Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-08-14 | Profiler

Åsa Tassdal – en av Sveriges första virtuella Executive Assistants

Åsa Tassdal har tagit tjänstledigt från sin tjänst som Executive Assistant på Sweco för att fullt ut satsa på sin idé om Virtea. Idag jobbar hon som en av Sveriges första Virtual Executive Assistants.

Åsa Tassdal – en av Sveriges första virtuella Executive Assistants

Hej Åsa Tassdal, vem är du och vad du jobbar med?
– Jag är en Virtual Executive Assistant, eller en problemlösare som jag kallar det, på mitt nystartade företag Virtea. Genom att ta hand om ”allt det där andra” hjälper jag entreprenörer, styrelseproffs och företagare att fokusera på det som strategiskt viktigt och – inte minst – inkomstbringande.

Berätta kort om Virtea och hur det fungerar!
– Genom Virtea kan du som företagare få hjälp av en senior chefsassistent, utan att behöva anställa eller ha någon på heltid. Tjänsten är uppbyggd som ett abonnemang. Vår relation är långsiktig, men istället för att ta in någon på en viss procentsats per månad, så väljer du en nivå av timmar som du behöver, tex 30. Dessa använder vi sedan under månaden när du behöver det, till vad just du behöver.

Hur fick du idén till Virtea?
– Jag älskar att nätverka och under åren har jag träffat många entreprenörer och småföretagare som sagt att de önskade att de hade en Executive Assistant (EA). En självgående, erfaren person som kan ta sig an allt från att hantera kalender till mindre projekt. Dessa entreprenörer behöver dock inte en EA på 100%, de behöver dessutom ofta olika mycket hjälp varje vecka, och seniora EAs vill sällan arbeta mindre än heltid. Detta moment 22 gör att man som företagare gör ”allt det där andra” själv istället, vilket sällan är bra för vare sig arbetsglädjen eller det ekonomiska resultatet. Detta fick mig att börja tänka. Hur kunde jag hitta ett sätt att hjälpa dessa fantastiska och drivna personer så att de skulle kunna fokusera på det de brinner för?

Hur vågade du klivet från att vara anställd till att börja jobba med Virtea på heltid?
– Jag har aldrig varit feg när det gäller karriärsbeslut eller förändringar i livet. Det enda man på allvar ångrar är det man inte vågade göra. Men visst tog det en hel del tänkande och planerande innan jag faktiskt tog beslutet. I Sverige har vi dessutom en fantastisk lag som säger att man har rätt att vara tjänstledig i sex månader om man vill starta eget, så det var ett smidigt sätt att göra övergången.

Hur många år har du jobbat som “riktig” EA innan du började jobba som virtuell EA?
– Jag har arbetat i administrativa roller i hela mitt yrkesliv, varav de senaste tio åren som Management Assistant, Executive Assistant och VD-assistent.

Vad lockade dig till EA-rollen?
– Att vara EA innebär att jag hjälper en person och dess team att nå sina mål snabbare, att få en mer strukturerad arbetsdag och framför allt roligare och mindre stressigt på jobbet. Det i sig är otroligt givande. Rollen är dessutom väldigt varierad och som EA får jag göra allt från att boka möten till att vara en del av de mer strategiska projekten.

Hur viktigt är det egentligen att en EA är fysiskt närvarande?
– Om man som företag kan ha en EA på heltid skaman ha det. EAs är rock stars! Jag känner så många fantastiska assistenter. De är oerhört kunniga, professionella och en del av ledningsgruppen på helt egna meriter. Den fysiska närvaron blir också mer naturlig om man är arbetar på heltid, men jag ser det inte som en nödvändighet. Det beror på ens arbetsuppgifter. Även som fast anställd såg jag inte mina chefer särskilt mycket, trots att vi hade skrivbord bredvid varandra, så redan då arbetade jag till stor del virtuellt via telefon, videomöten, chatt och mejl. Det viktiga är relationen och att man har digitala redskap som stödjer ett bra samarbete.

Hur tror du att EA-rollen kommer se ut i framtiden?
– En del frågar mig om jag oroar mig för AIs (artificiell intelligens) intåg, många tar till exempel Google Assistant som exempel. Jag ser det dock från en helt annan vinkel. AI kommer att förändra rollen, men till det bättre! De enklare, mer rutinartade, och ärligt talat, tråkigare arbetsuppgifterna kommer att kunna hanteras av AI, vilket gör att vi som EAs kommer att kunna arbeta än mer med det som kräver kreativitet, fingertoppskänsla och proaktivitet. Jag tror att EAs kommer att ta än större plats och synas mer i ledningsgrupperna i framtiden. Det är dock viktigt att jag som EA tar ansvar för min egen utveckling och tar till mig den nya tekniken, så att jag blir dess främsta användare istället för att ersättas av den.

