Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-08-14 | Profiler

Åsa Tassdal – en av Sveriges första virtuella Executive Assistants

Åsa Tassdal har tagit tjänstledigt från sin tjänst som Executive Assistant på Sweco för att fullt ut satsa på sin idé om Virtea. Idag jobbar hon som en av Sveriges första Virtual Executive Assistants.

Åsa Tassdal – en av Sveriges första virtuella Executive Assistants

Hej Åsa Tassdal, vem är du och vad du jobbar med?
– Jag är en Virtual Executive Assistant, eller en problemlösare som jag kallar det, på mitt nystartade företag Virtea. Genom att ta hand om ”allt det där andra” hjälper jag entreprenörer, styrelseproffs och företagare att fokusera på det som strategiskt viktigt och – inte minst – inkomstbringande.

Berätta kort om Virtea och hur det fungerar!
– Genom Virtea kan du som företagare få hjälp av en senior chefsassistent, utan att behöva anställa eller ha någon på heltid. Tjänsten är uppbyggd som ett abonnemang. Vår relation är långsiktig, men istället för att ta in någon på en viss procentsats per månad, så väljer du en nivå av timmar som du behöver, tex 30. Dessa använder vi sedan under månaden när du behöver det, till vad just du behöver.

Hur fick du idén till Virtea?
– Jag älskar att nätverka och under åren har jag träffat många entreprenörer och småföretagare som sagt att de önskade att de hade en Executive Assistant (EA). En självgående, erfaren person som kan ta sig an allt från att hantera kalender till mindre projekt. Dessa entreprenörer behöver dock inte en EA på 100%, de behöver dessutom ofta olika mycket hjälp varje vecka, och seniora EAs vill sällan arbeta mindre än heltid. Detta moment 22 gör att man som företagare gör ”allt det där andra” själv istället, vilket sällan är bra för vare sig arbetsglädjen eller det ekonomiska resultatet. Detta fick mig att börja tänka. Hur kunde jag hitta ett sätt att hjälpa dessa fantastiska och drivna personer så att de skulle kunna fokusera på det de brinner för?

Hur vågade du klivet från att vara anställd till att börja jobba med Virtea på heltid?
– Jag har aldrig varit feg när det gäller karriärsbeslut eller förändringar i livet. Det enda man på allvar ångrar är det man inte vågade göra. Men visst tog det en hel del tänkande och planerande innan jag faktiskt tog beslutet. I Sverige har vi dessutom en fantastisk lag som säger att man har rätt att vara tjänstledig i sex månader om man vill starta eget, så det var ett smidigt sätt att göra övergången.

Hur många år har du jobbat som “riktig” EA innan du började jobba som virtuell EA?
– Jag har arbetat i administrativa roller i hela mitt yrkesliv, varav de senaste tio åren som Management Assistant, Executive Assistant och VD-assistent.

Vad lockade dig till EA-rollen?
– Att vara EA innebär att jag hjälper en person och dess team att nå sina mål snabbare, att få en mer strukturerad arbetsdag och framför allt roligare och mindre stressigt på jobbet. Det i sig är otroligt givande. Rollen är dessutom väldigt varierad och som EA får jag göra allt från att boka möten till att vara en del av de mer strategiska projekten.

Hur viktigt är det egentligen att en EA är fysiskt närvarande?
– Om man som företag kan ha en EA på heltid skaman ha det. EAs är rock stars! Jag känner så många fantastiska assistenter. De är oerhört kunniga, professionella och en del av ledningsgruppen på helt egna meriter. Den fysiska närvaron blir också mer naturlig om man är arbetar på heltid, men jag ser det inte som en nödvändighet. Det beror på ens arbetsuppgifter. Även som fast anställd såg jag inte mina chefer särskilt mycket, trots att vi hade skrivbord bredvid varandra, så redan då arbetade jag till stor del virtuellt via telefon, videomöten, chatt och mejl. Det viktiga är relationen och att man har digitala redskap som stödjer ett bra samarbete.

Hur tror du att EA-rollen kommer se ut i framtiden?
– En del frågar mig om jag oroar mig för AIs (artificiell intelligens) intåg, många tar till exempel Google Assistant som exempel. Jag ser det dock från en helt annan vinkel. AI kommer att förändra rollen, men till det bättre! De enklare, mer rutinartade, och ärligt talat, tråkigare arbetsuppgifterna kommer att kunna hanteras av AI, vilket gör att vi som EAs kommer att kunna arbeta än mer med det som kräver kreativitet, fingertoppskänsla och proaktivitet. Jag tror att EAs kommer att ta än större plats och synas mer i ledningsgrupperna i framtiden. Det är dock viktigt att jag som EA tar ansvar för min egen utveckling och tar till mig den nya tekniken, så att jag blir dess främsta användare istället för att ersättas av den.

Vad är roligast med att jobba som EA tycker du?
– Att det är en aldrig sinande ström av nya saker som händer! Jag lär mig oerhört mycket hela tiden och ingen dag är den andra lik. För mig som har en problemlösarsjäl är det klockrent!

Vad är det viktigaste enligt dig i samarbetet mellan en chef och en assistent?
– En öppen, ärlig och rak kommunikation åt båda håll. Det förenklar vardagen och skapar ömsesidigt förtroende.

Om man skulle vara intresserad av att jobba för/genom Virtea, hur går man tillväga?
– Det är bara att höra av sig till mig! Jag har inga anställda, men letar alltid efter bra personer som skulle vilja vara underkonsulter/associates. Låt oss ta en kaffe och se var du befinner dig nu. Utifrån det ser vi hur vi kan hitta ett bra sätt att samarbeta!

Åsa Tassdal – en av Sveriges första virtuella Executive Assistants

Läs mer: Bakom varje framgångsrik VD står en assistent som får saker att hända.

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

När hon 2016 intog vd-stolen på hotell- och konferens-anläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm gick hon från att vara Executive Assistant till att bli kollegornas chef. 2019 storsatsade de genom att utöka med hotellverksamhet och en exklusiv finkrog. Den utsågs i våras till ”Årets hotellrestaurang” och siktet är inställt på en stjärna i Guide Michelin. Vi får ett finstämt samtal med Kadi Upmark om ledarskap, framtidsvisioner och konsten att få personalen att ge feedback uppåt.

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

När Executiveeffect intervjuade Åsa Tassdal 2019 hade hon precis lämnat sin roll som Executive Assistant på Sweco för att starta sitt eget företag – Virtea – ett av Sveriges första bolag som erbjöd virtuella assistenttjänster. Sex år senare möter vi en vd som fortfarande brinner för samma sak: att ge fler chefer tillgång till riktigt bra assistans – med strategi, värme och hjärta.

Mindley växer – välkomnar Louise Ekeberg som rådgivare inom professionell mötesplanering

Mindley växer – välkomnar Louise Ekeberg som rådgivare inom professionell mötesplanering

Annons

Bakom varje framgångsrikt möte finns en noggrant orkestrerad upplevelse – och människor som får den att hända. När Mindley nu stärker sitt rådgivarteam med Louise Ekeberg är det med en passion för att skapa värde i varje detalj. Med 25 års erfarenhet av event och affärsresor vet hon hur planering, partnerskap och fingertoppskänsla kan lyfta hela ledningsarbetet.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • DHL Freight söker Office Management Coordinator i Solna
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | Wise IT
  • Office Manager jobb i Stockholm – Cure Media | EA-spår
  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.
Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com