Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2020-01-24 | Gästskribent | Expertråd | Krönika

Går du på sjukt dåliga möten?

Du är inte ensam. I många organisationer råder brist på utarbetade handlingsplaner i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det leder till att sjukt dåliga möten i svenska organisationer får fortgå. Men du kan göra skillnad. Det första steget är att bli medveten om problemet och våga prata om det. Det är fler än du som lider av sjukt dåliga möten. Och det finns hjälp at få! Skriver Mötesevangelisten Micke Darmell i sin krönika.

Världsekonomins problem -en uppmärksamhetskris?På bilden: Micke Darmell

Här kommer första hjälpen:

Borde du gå på nästa inbokade möte? Svarar du nej på en av följande frågor så borde du omedelbart meddela sammankallande att du ställer in din medverkan! Möteskulturverket rekommenderar dig att skriva ut dessa frågor och göra denna enkla kontroll inför samtliga möten du kallas till.

  • Finns det ett uttalat syfte med mötet?
  • Finns det ett konkret mål med mötet?
  • Framgår det på vilket sätt du förväntas bidra?
  • Har du sett en agenda?
  • Känner du positiv energi inför mötet?

Om du svarat nej på en eller fler av frågorna kommer här en text du kan klippa in till den sammankallande:

”Då mötet du kallat mig till inte uppfyller följande fyra kriterier

  • Tydlige syfte
  • Konkret mål
  • Tydlig rollfördelning
  • Tydlig agenda

vill jag med hänvisning till arbetsmiljölagen och med stöd från Möteskulturverket meddela att jag inte kommer.”

Som stöd till dig som nu tar ansvar för företagets produktiva effektivitet, psykosociala arbetsmiljö och den egna hälsan följer här en lista på argument vid eventuella frågor.

  • Hälften av alla möten saknar ett tydligt syfte och mål. Det vill säga att du inte vet varför mötet hålls och vad som förväntas presteras. Hur ska du då kunna bidra?
  • 30% av alla möten tar din energi. Hur lätt är det då att prestera på topp efterföljande timme?
    Våra möten leds av mötesledare som inte är utbildade en enda timme på möteskunskap.
  • Många av våra möten tar inte hänsyn till våra grundbehov.
  • Många möten är rena informationsmöten eller andra typer av möten där deltagarna inte blir sedda eller bekräftade. Det råder brist på delaktighet.

Behöver du stöd och support under din rehabilitering är du varm välkommen att kontakta mötesakuten. Vi vill dock varna för hög belastning då svenska organisationer just nu spenderar 170 miljarder kronor, bara i lönekostnad, för de ineffektiva möten du nu väljer att inte delta i. Du gör skillnad för Sveriges BNP!

Stay gr8!
Micke Darmell
Mötesevangelist och grundare av företaget gr8 meetings som hjälper organisationer att förbättra sin interna möteskultur.

* På grund av yttre omständigheter i världen har regeringen inte haft möjlighet att prioritera denna fråga som skapar stress, otydlighet, mer jobb, ohälsa och hämmar tillväxten i våra organisationer. Sveriges främsta mötesexperter har därför bildat Möteskulturverket som vill hjälpa Sverige och alla som dagligen utsätts för sjukt dåliga möten.

Läs mer: Personlig kickoff – så får du den bästa starten på 2020

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Hemligheten? Toppservice och kvalité!

Hemligheten? Toppservice och kvalité!

Annons

Har man en pryl som går sönder efter en dag kan man konstatera att kvalitén var dålig, men när det gäller service – vad innebär egentligen kvalité? Vad utmärker kvalitetsarbete och hur påverkar det arbetssättet på ett företag där man värnar om det personliga i alla led?

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Vinnarna av Årets Kontor 2019 har utsetts. Priset delas ut till de företag eller organisationer som skapat ett trivsamt och visuellt tilltalande kontor. Spana in och låt dig inspireras av några av vinnarkontoren.
Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Årets upplaga av Executive Assistant Awards är avgjord. Executiveeffect bjuder på bilder från prisceremonin.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent? - Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com