Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2025-10-22 | Profiler

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

När Executiveeffect intervjuade Åsa Tassdal 2019 hade hon precis lämnat sin roll som Executive Assistant på Sweco för att starta sitt eget företag – Virtea – ett av Sveriges första bolag som erbjöd virtuella assistenttjänster. Sex år senare möter vi en vd som fortfarande brinner för samma sak: att ge fler chefer tillgång till riktigt bra assistans – med strategi, värme och hjärta.

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärtaFoto: Rickard Wicklund och Annelie Riggo

Åsa Tassdal gjorde de många drömmer om men kanske aldrig vågar. Hon lämnade en trygg anställning och slängde sig ut i osäkerheten som egenföretagare. Och med det gick hon från att vara Executive Assistant till att själv vara vd:n. Vi får ett samtal med Åsa för att höra vad som hänt under de sex år som gått sedan vi intervjuade henne senast.

2019 var du en av Sveriges första virtuella Executive Assistants – och Virtea var helt nystartat. Berätta hur företaget utvecklats sedan dess!

– När jag startade Virtea ville jag hjälpa mindre bolag och entreprenörer som behövde erfaren administrativ hjälp men inte hade möjlighet att anställa. Det gör vi fortfarande, men idag arbetar vi också med större företag och interimuppdrag. Jag trodde länge att jag skulle driva bolaget själv, men sedan 2020 har jag fantastiska kollegor. Vi är ett team av seniora assistenter som hjälper kunder med allt från kundtjänst och möteskoordinering till ledningsstöd.

Att gå från anställd till att starta eget är ett stort steg. Hur tänkte du – och vilka råd vill du ge andra som drömmer om samma sak?

– När man startar eget slutar man vara chefsassistent. Man blir företagare som levererar chefsassistans – det är en viktig skillnad.
Om viljan att bli virtuell assistent mest handlar om att vilja jobba hemifrån kommer det bli tufft. Du måste vilja vara företagare på riktigt. Det innebär försäljning, nätverkande och ansvar.

Mitt bästa råd? Läs på om företagande innan du börjar. Jag la mycket tid på min affärsplan via Verksamt, Skattemyndigheten, Tillväxtverket och Bolagsverket. Det har jag haft stor nytta av. 

Hur skiljer det sig åt att vara vd jämfört med att vara EA?

– Jag ser det som en kombination. Som vd i ett mindre bolag bär man alla hattar – precis som våra kunder. Det gör att jag har full förståelse för vad de behöver hjälp med.

Det svåraste är att hinna med allt jag vill och det roligaste är att jag kan vara helt mig själv. Vi matchar alltid våra kunder med rätt personlighet, inte bara rätt kompetens. Det är avgörande för långsiktiga samarbeten.

Hur ser du att AI har påverkat EA-rollen och hur använder du och ni på Virtea er av AI?

– AI gör jobbet roligare! För några år sedan redovisade vi kvitton manuellt – nu sköter AI 90 procent av det. Och jag saknar det inte!
Men AI saknar fingertoppskänsla. Jag brukar säga att det är som en superintelligent kollega som ibland killgissar!

Jag tror inte AI kommer att ersätta oss. Däremot kommer AI ersätta assistenter som inte lär sig använda sig av det.

Du pratar ofta om #businessmedhjärta?

– Ja, det stämmer. När jag startade Virtea bestämde jag mig för att driva bolaget utifrån mina egna värderingar och de bottnar i att jag tror på att vi människor vill varandra gott.

I assistentvärlden är det extra tydligt – vi hjälper varandra utan egen vinning, vi delar jobb och vi delar kontakter. Den generositeten gör mig stolt över vår yrkesgrupp.

Var ser du dig själv och Virtea om fem år?

– Jag tror inte på slutmål. Jag tror på riktning och delmål – annars missar man alla spännande avstickare längs vägen.

Det har hänt mycket de senaste åren, men grundidén är densamma – att skapa värde genom erfarenhet, förtroende och värme. Det här är fortfarande det roligaste jag gjort i min karriär.

Och avslutningsvis, om du fick vara EA åt vem som vem skulle det vara och varför?

– Åh vilken spännande fråga! Två personer kommer direkt till mig, även om jag egentligen inte lockas av någon av de branscher de arbetar i – Barack Obama och Dolly Parton. För mig två personer som på ytan är väldigt olika, men som båda verkar leva sina liv enligt principen #businessmedhjärta. På hemmaplan, så hade Fredrika Bremer varit en intressant person att få arbeta med. Så mycket mod, vänlighet och styrka!

Mer om:

Åsa Tassdal på LinkedIn

Virtea hjälper entreprenörer, chefer och företagare att frigöra tid. Genom erfarna och självdrivna Executive Assistants erbjuder Virtea strategiskt och administrativt stöd – från säljstöd och projektledning till konferenser och styrelseprotokoll. Tjänsterna utförs helt virtuellt, vilket gör lösningarna flexibla, skalbara och kostnadseffektiva.

Läs artikeln med Åsa från 2019 här.

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

När hon 2016 intog vd-stolen på hotell- och konferens-anläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm gick hon från att vara Executive Assistant till att bli kollegornas chef. 2019 storsatsade de genom att utöka med hotellverksamhet och en exklusiv finkrog. Den utsågs i våras till ”Årets hotellrestaurang” och siktet är inställt på en stjärna i Guide Michelin. Vi får ett finstämt samtal med Kadi Upmark om ledarskap, framtidsvisioner och konsten att få personalen att ge feedback uppåt.

Då&Nu: EA Karin Hélène om att vara dörröppnare och chef

Då&Nu: EA Karin Hélène om att vara dörröppnare och chef

Executiveeffect intervjuade tungviktaren inom EA-världen Karin Hélène, Senior Executive Assistant på European Spallation Source (ESS) i Lund för sex år sedan. Idag är hon även Head of Director General’s Office. Hur är det att ta på sig chefsrollen och leda teamet som stödjer generaldirektören och den högsta ledningen i ett av Europas mest avancerade forskningsprojekt? Och hur ser hon att EA-rollen kommer utvecklas?

Så skapar du en välkomnande reception

Så skapar du en välkomnande reception

Annons

Det finns inget mer banalt än en tv på väggen. Låt oss visa hur du enkelt kan få ut budskap till alla besökare.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • DHL Freight söker Office Management Coordinator i Solna
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | Wise IT
  • Office Manager jobb i Stockholm – Cure Media | EA-spår
  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com