Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-02-04 | Verktyg

12 tips: Så gör du en PR-plan

En plan är en konkret vägledning. En PR-plan är inget undantag. PR-planen ger verktygen för en rakare, tydligare och mer effektiv kommunikation med ett utpekat syfte. Med en genomtänkt och genomarbetad PR-plan går det att jobba proaktivt och smart med ett tydligt fokus.

12 tips: Så gör du en PR-plan12 tips: Så gör du en PR-plan

Hur gör du en PR-plan? Det är egentligen inte svårare än att göra andra typer av planer. För lite inspiration och hjälp på traven är här 12 tips för hur du gör en PR-plan. Du kan med fördel arbeta igenom tipsen i den ordning som de står.

1 Varför en PR-plan?

En plan består ofta av en lång rad svar på frågor. Den viktigaste frågan börjar med det lilla ordet ”varför”. Precis så gäller också för PR. Varför ska din organisation jobba med PR och varför behövs en plan?

Syftet behöver sällan beskrivas i några längre formuleringar. Ofta landar svaret på frågan i en mycket kort och kärnfull formulering. Några exempel kan vara:

  • Öka kännedom om produkt eller varumärke
  • Öka försäljningen
  • Särskilja ett varumärke från konkurrenterna
  • Öka medvetenhet om en viss fråga
  • Öka genomslag för varumärke i sociala medier
  • Attrahera kompetens
  • Få fler interaktioner och/eller följare på sociala medier

Bra att veta är att en organisation kan ha flera planer för kommunikationen utåt. Till exempel kan en plan ha fokus på försäljning, marknadsandelar och liknande medan en annan kan ta ett bredare grepp kring exempelvis varumärke och kundkännedom.

2 Vilken är målgruppen?

PR handlar om kommunikation. Frågan är då med vem din organisation ska kommunicera samt varför och hur. Vem behöver få kommunikation och varför? Här kan det vara nyttigt att ta fram attribut som demografisk information och kvalitativ information såsom intressen, ekonomi och liknande.

Hur vill målgruppen ta del av information? Vilka kanaler ger bäst spridning och vilka kanaler litar målgruppen på? Den här delen av arbetet med PR-planen är central för att kommunikationen ska få genomslag.

3 Vilka är organisationens styrkor och svagheter?

En plan kan inte vara komplett utan en analys av styrkor och svagheter. I en PR-plan är det viktigt att titta på allt som kan vara styrkor och allt som kan vara svagheter.

I arbetet med en PR-plan kan det här steget vara utmanande och upplevas som svårt. Här är några exempel på ingångar att fundera på:

  • Organisationens rykte i olika samhällsfrågor
  • Kontakter och kontaktvägar inom media
  • Förtroende för nyckelpersoner i organisationen
  • Resurser när det gäller distribution av innehåll
  • Rykte i personalfrågor
  • Organisationens storlek och genomslag överlag

4 Vilka samhällsfrågor är aktuella?

En organisation såsom exempelvis ett företag är inte en separat enhet helt skild från samhället. Det är snarare tvärtom.

Om din organisation upplevs som en ansvarsfull aktör i någon samhällsfråga kan den positiva uppmärksamheten spilla över på övrig verksamhet. I arbetet med PR-planen kan det vara en god idé att titta på samhällsfrågor med koppling till verksamheten.

5 Vilka är huvudbudskapen som ska förmedlas?

En plan för PR bör ha en överskrift som ramar in hela planen. Det handlar om ett kort och kärnfullt budskap som är överordnat all kommunikation. Allt innehåll som distribueras på olika sätt ska harmoniera med huvudbudskapet.

Huvudbudskapet kan spegla organisationens vision eller mission. Det bör dock ha mer fokus på det som ska kommuniceras utåt.

Exempel på huvudbudskap:

Vi har digital innovation i vårt DNA. Med över 30 nyhetstjänster inom teknik på fem språk är vårt bolag ledande i Norden. Våra plattformar besöks av mer än 100 000  nyhetsintresserade personer varje dag via dator och mobil.

