I april i år fick svenska bioteknikföretaget BioArctic, godkänt att börja sälja sitt läkemedel Leqembi för behandling av tidig Alzheimers sjukdom i EU. En spännande resa, som Else-Britt Lundgren, Senior Executive Administrator och Head of Administration befinner sig mitt i centrum av.
Nyfikna på att höra mer tar Executiveeffect en tur till BioArctics kontor på Kungsholmen i Stockholm. Kontoret går i blått med en tydlig koppling till företagets arktiska namn. Vi slår oss ner i konferensrummet ”Blåmesen” och Else-Britt berättar att alla konferensrummen har fågel- eller djurnamn och är avbildade med fina fotografier, tagna av en tidigare medarbetare som också var naturfotograf.
Låt oss börja med vem är Else-Britt?
– Jag bor i Solna med min man. För tre år sedan fick vi vårt första barnbarn. Det är verkligen helt fantastiskt att få bli mormor – ett nytt skede i livet! Annars klappar mitt hjärta starkt för kultur i olika former och jag går gärna på gallerier och konstmuseum och lyssnar på musik. Nu senast besökte jag Umeås Jazzfestival som gav många härliga musikaliska intryck.
Hur hamnade du som Senior Executive Administrator på BioArctic och vad var det som lockade med rollen och företaget?
– Jag har i stort arbetat hela mitt yrkesliv inom läkemedelsbranschen och för sju år sedan fick jag frågan om jag kunde tipsa om en administratör till BioArctic. Det slutade med att jag själv fick jobbet! Då var vi runt 30 anställda – idag är vi över 140 och fortsätter att växa i snabb takt.
Med min administrativa erfarenhet från forskning, utveckling och kvalitetssäkring samt sälj- och marknad kändes matchningen med BioArctic perfekt. Jag såg också framför mig att jag kunde bidra och att det fanns stora möjligheter att få vara med och utvecklas med bolaget.
Er bromsmedicin mot tidig Alzheimers har precis godkänts för försäljning i EU. Hur är det att vara mitt i denna process?
– Det har varit, och är både intensivt och väldigt spännande. När bolaget växer så snabbt, som vi gjort det senaste året, påverkas egentligen allt – från ledningsstöd till våra fysiska lokaler. Jag har haft ett stort ansvar i projektledningen kring våra nya kontors- och laboratorieytor, där vi även satsat extra på att skapa en välkomnande miljö för externa besök och en större matsal som fungerar för våra interna informationsmöten.
Vad hoppas du att ert nya läkemedel ska ha bidragit till inom fem?
– Svaret är enkelt – att vi har nått ut och kunnat hjälpa patienter med Alzheimers sjukdom att få ett bättre liv.
Ert läkemedel har uppmärksammats och i oktober hade ni besök av självaste drottning Silvia – berätta!
– Ja, det var en stor dag. Drottning Silvia är djupt engagerad i Alzheimerfrågan och delar bland annat ut Queen Silvia Nursing Award. Under besöket fick vi möjlighet att presentera både vår vision och vårt laboratorium. Ju mer kunskap som sprids om Alzheimers sjukdom, desto större möjlighet har vi att i slutändan hjälpa patienterna och deras anhöriga.
Du engagerar dig gärna för att utveckla EA-rollen – berätta!
– Ja, det stämmer. Jag ställer gärna upp och bidrar med mina erfarenheter. I veckan var jag till exempel med i panelen vid er EA Summit 2025 där vi pratade om framtidens ledningsassistent.
Vi behöver både kompetensutveckling och ett starkt nätverk och kurser, seminarier och föreläsningar är viktiga, men det är i nätverket man verkligen känner av hur yrket förändras och kan utbyta tankar och erfarenheter.
Jag har varit djupt engagerad i IMA – International Management Assistants – där jag fått förtroendet att leda organisationen som internationell Executive Chair mellan 2013 och 2019, och som National Chair för IMA Sweden 2008–2012. Dessa uppdrag har i hög grad format mitt ledarskap och gett mig värdefulla insikter i förändringsarbete.
Jag var också med och utvecklade Executive Assistant Award, tillsammans med Företagsuniversitetet och senare även Strawberry och Inhouse. Under åren 2012–2022 var jag juryordförande. Det blev ett sätt att sätta vårt yrke på kartan och lyfta fram förebilder som inspirerar andra assistenter att växa.
Och avslutningsvis, om du fick vara Executive Assistant åt vem som helst (levande eller död), vem skulle det vara och varför?
– Jan Carlzon! Han kom med något nytt inom ledarskap med fokus på inkluderande och att sätta kunden i centrum. Det hade varit spännande att vara en del av den resan.
Mer om:
Till Else-Britt Lundgren på LinkedIn
BioArctic är ett svenskt bioteknikbolag med huvudkontor i Stockholm och som utvecklar behandlingar för neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimer och Parkinson. Bolaget grundades 2003 av professor Lars Lannfelt och Pär Gellerfors och har omkring 140 medarbetare. Tillsammans med det japanska företaget Eisai har BioArctic utvecklat Leqembi (lecanemab) – den första sjukdomsbromsande behandlingen mot tidig Alzheimers sjukdom som godkänts i EU.
*IMA – International Management Assistants
Fotograf: Fredrik Sederholm




