Det pratas ofta om att nätverka är bra för karriären. Men mindre sällan pratas det om vad det egentligen innebär, hur man gör och vem man ska nätverka med. Med hjälp av karriärsajten Shortcut försöker Executiveeffect reda ut begreppet och listar fem skäl och tips kring varför nätverkande är viktigt för din framgång och hur du ska gå till väga.
1. Förstå ditt eget värde och vad du kan bidra med
Bli först varse om var du befinner dig idag och vart du vill. Vad har du för kompetens och färdigheter och vad behöver du för att komma vidare? När du vet det kan du avgöra vilken typ av nätverk du behöver bygga och inte minst vad du själv kan bidra till detta nätverk.
2. LinkedIn är viktigt!
Idag är LinkedIn den kanske främsta plattformen när det kommer till karriär och rekrytering. Se till att du finns och är sökbar på LinkedIn för att andra enkelt ska kunna hitta dig. Här kan du läsa om hur du optimerar din profil på LinkedIn.
3. Våga kontakta människor som du inspireras av
För många kan det vara lite ovant och kanske skrämmande att kontakta människor som du ser upp till. Återigen är LinkedIn ett bra sätt att komma i kontakt med personer som du vill nå. Förklara vem du är och varför du vill komma i kontakt med personen i fråga. Kanske personen kan bli din mentor? Föreslå att du gärna bjuder på en fika där ni kan prata vidare kring anledningen till att du kontaktade personen.
4. Var intresserad av nya möjligheter
Även om du inte ser ett värde i en möjlighet just nu kan en kontakt, ett nätverk eller möte komma till nytta längre fram. Var öppen för nya möjligheter – vägen till ett mål är ofta inte exakt utstakad och då kan möjligheter som dyker upp på vägen komma till nytta när du minst anat det.
5. Var ödmjuk!
En viktig del av nätverkandet är att hjälpa andra i deras karriärer. Om du lyckas att hjälpa någon annan att lyckas så får du oftast igen det själv. Tänk på att kontinuitet är nyckeln till framgång och förbli ödmjuk inför olika kunskaper samt vad olika människor kan bidra med.