6 Vilka mål ska användas?

I det här skedet i arbetet med PR-planen gäller det att sätta mål. Utan mål finns nämligen inget konkret att jobba mot. Mål i en PR-plan bör följa av grunden till planen (svaret på frågan ”varför?”) och också vara i linje med huvudbudskapet.

När det handlar om mål är det alltid klokt att hålla det kort och utgå från SMART-modellen. Målet ska alltså vara specifikt, mätbart, nåbart, relevant och tidsbestämt.

7 Vilka är strategierna? Och de taktiska planerna?

För att uppnå mål krävs strategier och taktiska steg. Vad är en strategi? Kort sagt handlar det om vad som ska vara i fokus för att ett mål ska kunna uppfyllas.

När du har tagit fram tydliga strategier kan du sedan ta fram taktiska planer. Taktisk planering handlar om kortsiktiga, konkreta steg och åtgärder. De får gärna vara mycket exakta sett till både innehåll, tid, mottagare, med mera.

8 Hur ska innehåll och nyheter distribueras?

PR handlar om innehåll och innehåll måste distribueras på något sätt för att nå målgrupper och andra intressenter. Frågan är då hur det ska göras?

Den klassiska journalistiken samt evenemang av olika slag har varit givna distributionsplattformar i många år. Idag finns dock många andra kanaler att använda, kanaler som din organisation många gånger kan kontrollera på egen hand.

Exempel på plattformar för distribution kan vara:

  • Egen domän
  • Sociala medier
  • Sida på nyhetsrum för pressmeddelanden
  • Reklam och influencer-marknadsföring
  • Kontakter med journalister och skribenter

9 Planering av konkreta åtgärder

En PR-plan bör innehålla en kalender med schemalagda aktiviteter. En sådan kalender tydliggör vad som ska göras, när det ska göras och vem som är ansvarig.

Det finns en klassisk formel för hur en PR-kalender kan se ut. Formeln är ”5W + 1H” (på engelska). Vad betyder det? Det handlar om svar på frågor, närmare bestämt:

  • Vad
  • För vem
  • Varför
  • Var (vilka kanaler)
  • När
  • Hur (typ av innehåll)

10 Mätning och uppföljning

Hur du ska mäta och följa upp insatserna enligt PR-planen beror naturligtvis på typ av mål. Det är till exempel skillnad på att mäta intresse för en produkt/ett varumärke generellt och omnämnanden specifikt på sociala medier. Planera för hur mätning och uppföljning ska ske samtidigt som du tar fram mål och strategier!

11 Glöm inte budgeten!

Ingen plan är komplett utan en budget. Konkreta siffror på vad åtgärder kostar är ett måste för att du ska kunna följa upp och mäta effektivitet och nytta. En tydlig budget ger också möjlighet att jämföra och ställa olika åtgärder mot varandra.

12 Identifiera kontakter och talespersoner

Sist men inte minst är det klokt att nämna vikten av talespersoner och mediakontakter. Att ha en eller flera utpekade kontakter och talespersoner för media och press är praktiskt. En sådan strategi kan också ge PR-arbetet en skjuts eftersom kommunikationen kan bli enhetlig och konsekvent.

Av: Martin Olofsson

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Disney-modellen: Nyckeln till kreativ framgång

Disney-modellen: Nyckeln till kreativ framgång

Disney-modellen – en strategi som kombinerar fantasi, realism och kritiskt tänkande – kan du öppna dörren till innovativa lösningar och förbättrad arbetsmiljö.

5 AI-verktyg som hjälper dig jobba smartare

5 AI-verktyg som hjälper dig jobba smartare

Från bildgenerering till transkribering och översättning – här är fem AI-verktyg som du kan testa direkt. Spara tid, imponera i presentationer och låt tekniken göra grovjobbet åt dig efter att ha spanat in våra tips till dig!

