Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2025-03-04 | Aktuellt

Fokus på framtidens arbetsliv vid IMA:s årsmöte 9 maj

Med två månader kvar till IMA:s årsmöte, som äger rum på nya Clarion Hotel Karlatornet i Göteborg den 9 maj, fångar vi upp Therese Wingren, ordförande för IMA West och ansvarig projektledare. Temat för dagen är hur du som EA framtidssäkrar dig själv och ditt jobb.

Fokus på framtidens arbetsliv vid IMA:s årsmöte 9 majGöteborg stod värd för IMA:s årsmöte 9 maj Foto: Pixabay

Den 9 maj äger International Management Assistant (IMA) Swedens 51:a årsmöte rum och den här gången står Göteborg som värd. Therese Wingren är Executive Assistant på Volvo Group Trucks Operations och sedan 2024 är hon ordförande för IMA West. Tillsammans med fyra andra från IMA ansvarar de för organisationen och planeringen av årsmötet, seminarierna och middagen på kvällen. Executiveeffect ringer upp Therese för att ta pulsen på förberedelserna och innehållet!

Går allt enligt plan så här två månader före?

– Ja, tack vi ligger bra till med förberedelserna och vi ser fram emot att få välkomna medlemmar från hela IMA Sverige till Göteborg och fantastiska, nyöppnade Strawberry-hotellet Clarion Hotel Karlatornet. Det stod klart förra året och har en fantastisk utsikt över Göteborgs inlopp och har en skön atmosfär.

Vilka kommer vara där?

– Alla som är professional members i IMA är inbjudna. Sista dagen för anmälan är 31 mars och i dagsläget är vi runt 50 anmälda. Vi hoppas att så många som möjligt tar sig tiden att komma hit och nyttjar tillfället att lära sig mycket nytt och att få nya kontakter inom IMA. Till seminarierna efter lunch är alla, även icke-medlemmar välkomna – en möjlighet att känna på nätverket.

Ni har flera tunga sponsorer bakom er. Berätta!

– Det stämmer. Förutom Strawberry så har vi stöd av stora företag som ESS Group, House of People, Oscars Teatern, China Teatern, SJ, Radisson Blu och Elite Hotels med flera. I år har vi dessutom flera nya som Visit Lund, som tidigare varit sponsor till IMA South.

Själva årsmötet äger rum på förmiddagen. Vad innebär det och vem ska delta tycker du?

– Årsmötet är exklusivt för de som är medlemmar i IMA och på mötet går vi igenom årsberättelsen och ekonomin från föregående år. Sen kommer det ske en presentation av oss i styrgrupperna och nya ledamöter kommer väljas in i samband med att några avgår. Är du medlem tycker jag absolut att du ska delta. Det ger en inblick i hur verksamheten fungerar.

Och efter lunchen står en rad intressanta talare på programmet som alla kommer prata om hur du som EA kan framtidssäkra dig själv och ditt jobb.

– Ja, det stämmer. Vi vill hjälpa till så att du som EA håller dig uppdaterad och ser till att din roll som EA håller sig relevant även i framtiden. Hur ska du som EA till exempel hantera och jobba med AI? Det berör många just nu och därför valde vi temat, med ambitionen att innehållet ska vara både matnyttigt och varierande.

Berätta mer om talarna!

– Madelene Lööw är legitimerad dietist och livsstilscoach. Hon kommer att prata om hur vi ska arbeta för att hålla och hur vi kan jobba smart och må bra. Joakim Jardenberg är rådgivare inom AI och han kommer berätta hur du rent konkret jobbar med olika AI-verktyg. Och sen har vi Fatima Essaidi, influencer och känd för sitt engagemang i att stödja unga kvinnor inom teknik och entreprenörskap. Hon har en podd ”20 råd innan 20” och hon kommer att berätta hur man jobbar gentemot generation Z. Det blir spännande!

On du skulle beskriva dagen med tre ord, vilka skulle det vara?

– Inspiration, nätverkande, glädje

Och avslutningsvis, berätta något om kvällen!

– Middagen är en trerätters och kommer att bli något extra när Wrångö Raphsody står för underhållningen. Vi kommer också ha en viss form av bordsplacering så att du får chans att lära känna nya EA:s i nätverket.

 


Mer om:

Till hela programmet och möjlighet att anmäla dig senast 31 mars.

Nyfiken på IMA? På deras hemsida kan du läsa mer.

 

Av:

Sophia Loader

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Rapporten som visar: Balans är framtidens viktigaste karriärstrategi

Rapporten som visar: Balans är framtidens viktigaste karriärstrategi

Stress, press och livspussel oroar svenskarna mer än AI och teknikomställning. Det visar en ny undersökning från Bliwa Livförsäkring. För VD-assistenter, som ofta befinner sig mitt i organisationens hjärta, blir resultaten en tydlig påminnelse: framtidens utmaning handlar lika mycket om hållbarhet i arbetet som om effektivitet.

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.

Kvinnor har fortfarande sämre karriärmöjligheter i Sverige

Kvinnor har fortfarande sämre karriärmöjligheter i Sverige

Trots åratal av fokus på jämställdhet upplever nästan hälften av Sveriges yrkesarbetande kvinnor att de har begränsade möjligheter att göra karriär eller utvecklas professionellt – långt efter sina manliga kollegor. Det visar den nya rapporten ManpowerGroup Global Talent Barometer 2025.

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Annons

Med nya Waterfront Studio, framtagen för videokonferens och streaming kan vi erbjuda dig och ditt företag möjligheten till trygga möten. Tillsammans hjälper vi dig att trots rådande läge nå dina deltagare var de än befinner sig.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Office Manager – Duni Group Malmö | Konsult via Bravura
  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg

Mest läst

Ministerns EA bjöd på sina erfarenheter

Ministerns EA bjöd på sina erfarenheter

Marie Voss, vd-assistent på Sydsvenska Handelskammaren håller regelbundet i mötesserien ”Möt en VD-assistent” och igår var det dags för en riktig drömgäst ...
Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

När hon 2016 intog vd-stolen på hotell- och konferens-anläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm gick hon från att vara Executive Assistant till att bli kollegornas chef. 2019 storsatsade de genom att utöka med hotellverksamhet och en exklusiv finkrog. Den utsågs i våras till ”Årets hotellrestaurang” och siktet är inställt på en stjärna i Guide Michelin. Vi får ett finstämt ...
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
Mötesexperten Fredrik Bauer: Kan ett infomöte vara effektivt?

Mötesexperten Fredrik Bauer: Kan ett infomöte vara effektivt?

De flesta arbetsplatser har informationsmöten av olika slag. Möten som ofta upplevs tråkiga och som sällan förmedlar ny information på ett effektivt sätt. I en ny krönika från Executiveeffects återkommande gästskribent Fredrik Bauer reflekterar han över fenomenet och ger förslag till förändring.
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com