Att anordna event är extremt tidskrävande – både före, under och efter. Och inte minst sagt dyrt. Ofta blir det ett lyckat resultat, där både deltagare och arrangörer spinner som katter. Men hur får du ut ännu mer?
Jag föreläste på Möten & Events på Svenska Mässan i Göteborg. En välordnad mässa för branschen, med massvis med duktiga utställare. Det bjöds på snittar, fint godis och VR-upplevelser. Men bara för de som var där. Jag pratade om hur man som företag kan maximera effekten av sociala medier och för eventarrangörer finns det många bra case och tekniker. Trots det, var det få som hade testat.
Kräsna konsumenter
Konsumenterna är i dag extremt kräsna och reklamtrötta. Vi exponeras för 20 000 budskap från annonsörer varje dag. På gatan, bussen och i mobilen. Människans hjärna kan hantera max 3 000 meddelanden och bara ett fåtal av dessa kommer man att minnas dagen efter. Snacka om att du som annonsör måste sticka ut och vara relevant. Om grannens nya hundvalp är mer intressant än din post, kommer den scrollas förbi.
– Jobbar du med fysiska möten, vid enstaka tillfällen eller under en tid, kanske utbildningar, så finns det mycket att vinna av en väl genomtänkt strategi för sociala kanaler. Det självklara och enklaste alternativet är att engagera och nå deltagarna. Men den största utmaningen är det att nå de som inte är på plats. Här kommer några tips för att lyckas.
Här är Amelias bästa tips för hur du ska underhålla ditt flöde:
1. Sätt upp ett tydligt syfte och mål
Vilka vill du nå och varför? Innan du publicerar något, se till att inlägget är framtaget för att uppnå syftet.
2. Använd data från tidigare event
För att nå nya besökare, ladda upp tidigare data på Facebook, till exempel e-postadresser, telefonnummer eller namn. Därefter kan du skapa en tvillinggrupp där Facebook hittar personer med liknande intressen och beteenden. Glöm inte att installera Facebook Pixel på din sajt för att kunna samla in ny data.
3. Skapa värde för en bredare målgrupp
Hur kan du göra ditt event intressant och värdefullt även för de som inte kan delta? Våga dela med dig av kunskap och intressant innehåll både före, under och efter eventet för att bygga ett långsiktigt intresse hos din potentiella målgrupp.
4. Dra nytta av nya format
Facebook och Instagrams senaste format ger ofta bättre spridning och lägre annonskostnader. Instagram Stories, Facebook Collection, canvas eller livesändningar. Våga testa nytt!
5. Lokal annonsering
Genom hyper-lokal annonsering kan du fånga upp fler besökare via Facebook och Instagram under tiden som eventet pågår.
6. Engagera!
Låt deltagarna sprida ditt budskap genom att aktivera målgruppen både under och efter eventet. Är eventet tillräckligt intressant för att målgruppen ska vilja dela det? Live-streama, skapa egna Facebookfilter, tävlingar och ställ upp fotobås där besökarna kan dela bilder digitalt. Skapa ett intresse, och glöm inte att bara fantasin sätter gränserna!