Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
    • Switzerland Convention Bureau
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-12-12 | Expertråd | Affärsresor | Gästskribent | Säkerhet

Affärsreseexperten: 9 konkreta säkerhetstips

Executiveeffects gästskribent affärsreseexperten Lena Mägiste bjuder i denna artikel på sina bästa säkerhetstips för dig som bokar affärsresor och tjänsteresor.

Hållbart resande och klimatsmarta tips till resebokare och affärsresenärerPå bilden: Affärsreseexperten Lena Mägiste

Affärsreseexperten om säkerhetstänk när du bokar affärsresor och tjänsteresor åt andra
Vid bokning av grupp-och konferensresor för hela företaget, bör man dela upp dem på två olika flygavgångar, båtavgångar eller på olika tåg. Dela även upp ledningsgruppen och tänk på vilka nyckelpersoner som är viktiga för ert företag om en katastrof skulle inträffa.

Se till att ha en resepolicy upprättad och en rutin för att säkerställa att den efterföljs. Om alla i företaget bokar sina resor på en upphandlad resebyrå så har du alltid aktuell information om vilka som har bokat en resa och var de befinner sig i världen. Bokar de själva eller via olika bokningskanaler har du ingen som helst kontroll om det värsta skulle hända. Har ni en företagsförsäkring som omfattar avbeställningsskydd och reseförsäkring? Om inte köp till detta vid varje bokningstillfälle hos resebyrån så slipper ni onödiga kostnader.

Om ditt företag inte redan har en krisplan är det definitivt dags att upprätta den nu. Vet du vad som ska göras, vem som gör vad och hur ni kontaktar varandra vid en eventuell katastrof? I vilka kanaler kommunicerar ni internt? Datorer och telefoner kanske inte kan eller bör användas.

Utöver att resebyrån har alla färdhandlingar se även till att den som ska resa har biljetterna nedladdade i någon av de reseappar som finns och att den anställde har ett giltigt pass och ev. visum samt kopior på detta.

UD har en mycket bra APP som heter UD Resklar, där man kan läsa om resmålet, UD:s olika rekommendationer och själv lägga in biljett- och kontaktuppgifter till närmaste anhörig, ICE (In Case of Emergency). Se även till att företaget har kontaktuppgifter till de anställdas anhöriga. Facebook har en mycket bra funktion där man själv kan markera sig som säker om man befinner sig på en krisdrabbad plats.

Datorer och mobiler kan enkelt spåras. Tänk på hur lätt det är att avlyssna känsliga telefonsamtal på tex en flygplats och ha gärna som policy att företagsdatorerna hålls fria från klistermärken med företagsloggan och säkerställ rutinen för hur man ska koppla upp sig och ansluta till säkra wifi nätverk med dator, mobil och ev. träningsklocka.

Har ni en sociala medier policy på företaget? Får den anställde lägga upp text och bilder från tjänsteresan på sina privata sociala kanaler? Hur känsligt kan det vara och hur kan det uppfattas utåt?

Du som resebokare kan dessutom informera om dessa viktiga säkerhetsrutiner under resan och på resmålet:

Lämna inget bagage obevakat och ta inte hand om andras väskor, ens för en liten stund. Märk upp egna väskor med bagagetaggar med namn, adress och mobilnummer ifall bagaget skulle försvinna. Vid längre resor där man reser med incheckat bagage kan det vara bra att ha ett ombyte med i handbagaget för att kunna gå direkt till det viktiga mötet även om bagaget kommer senare.

Lås alltid in datorer och andra värdesaker i hotellrummets säkerhetsskåp, kontrollera om det finns en fungerande brandvarnare och plugga in vägen till nödutgången från hotellrummet.

Förboka flygtaxi från flygplatsen till hotellet i förväg hos resebyrån, det fungerar utmärkt på de flesta större orterna i Europa. På plats bör man helst be hotellet eller företag man besöker att boka taxin och res endast med de större taxibolagen där förarna har giltig taxilegitimation.

Ta gärna med lite småpengar i utländsk valuta vid resor till länder där det är kutym att ge dricks för tex hjälp med bagage till rummet. Skriv upp numret på kontokortet och se till att ha ett telefonnummer till kortutgivaren om kortet blir stulet.

Trevlig resa!

