Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2018-12-13 | Intervju

Branschexperterna tipsar: Checklista för dig som vill maxa dina sociala kanaler

Att anordna event är extremt tidskrävande – både före, under och efter. Och inte minst sagt dyrt. Ofta blir det ett lyckat resultat, där både deltagare och arrangörer spinner som katter. Men hur får du ut ännu mer?

Jag föreläste på Möten & Events på Svenska Mässan i Göteborg. En välordnad mässa för branschen, med massvis med duktiga utställare. Det bjöds på snittar, fint godis och VR-upplevelser. Men bara för de som var där. Jag pratade om hur man som företag kan maximera effekten av sociala medier och för eventarrangörer finns det många bra case och tekniker. Trots det, var det få som hade testat.

Kräsna konsumenter

Konsumenterna är i dag extremt kräsna och reklamtrötta. Vi exponeras för 20 000 budskap från annonsörer varje dag. På gatan, bussen och i mobilen. Människans hjärna kan hantera max 3 000 meddelanden och bara ett fåtal av dessa kommer man att minnas dagen efter. Snacka om att du som annonsör måste sticka ut och vara relevant. Om grannens nya hundvalp är mer intressant än din post, kommer den scrollas förbi.

– Jobbar du med fysiska möten, vid enstaka tillfällen eller under en tid, kanske utbildningar, så finns det mycket att vinna av en väl genomtänkt strategi för sociala kanaler. Det självklara och enklaste alternativet är att engagera och nå deltagarna. Men den största utmaningen är det att nå de som inte är på plats. Här kommer några tips för att lyckas.

Här är Amelias bästa tips för hur du ska underhålla ditt flöde:

1. Sätt upp ett tydligt syfte och mål

Vilka vill du nå och varför? Innan du publicerar något, se till att inlägget är framtaget för att uppnå syftet.

2. Använd data från tidigare event

För att nå nya besökare, ladda upp tidigare data på Facebook, till exempel e-postadresser, telefonnummer eller namn. Därefter kan du skapa en tvillinggrupp där Facebook hittar personer med liknande intressen och beteenden. Glöm inte att installera Facebook Pixel på din sajt för att kunna samla in ny data.

3. Skapa värde för en bredare målgrupp

Hur kan du göra ditt event intressant och värdefullt även för de som inte kan delta? Våga dela med dig av kunskap och intressant innehåll både före, under och efter eventet för att bygga ett långsiktigt intresse hos din potentiella målgrupp.

4. Dra nytta av nya format

Facebook och Instagrams senaste format ger ofta bättre spridning och lägre annonskostnader. Instagram Stories, Facebook Collection, canvas eller livesändningar. Våga testa nytt!

5. Lokal annonsering

Genom hyper-lokal annonsering kan du fånga upp fler besökare via Facebook och Instagram under tiden som eventet pågår.

6. Engagera!

Låt deltagarna sprida ditt budskap genom att aktivera målgruppen både under och efter eventet. Är eventet tillräckligt intressant för att målgruppen ska vilja dela det? Live-streama, skapa egna Facebookfilter, tävlingar och ställ upp fotobås där besökarna kan dela bilder digitalt. Skapa ett intresse, och glöm inte att bara fantasin sätter gränserna!

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Uppsagd - när en ny vd förändrar allt

Uppsagd – när en ny vd förändrar allt

Att arbeta som Executive Assistant innebär ofta år av nära samarbete och lojalitet gentemot ett och samma bolag och många gånger även en och samma chef. Men vad händer när en ny chef kliver in och allt förändras? Vi träffar EA:n ”Anna” som gladde sig åt sin nye vd men som istället fick sparken.

Elef Ventouris på WYLL fixar exklusiv service

De skötte logistiken och transporter under Sveriges EU-ordförandeskap

Elef Ventouris är projektledare på WYLL för transporter/logistik. Han ansvarar, planerar och hanterar alla transportrelaterade aspekter vid större evenemang och projekt. Han menar att WYLL sticker ut från andra aktörer.

Carotte växer med stora evenemang - möt vd:n Oscar Durling

Carotte växer med stora evenemang – möt vd:n Oscar Durling

Kvalitetscateringbolaget Carotte har vuxit under se senaste åren med ett ökat förtroende hos sina kunder. I år bedriver de en rad stora evenemang såsom Göteborgsvarvet, Gothia och Partille cup samt Volvo Car Scandinavian Mixed. Bland många andra.

Styrkan av berättelser kring lägerelden när oron blåser

Styrkan av berättelser kring lägerelden när oron blåser

Annons

– När vår vardag skakas om av saker i vår omvärld som vi inte har kontroll över ökar människans behov av att vara tillsammans, säger Mårten Diktonius, Content Director på Eventyr.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator – Specsavers Göteborg

Mest läst

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Julbordslunch i Stadshuskällaren

Julbordslunch i Stadshuskällaren

En klassisk julupplevelse i hjärtat av Stockholm
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com