Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent?
– Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan andra personer har studerat på universitetet och drivs av att gå in som VD-assistent för att få vara så nära affärsverksamheten som möjligt.
– De egenskaper som är absolut viktigast för en VD-assistent anser jag vara din proaktivitet, professionalitet och problemlösningsförmåga. De tre P:na som är absolut avgörande för att du ska klara av en sådan utmanande roll som assistent på hög nivå. Dina dagar varierar och kan ta snabba vändningar där du måste klara av att hantera olika arbetsuppgifter, högt som lågt.
Om man känner att man saknar erfarenhet eller känner sig osäker på en bransch inom vilken vd-assistenttjänsten är – är det värt att söka jobbet ändå?
– Intressant fråga! Jag tror inte erfarenheten av rollen som VD-assistent alltid är nödvändig men du behöver vara noga påläst gällande vad rollen innebär. Vi söker inte alltid personer med erfarenhet utan idag kan vi efterfråga utbildningsbakgrund, språkkunskaper eller branscherfarenhet istället. Däremot är inställningen för rollen alltid avgörande, du måste veta vad du tar dig an och vad rollen innebär.
Inför intervjun, vad bör man tänka på?
– Läs på om företaget! Något som är mycket enkelt och som faktiskt gör att du verkar påläst och skarp!Tänk inte ut de ”rätta” svaren i förväg. Försök att vara dig själv och försök att svara genuint på frågorna och våga blotta sidor som du är mindre stolt över. Det finns ingen anledning att stressa fram svar utan tänk hellre till en sekund extra. Många som arbetar i VD-assistent rollen har en väldigt bred roll som innebär stor variation och därför vill jag även tipsa dig om att tänka igenom vad som ingår i din roll innan mötet. Förutom sedvanliga assistentuppgifter så kan det ingå planering av arrangemang, styrelsearbete samt egna projekt. Till sist: ta vara på din chans att få ställa dina frågor. Det är inte bara företaget som väljer dig utan även du väljer dom.
Finns det några saker under en rekryteringsprocess som man absolut inte bör säga eller göra?
– Egentligen inte, men ha förståelse för att en rekryteringsprocess kan ta tid. Däremot vill jag gärna ge två tips:
- Under ett intervjusammanhang är det viktigt att du lyssnar in den ”faktiska frågan” som intervjuaren ställer. Många tenderat att gå runt frågan och inte komma till sak.
- Och självklart, ljug aldrig – hitta inte på saker. Det kommer alltid fram i efterhand och det kan innebära förödande konsekvenser!
Om man vill bli en vassare vd-assistent för att öka sina chanser att få attraktiva arbeten även i framtiden, vad bör man göra?
– Sluta aldrig vara nyfiken! Ställ frågor och försök att hänga med i utvecklingen och digitaliseringen. Vi ser en ökad efterfrågan på utbildning inom projektledning eller ekonomi för att enkelt sätta sig in i VD:s vardag och företagets verksamhet. Idag väljer företag att ta in Assistenter med olika utbildningsbakgrund för att man ska få en chans att växa och förflyttas mellan olika avdelningar på bolaget så därför ser jag snarare större möjligheter till utveckling inom rollen. Många företag efterfrågar även olika språk, så håll engelskan uppdaterad!
Clara Forsbergs bästa tips kring hur man ökar sina chanser att få en tjänst som vd-assistent;
- Var påläst om företaget inför en intervju eller ett möte. Sätt dig in i verksamheten och förbered frågor om du undrar över något.
- Håll dig uppdaterad på nya system och var öppen för förändring.
- Var dig själv under intervjun och var inte osäker på din kompetens – utan dig hade VD:n inte klarat sig. Det är ingen liten bedrift. Sträck på dig och var stolt!