Hej Åsa Tassdal, vem är du och vad du jobbar med?
– Jag är en Virtual Executive Assistant, eller en problemlösare som jag kallar det, på mitt nystartade företag Virtea. Genom att ta hand om ”allt det där andra” hjälper jag entreprenörer, styrelseproffs och företagare att fokusera på det som strategiskt viktigt och – inte minst – inkomstbringande.
Berätta kort om Virtea och hur det fungerar!
– Genom Virtea kan du som företagare få hjälp av en senior chefsassistent, utan att behöva anställa eller ha någon på heltid. Tjänsten är uppbyggd som ett abonnemang. Vår relation är långsiktig, men istället för att ta in någon på en viss procentsats per månad, så väljer du en nivå av timmar som du behöver, tex 30. Dessa använder vi sedan under månaden när du behöver det, till vad just du behöver.
Hur fick du idén till Virtea?
– Jag älskar att nätverka och under åren har jag träffat många entreprenörer och småföretagare som sagt att de önskade att de hade en Executive Assistant (EA). En självgående, erfaren person som kan ta sig an allt från att hantera kalender till mindre projekt. Dessa entreprenörer behöver dock inte en EA på 100%, de behöver dessutom ofta olika mycket hjälp varje vecka, och seniora EAs vill sällan arbeta mindre än heltid. Detta moment 22 gör att man som företagare gör ”allt det där andra” själv istället, vilket sällan är bra för vare sig arbetsglädjen eller det ekonomiska resultatet. Detta fick mig att börja tänka. Hur kunde jag hitta ett sätt att hjälpa dessa fantastiska och drivna personer så att de skulle kunna fokusera på det de brinner för?
Hur vågade du klivet från att vara anställd till att börja jobba med Virtea på heltid?
– Jag har aldrig varit feg när det gäller karriärsbeslut eller förändringar i livet. Det enda man på allvar ångrar är det man inte vågade göra. Men visst tog det en hel del tänkande och planerande innan jag faktiskt tog beslutet. I Sverige har vi dessutom en fantastisk lag som säger att man har rätt att vara tjänstledig i sex månader om man vill starta eget, så det var ett smidigt sätt att göra övergången.
Hur många år har du jobbat som “riktig” EA innan du började jobba som virtuell EA?
– Jag har arbetat i administrativa roller i hela mitt yrkesliv, varav de senaste tio åren som Management Assistant, Executive Assistant och VD-assistent.
Vad lockade dig till EA-rollen?
– Att vara EA innebär att jag hjälper en person och dess team att nå sina mål snabbare, att få en mer strukturerad arbetsdag och framför allt roligare och mindre stressigt på jobbet. Det i sig är otroligt givande. Rollen är dessutom väldigt varierad och som EA får jag göra allt från att boka möten till att vara en del av de mer strategiska projekten.
Hur viktigt är det egentligen att en EA är fysiskt närvarande?
– Om man som företag kan ha en EA på heltid skaman ha det. EAs är rock stars! Jag känner så många fantastiska assistenter. De är oerhört kunniga, professionella och en del av ledningsgruppen på helt egna meriter. Den fysiska närvaron blir också mer naturlig om man är arbetar på heltid, men jag ser det inte som en nödvändighet. Det beror på ens arbetsuppgifter. Även som fast anställd såg jag inte mina chefer särskilt mycket, trots att vi hade skrivbord bredvid varandra, så redan då arbetade jag till stor del virtuellt via telefon, videomöten, chatt och mejl. Det viktiga är relationen och att man har digitala redskap som stödjer ett bra samarbete.
Hur tror du att EA-rollen kommer se ut i framtiden?
– En del frågar mig om jag oroar mig för AIs (artificiell intelligens) intåg, många tar till exempel Google Assistant som exempel. Jag ser det dock från en helt annan vinkel. AI kommer att förändra rollen, men till det bättre! De enklare, mer rutinartade, och ärligt talat, tråkigare arbetsuppgifterna kommer att kunna hanteras av AI, vilket gör att vi som EAs kommer att kunna arbeta än mer med det som kräver kreativitet, fingertoppskänsla och proaktivitet. Jag tror att EAs kommer att ta än större plats och synas mer i ledningsgrupperna i framtiden. Det är dock viktigt att jag som EA tar ansvar för min egen utveckling och tar till mig den nya tekniken, så att jag blir dess främsta användare istället för att ersättas av den.
Vad är roligast med att jobba som EA tycker du?
– Att det är en aldrig sinande ström av nya saker som händer! Jag lär mig oerhört mycket hela tiden och ingen dag är den andra lik. För mig som har en problemlösarsjäl är det klockrent!
Vad är det viktigaste enligt dig i samarbetet mellan en chef och en assistent?
– En öppen, ärlig och rak kommunikation åt båda håll. Det förenklar vardagen och skapar ömsesidigt förtroende.
Om man skulle vara intresserad av att jobba för/genom Virtea, hur går man tillväga?
– Det är bara att höra av sig till mig! Jag har inga anställda, men letar alltid efter bra personer som skulle vilja vara underkonsulter/associates. Låt oss ta en kaffe och se var du befinner dig nu. Utifrån det ser vi hur vi kan hitta ett bra sätt att samarbeta!
Åsa Tassdal – en av Sveriges första virtuella Executive Assistants
Läs mer: Bakom varje framgångsrik VD står en assistent som får saker att hända.