Ahlberg – National Web Officer, Helena Johansson – Region Chair South, Anna Canon – Marketing & Communication, Andi Destrouni – Governance Officer
(Nedre rad från vänster)
Ebba Lahrman – Region Chair East, Therese Wingren – Region Chair West, Therés Westrin – Nation Chair, Kristiina Sagbrand – Training Officer, Helena Skogäng – Finance Officer