10 tips: Så använder du Excel för att effektivisera ditt arbete

10 tips: Så använder du Excel för att effektivisera ditt arbete

Som executiveassistent är det avgörande att arbeta effektivt och noggrant. Microsoft Excel erbjuder en rad funktioner som kan underlätta ditt dagliga arbete. Här är några tips för att dra nytta av Excel på bästa sätt:

Fler företag väljer flexibla kontorslösningar

Fler företag väljer flexibla kontorslösningar

Annons

Fullservice, korta uppsägningstider och en möjlighet att snabbt skala upp – eller ner. Allt fler företag väljer bort traditionella kontor och ser fördelarna med att flytta in på kontorshotell. 

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

  • International Management Assistants (IMA) Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Oscar Ohlsén är koncernchef på Carotte Group, som erbjuder soft facility services med fokus på mat, möten och upplevelser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA här. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Intim och charmig festlokal Vardagsrummet på Gamla Stadshotellet i Uppsala, perfekt för mindre tillställninga

De 10 bästa festlokalerna i Uppsala för en minnesvärd tillställning

Letar du efter en festlokal att hyra i Uppsala? Här hittar du en mängd spännande alternativ som passar både små och stora tillställningar. I vår lista finns allt från charmiga, intima lokaler till rymliga festvåningar, där flera erbjuder möjligheten att ta med egen dryck och mat, vilket kan hålla kostnaderna nere. Vare sig du föredrar ett centralt läge eller en ...
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.
Hitta topp 13 festlokaler att hyra i Malmö

De 13 bästa festlokalerna att hyra för ditt evenemang i Malmö

Letar du efter den perfekta festlokalen i Malmö för ditt nästa evenemang? Oavsett om du planerar ett stort firande med många gäster eller en mer intim tillställning, har Malmö ett brett utbud av fantastiska festlokaler att hyra. Här kan du hitta allt från stora, pampiga lokaler till små, mysiga festlokaler som passar perfekt för mindre sällskap. Vill du hyra en ...
16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

Letar du efter en restaurang i Stockholm där du kan abonnera för ditt nästa event eller fest? Det finns många fantastiska alternativ som erbjuder en kombination av unika miljöer och högkvalitativ mat. Oavsett om du planerar en privat fest på restaurang, en bröllopsmiddag eller en företagskickoff, finns det restauranger som passar alla behov. I denna guide presenterar vi några av ...
Så hittar du rätt mötesplats – ny tjänst lanseras i dag

Så hittar du rätt mötesplats – ny tjänst lanseras

Nu blir det enklare för dig som ledningsassistenter och andra mötesbokare att hitta rätt plats för nästa konferens eller ledningsgruppsmöte. Den 16 maj lanseras den nya tjänsten STHLM MÖTEN, en kostnadsfri digital tjänst som erbjuder jämförbara offerter, rådgivning och möjlighet att boka direkt online. Vi passade på att ställa några frågor till Magdalena Höglund inför lanseringen.

Expertråd

Exklusiv visningsresa till Artipelag med Lars Wallin

Exklusiv visningsresa till Artipelag med Lars Wallin

Event

Artipelag är en internationell mötesplats för konst, god mat och fantastiska eventmöjligheter – vackert belägen på Värmdö i Stockholms skärgård.
Den 10 juni arrangerar Executiveeffect en visningresa till Artipelag där ni även får se den nya utställningen med Lars Wallin!

Så hittar du rätt mötesplats – ny tjänst lanseras i dag

Så hittar du rätt mötesplats – ny tjänst lanseras

Aktuellt

Nu blir det enklare för dig som ledningsassistenter och andra mötesbokare att hitta rätt plats för nästa konferens eller ledningsgruppsmöte. Den 16 maj lanseras den nya tjänsten STHLM MÖTEN, en kostnadsfri digital tjänst som erbjuder jämförbara offerter, rådgivning och möjlighet att boka direkt online. Vi passade på att ställa några frågor till Magdalena Höglund inför lanseringen.

IMAs vårseminarium: Framtidssäkra dig själv och ditt jobb!