Vad är roligast med att jobba som EA tycker du?
– Att det är en aldrig sinande ström av nya saker som händer! Jag lär mig oerhört mycket hela tiden och ingen dag är den andra lik. För mig som har en problemlösarsjäl är det klockrent!

Vad är det viktigaste enligt dig i samarbetet mellan en chef och en assistent?
– En öppen, ärlig och rak kommunikation åt båda håll. Det förenklar vardagen och skapar ömsesidigt förtroende.

Om man skulle vara intresserad av att jobba för/genom Virtea, hur går man tillväga?
– Det är bara att höra av sig till mig! Jag har inga anställda, men letar alltid efter bra personer som skulle vilja vara underkonsulter/associates. Låt oss ta en kaffe och se var du befinner dig nu. Utifrån det ser vi hur vi kan hitta ett bra sätt att samarbeta!

Åsa Tassdal – en av Sveriges första virtuella Executive Assistants

Läs mer: Bakom varje framgångsrik VD står en assistent som får saker att hända.

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Möt Christina Fredrikson:  ”Jag tvingades boka in chefen på BB-hotellet”

Möt Christina Fredrikson: ”Jag tvingades boka in chefen på BB-hotellet”

I drygt tre år har hon jobbat på Storskogen – först som Executive Assistant och sedan även som Office Manager. Hon lever efter devisen ”Don’t be nice, be kind” och hon har alltid varit en problemlösare. För Executiveeffect berättar Christina Fredrikson hur hon en gång tvingades boka in chefen på ett BB-hotell i Stavanger, hur hon ”rensar” hjärnan och om att bli utsedd till ”Årets kulturbärare”!

Möt My Widholm: "Mitt stora nätverk är ovärderligt"

Möt My Widholm: ”Mitt stora nätverk är ovärderligt”

Hon är Office Manager på Tradedoubler och ett av hennes första projekt när hon började var att hitta ett nytt huvudkontor. För Executiveeffect berättar My Widholm hur hon jobbar med AI och hur hon får kollegorna att älska att hänga på kontoret med hjälp av sitt stora nätverk. Och så får vi reda på vad som är hennes hemliga talang …

Chalmers använder Trippus för internationell hybridkonferens

Chalmers använder Trippus för internationell hybridkonferens

Annons

Världens största vetenskapliga hybridkonferens inom produktutveckling ICED arrangeras av Chalmers Tekniska Högskola. Konferensen använder Trippus plattform för hybridmöten för anmälan, livesändning och interaktion samt för att koppla ihop deltagare på plats med dem som deltar på distans. Anmäl dig till vårt webinar den 2 september för att se hur det gick till i praktiken!

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!
Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!
16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

16 restauranger att abonnera i Stockholm för middagar och fester

Letar du efter en restaurang i Stockholm där du kan abonnera för ditt nästa event eller fest? Det finns många fantastiska alternativ som erbjuder en kombination av unika miljöer och högkvalitativ mat. Oavsett om du planerar en privat fest på restaurang, en bröllopsmiddag eller en företagskickoff, finns det restauranger som passar alla behov. I denna guide presenterar vi några av ...
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.
Lista: 8 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Lista: 12 restauranger med chambre séparée i Stockholm

Allt fler restauranger erbjuder Chambre Séparée som är det perfekta alternativet för dig som vill äta god mat ute men fortfarande sitta avskilt med ditt sällskap. Här listar vi 12 restauranger som erbjuder chambre séparée i stockholm!

Expertråd

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Så förändras catering: Bufféer, storytelling och lokalproducerat 2025

Catering

Hur skapar du minnesvärda matupplevelser på jobbet eller vid ett större event? 2025 års cateringtrender har svaret – och de bjuder på mer än bara god mat.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Inspiration

Den 12 juni öppnade Clarion Hotel Sign sin nya rooftop bar ”Hidden Gem” på åttonde våningen i samarbete med Orrefors & Kosta Boda. Med en ginbar i glastema, signaturglas från Lena Bergström och en utsikt värdig åtagandet som landets ledande designhotell, har Stockholmarna fått en ny takpärla att samlas kring i sommar

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Affärsresor

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

SAS åter igen världens punktligaste flygbolag

Affärsresor

SAS är för andra månaden i rad världens mest punktliga flygbolag. Redan under april 2025 intog de rankingen och nu även under maj 2025, både i Europa och globalt.

100 Ledningsassitenter minglade på Artipelag

Mingelbilder: Hundra ledningsassistenter gästade Artipelag

Event

Den 10 juni arrangerade Executiveeffect till tillsammans med Artipelag, Lars Wallin och Louis Buillot en exklusiv visning av Artipelags eventlokaler och utställningen ’Lars Wallin Atelier – 35 years of Fashion Stories’ – med designern själv på plats!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Aktuellt

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com