Fram till 2021 drevs Solvalla i egen regi innan beslut fattades att ta in en extern restauratör, vid årsskiftet gick avtalet ut och ställde arenan inför tre val:
– Vi kunde förlänga avtalet, ta in någon ny eller driva restaurangerna i egen regi, berättar Malin Karlsson.
Beslutet landade på det sistnämnda alternativet.
– Vi såg en vinst i att äga hela produkten själva och att ha fullt ansvar för den och för våra gäster. Att vara en samlad styrka med samma mål och fokus gör oss starkare, det blir inte ”vi och dom”. Närheten till gästen följer en röd tråd. Vi vill att gästen ska känna det vi vill förmedla – att Solvalla är för alla, säger Malin.
Inför 2025 kommer Solvalla satsa stort på konferensverksamhet, B2B och andra stora event.
– Vad många kanske inte tänker på är att Solvalla faktiskt är en arena i dess fulla mening, man kan göra så mycket mer än att se på trav här, även om det är vår hjärtverksamhet. Vi har unika lokaler som inte finns någon annanstans i Stockholm, säger Malin.
Här finns fyra lokaler/matsalar med kapacitet på över 2000 sittande gäster, möbleras lokalerna om till bio är kapaciteten det dubbla. Alla lokaler är i etage och har bra sikt mot mitten. På Solvalla finns sju konferensrum som rymmer 30 personer vardera samt en mäss/konsertlokal som tar 1450 stående gäster.
– Innerplanen är lika stor som elva elvamannafotbollsplaner. Alltså elva Strawberry Arena som kan användas till event, konserter, mässor… det är bara fantasin som sätter gränser, berättar Malin.
Hon slår också ett slag för det unika i att all kompetens finns på plats.
– Vi har arenan, vi har infrastrukturen, restaurangerna, biljettsystem, entrékassor, eventprojektledare, ljud- och bildtekniker, dekoratörer och reklambyrå. Kunden kan säga hur de vill ha sitt event så löser vi det eller så bygger vi det tillsammans med kunden. En kontakt – inte flera olika kontakter för att genomföra ett event.
2023 påbörjades Solvallas ”facelift” då man i Kongressen Restaurang gick från rött och furu till nytt fräscht grått, vitt och svart. Nu kommer man även att ta tag i följande våningar – fest och konferensvåningen får ett lyft och under 2025 och 2026 får resten av Solvallas lokaler en uppfräschning.
– Ska vi vara med och fightas om konferenser och B2B behöver vi uppdatera oss. Solvallas hjärta är hästarna och travet och där har vi som målbild att rekrytera fler travgäster till banan på våra tävlingsdagar. Parallellt med det vill vi att Solvalla hamnar på kartan som ett självklart val när företag väljer arena för mässor, event, fester, konserter, kongresser, stand-up, ja stort som smått, avslutar Malin.
Av: Elin Bisander