IMA bjöd på insikter om hur du framtidssäkrar dig själv och ditt jobb

Aktuellt

9 maj var det dags för International Management Assistants (IMA) årsmöte, som i år ägde rum i Göteborg. Efter själva årsmötet stod flera intressanta talare på programmet och temat för dagen är hur du som Executive Assistant kan framtidssäkra dig själv och ditt jobb – ett verkligt aktuellt ämne som också uppskattades av deltagarna.

Taxi Stockholm ansluter sig till SAS Transfer

Taxi Stockholm ansluter sig till SAS Transfer

Affärsresor

SAS Transfer är tjänsten som gör det enkelt för SAS-resenärer att boka marktransport i samband med sin flygresa. Nu erbjuds även Taxi Stockholm som ett av taxialternativen när resenärerna befinner sig i Stockholm.

Disney-modellen: Nyckeln till kreativ framgång

Disney-modellen: Nyckeln till kreativ framgång

Verktyg

Disney-modellen – en strategi som kombinerar fantasi, realism och kritiskt tänkande – kan du öppna dörren till innovativa lösningar och förbättrad arbetsmiljö.

Vyn vinner Simrishamns arkitekturpris 2025

Vyn vinner Simrishamns arkitekturpris 2025

Aktuellt

Stjärnkrögaren Daniel Berlins hyllade restaurang Vyn tilldelas Simrishamns kommuns arkitekturpris 2025. ”FOJABs omvandling av gården framstår som både oemotståndlig och magnifik”, sa byggnadsnämndens ordförande Roland Thord när han läste upp motiveringen till priset.

Waxholms Hotell – där skärgårdspuls möter storstadsvibe

Waxholms Hotell – där skärgårdspuls möter storstadsvibe

Inspiration

När ledningsgruppen behöver mer än bara en whiteboard och kaffeautomat, erbjuder Waxholms Hotell en inspirerande miljö där skärgårdens ro möter storstadens energi. Beläget endast 30 minuter från Stockholm, kombinerar detta nyrenoverade hotell historisk charm med moderna faciliteter, inklusive sju mötesrum med havsutsikt och en nyöppnad Skajbar som bjuder på utsikt över horisonten. Med 42 rum och en restaurang som hyllar det svenska köket, är Waxholms Hotell en plats där idéer föds och relationer stärks.

Möt My Widholm: "Mitt stora nätverk är ovärderligt"

Möt My Widholm: ”Mitt stora nätverk är ovärderligt”

Hon är Office Manager på Tradedoubler och ett av hennes första projekt när hon började var att hitta ett nytt huvudkontor. För Executiveeffect berättar My Widholm hur hon jobbar med AI och hur hon får kollegorna att älska att hänga på kontoret med hjälp av sitt stora nätverk. Och så får vi reda på vad som är hennes hemliga talang …

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Event

Den 15 maj bjuder vi in dig som läser Executiveeffect till ett unikt evenemang där kunskap och nätverkande möts i en härlig miljö. Lyssna till föreläsningen: Attityder som gör skillnad – med toppföreläsaren Magnus Helgesson, få en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade mötesytor och avslutande mingel.

Monica Ohlson, Executive Assistent till generalsekreterare och styrelse på Barncancerfonden och Niklas Cerovina, Vice President Assistant på Tetra Pak Packaging Solutions AB

Erfarenhet mötte nyfikenhet – mentorsprogrammet utvecklande för båda

Karriär

Monica Ohlson på Barncancerfonden och Niklas Cerovina på Tetra Pak Packaging Solutions var båda nyfikna på vad ett mentorsprogram skulle innebära för deras professionella utveckling, hon i egenskap av mentor, han som adept. De har båda precis avslutat mentorsprogrammet som ingår i EA-nätverket IMA Swedens medlemskap och här berättar de om varför de anmälde sig, vad de båda tagit med sig och varför de tycker att fler borde våga kasta sig ut på en liknande resa.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com