Oavsett vad ett företaget gör så säljer det någonting. En produkt, en tjänst, ett budskap, ett förtroende. Första kontakten med en besökare (IRL) sker i receptionen. Här får denne ett första intryck och en första känsla förmedlas.
– En typisk vistelse i receptionen kan vara 5-10 minuter, så missa inte detta gyllene tillfälle att göra ett första intryck. Med rätt approach har ni vunnit kundens förtroende redan i receptionen, säger Christophe Mourou, ägare av Integration Design, som skapar och integrerar avancerade tekniska lösningar i privat- och företagsmiljö.
För Executiveeffect gör Christophe Mourou en exklusiv framtidsspaning kring hur framtidens reception och väntrum kommer att se ut.
1. Ljus
Den första och viktigaste pusselbiten är belysningen. En genomtänkt ljusdesign slår omärkligt an den känslomässiga tonen. En ljust och fräsch miljö med futuristiska led-linjer passar perfekt för en modern spelutvecklare. Hos en advokatbyrå vill man snarare skapa en känsla av tradition och beständighet med ett mjukt ljus och varma färgtoner. Den allra modernaste approachen är att låta ljusets färgtemperatur variera under dagens lopp. Kring lunchtid är ljusnivån hög med en uppiggande färgtemperatur och på eftermiddagen blir den mjuk och varm. Allt i harmoni med kroppens inre cirkadiska rytm. Besökaren upplever omedvetet miljön som tilltalande och vetenskapliga studier visar att personalen både mår och presterar bättre. Låt en duktig ljusdesigner göra jobbet. Det behöver inte vara särskilt kostsamt och värt varenda krona.
Visa det här inlägget på Instagram
2. Rörlig bild
Det finns inget mer banalt än en tv på väggen. Prova istället att montera en eller flera bildskärmar på ett mer oväntat sätt. Fäll in dem i väggen, ställ på högkant, mixa olika storlekar, sätt ihop tre skärmar kant-i-kant så att de bildar en superbred bild. Fyll skärmarna med material i form av bilder, rörligt videomaterial och/eller text. Varje skärm separat eller allihop i samspel som en enda jätteskärm. Använd ytan som en levande del av inredningen och/eller fyll den med bilder och text som relaterar till verksamheten. Skaffa ett modernt digital signage abonnemang så kan ni själva välja vad som ska visas på skärmarna. Logga bara in via datorn och droppa in önskade videofiler, markera vilka dagar och klockslag respektive film ska visas. Sedan spelas allt upp som ett självspelande piano. Utöka sedan detta till att innefatta arbetsplatsens övriga skärmar och skicka ut visuella budskap till en eller flera geografiska kontor. En intern digital anslagstavla som når världens alla hörn samtidigt.
Visa det här inlägget på Instagram
3. Centerpiece
Skapa en wow-effekt med en väl vald centerpiece. En QLOCKTWO i stort format är inte bara annorlunda och uppseendeväckande. Den är också vansinnigt snygg. Välj språk och finish efter smak. Om plånboken inte sätter några begränsningar kan man med fördel montera en ”A Million Times” på väggen. Ett tekniskt konstverk som saknar motstycke och inte lämnar någon oberörd. Inredningsmagasinens reportage kommer ge er gratisreklam långt överstigande inköpsbudgeten för pjäsen.
Visa det här inlägget på Instagram
4. Det oväntade
Visste du att en heltäckande matta också kan fungera som en informationstavla?
Philips Luminous carpet låter texter och symboler magiskt lysande framträda på golvytan. En välkomnande text, en företagslogo, klockslag och datum. En vägvisning till toaletterna eller till kaffemaskinen är både uppskattat och praktiskt. Effekten är subtil och stilren – men lämnar ett bestående intryck när man en gång sett den.
5. Ljud
De flesta känner sig smått obekväma i en knäpptyst miljö. Skapa istället en unik sinnesstämning med hjälp av väl vald musik. Undvik till varje pris en slumpmässig radiostation och låt aldrig personalen själva välja musik. Använd istället en noggrant kurerad spellista: coolt uptempo eller vilsam klassisk musik – valet av musik kommer definiera er som företag. Var bara beredd på att skapa många (eller långa) spellistor om ni inte vill driva den egna personalen till vansinne.
Ett spännande alternativ kan vara att anlita en ljudarkitekt som kan skapa ett helt ljudkoncept som med hjälp av egenkomponerade musikstycken och stämningsljud förstärker en känsla, kommunicerar ett budskap (eller maskerar viktig, privat information).
Visa det här inlägget på Instagram