/Lena

Av:  Affärsreseexperten Lena Mägiste vd LM Travel

Läs mer av affärsreseexperten: Viktigt att tänka på när du ska planera och boka en konferens, kickoff eller teambuilding till företaget  

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Nytt partnerskap mellan Qatar Airways och IHG förbättrar belöningarna för affärsresor

Nytt partnerskap mellan Qatar Airways och IHG förbättrar belöningarna för affärsresor

Qatar Airways har i samarbete med IHG Hotels and Resorts lanserat ett partnerskap som syftar till att optimera belöningssystemet för frekventa affärsresenärer.

Kvinnor åker tåg oftare – och föredrar det framför bil

Kvinnor åker tåg oftare – och föredrar det framför bil

En ny rapport från SJ, baserad på en undersökning av Indikator Opinion, visar att kvinnor i högre grad än män reser med tåg och även väljer tåget framför bilen vid långa inrikesresor. Skillnaderna speglar vidare mönster i attityder till miljö och klimat.

Möjlighet till fler hälsosamma möten i Arlandastad

Möjlighet till fler hälsosamma möten i Arlandastad

Annons

I en unik lokal med 10 meters takhöjd etableras nu 13 banor i en av Sveriges första ”padel pop-ups” av Klövern Padel i nya mötes- och evenemangsarenan Scandinavian XPO, Arlandastad.

Svenska Möten
Annonsplatta gron

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Nätverk

Bli en del av kunskaps- och yrkesnätverket: Executiveeffect – Member klicka här!

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • UNLV: Lecturer/Assistant Professor, Gaming Management – Las Vegas
  • Senior Management Assistant – Tietoevry, Solna
  • Assistant Manager – Sales | Rent-A-Center, Rensselaer IN
  • Executive Assistant (VD-assistent) – Nimlas Group, Stockholm
  • Office Manager/kontorsansvarig till Jernhusen – Stockholm
  • UniUni söker KA QC Assistant (USA) – Exception Management
  • Executive Assistant till Group CEO – Nimlas Group, Stockholm
  • Office Manager i Stockholm – vikariat | Keystone Education Group
  • Philippine Airlines söker Sales Assistant/Sales Rep i New York
  • Yacht Management Assistant i Palm Beach, FL | Navis Consulting
  • McKinsey & Company söker Executive Assistant i Stockholm
  • Sales Assistant på Michael Kors i New York – Off Price
  • Jobb: Office Manager Göteborg – Wise Admin (f.d. The Pace)
  • Swedish Match (PMI) söker Executive Assistant i Stockholm
  • Executive Assistant till Trustlys CEO i Stockholm | Jobb
  • Jobb: Executive Assistant till Klarnas CXO-team – Stockholm
  • Office Manager jobb i centrala Göteborg | Wise Professionals
  • Executive Assistant Malmö – 6 mån konsult hos Adecco
  • IKEA söker Country Food Range & Supply Manager i Helsingborg
  • Jobb: Executive Assistant – BSH Home Appliances, Solna

Mest läst

Lista: Tio aktörer som erbjuder styrelseutbildning

Lista: 12 aktörer som erbjuder styrelseutbildning

Som Executive Assistant kretsar ens arbete till stor del kring såväl företagets ledningsgrupp som styrelse. Genom att gå en utbildning i styrelsearbete får du inte bara bättre koll på hur allt fungerar - ditt jobb kommer också bli både lättare och roligare.
Stjärnkliniken satsar på företagshälsovård för vinnare

Stjärnkliniken satsar på företagshälsovård för vinnare

En elitidrottare är i mål redan innan starten har gått. Som vinnare. Stjärnkliniken företagshälsovård bygger på metoder från idrotten, men här är utgångspunkten att kunderna ska nå sina affärsmål.
Office Manager & Investor Relations Manager | MVI Stockholm

Senior Management Assistant – Tietoevry, Solna

Sök jobbet som Senior Management Assistant på Tietoevry Banktech i Solna. Stöd till Legal och Credit & Wealth, governance, AI/digitalisering och hybridarbete.
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.
Office Manager & Investor Relations Manager | MVI Stockholm

UNLV: Lecturer/Assistant Professor, Gaming Management – Las Vegas

UNLV söker Lecturer/Assistant Professor i Gaming Management. Undervisa, utveckla kurser och leda internship i Las Vegas. Ansök via Workday (R0150125).

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com