Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content
2020-01-14 | Annons | Native | Scandinavian XPO

”Vi tar tillvara den kraft som finns runt Arlanda”

Arlandastad var området som för bara några år sedan sågs som en kvarleva från det kraschade 80-talet. Men Per Taube, entreprenör inom fastighetsbranschen, såg något annat. Följ med på resan från uträknad handelsplats till födelsen av Nordens största mötesplats mellan Stockholm och Uppsala.

“Vi tar tillvara den kraft som finns runt Arlanda”
Per Taube och Petter Stordalen i samband med lanseringen av Scandinavian XPO.

Allt började med ett förvärv av en fastighet i Arlandastad för tolv år sedan. Det var en rekonstruktion och priset var lågt. Den tidigare verksamheten i form av en outlet hade inte fungerat. Till skillnad från alla andra såg fastighetsutvecklaren Per Taube att det fanns en framtid i den här fastigheten som låg granne med Sveriges största flygplats.

Per började efter sitt köp att studera vad som händer runt stora flygplatser i världen och insåg ganska snabbt att de flesta andra hade kommit mycket längre än Sverige med att utveckla städer kring flygplatser som egna destinationer.

– I alla tider har städer vuxit fram kring knutpunkter där människor möts, så varför skulle Arlanda vara ett undantag? säger Per.

Resan mot en modern flygplatsstad

En avgörande insikt för Per var att potentialen att utveckla en flygplatsstad som en egen destination låg i att antalet arbetstillfällen kunde dubblas. Med den vetskapen i ryggen bestämde han sig för att köpa upp all mark han kunde komma över i området genom bolaget Arlandastad Holding AB.

– Det här området var inte så hett på den tiden, för drygt tio år sedan. Arlandastad var lite av en udda fågel med dåligt rykte sedan krisåren under 90-talet och det var ingen som riktigt trodde på området. Men det gjorde det tacksamt att vara på köparsidan. Alla var väldigt glada när jag dök upp och ville köpa, berättar Per och fortsätter;

– Jag har aldrig varit rädd att gå mot strömmen om jag har känt mig övertygad. Jag trodde verkligen på det här och gör det fortfarande.

Bolaget…

De senaste åren har blivit ett kvitto på Pers övertygelse. Efter förvärv av mark följde arbete med planprocesser, infrastruktur och funderingar kring vilka verksamheter som man ville få till området. Strax därefter tog han genom sitt bolag Arlanda Holding AB initiativet till ett samarbete med Sigtuna kommun och Swedavia för att tillsammans skapa en modern flygplatsstad, vilket resulterade i företaget Airport City Stockholm, som ägs av de tre parterna.

Sedan dess har flygplatsstaden vuxit och idag jobbar omkring 27 000 människor inom flygplatsområdet inom olika näringar. De senaste fem åren har bygget varit i full igång och bolaget har gått från noll till att idag ha en balansomslutning på 4,5 miljarder – och då har endast cirka tio procent exploaterats av de möjligheter som finns genom alla nya detaljplaner.

– Vi har tillsammans med Swedavia och kommunen lagt grunden för en rejäl expansion och till 2030 vi står redo att hysa upp till 50 000 arbetstillfällen, säger Per.

…destinationen…

Att utveckla flygplatsstäder som egna destinationer är ingen ny idé. Snarare menar Per att det är Stockholm som har legat på efterkälken.

– Arlanda är en naturlig mötesplats och nu tar vi tillvara på den kraft som finns runt en flygplats – något som många andra redan gjort. Till exempel våra grannstäder Köpenhamn, Oslo och Helsingfors, säger Per.

Utvecklingen av Arlanda till en plats där flygplatsen inte bara utgör ett nav ur kommunikationssynpunkt utan även utvecklas till ett kommersiellt centrum, går enligt plan menar Per. Intresset bland företag att etablera sig på platsen har ökat exponentiellt sedan de drog igång arbetet på riktigt för fyra-fem år sedan. Och idag menar han att intresset nästan är större än de själva hinner med.

Men några utmaningar kvarstår. På Pers önskelista står bättre kommunikationer till området.

– En utbyggd tågförbindelse och en breddning av E4:an med ytterligare en fil hela vägen till Arlanda borde ha skett för länge sedan. Men samtidigt tror jag inte att det är omöjligheter utan kan vara önskningar inom räckhåll, säger Per.

… och arenan

Trots att vi lever i en tid som präglas av klimathot och flygskam tror Per att flyget alltid kommer att ha sin plats. Men att de möten vi faktiskt har ska genomföras så effektivt och med ett så litet klimatavtryck som möjligt. Och här spelar utvecklingen av den nya multiarenan Scandinavian XPO en viktig roll i Arlandastads erbjudande.

Idéen om en mässa är en vision Per har haft ända sedan starten. Han har till och med försökt att ta ett initiativ om att försöka köpa och flytta Stockholmsmässan till Arlanda.

– Men nu bygger vi istället vår egen arena, vilket förhoppningsvis kommer att sätta Airport City Stockholm ännu mer på kartan, säger Per och fortsätter;

– Min förväntningar är jättehöga – att skapa Scandinavian XPO är kanske det viktigaste vi någonsin har gjort. Om satsningen lyckas kommer det att ge stora effekter på allt annat runtomkring och fungera som en motor för hela utvecklingen i området.

Just rena mässor tror dock Per inte kommer att öka avsevärt, däremot event – och framför allt möjligheten att kunna erbjuda en arena där mässa och event kan kombineras.

– Vi kommer ha en väldigt konkurrenskraftig produkt när Scandinavian XPO öppnar i november 2020. Allt kommer att vara toppmodernt, vi har möjlighet att erbjuda många hotellrum i anslutning till arenan och detta i anslutning till en flygplats några minuter bort. Ett erbjudande som innebär att dyra timmar inte äts upp av logistik och onödig restid, säger Per.

Samma affärsidé som Apple

– Jag brukar säga att vi har samma affärsidé som Apple – vi har hårdvaran och infrastrukturen i form av ett stort markområde, där vi ska hitta olika appar och företag som passar in i vårt system och bidrar till varandra. I det avseendet tror jag Scandinavian XPO är en superapp, säger Per och avslutar;

– Jag är övertygad om att det finns massor av appar och företag som skulle passa här som jag inte har tänkt på men som kanske du som läser den här texten kommer på och hör av dig.

Vill du veta mer om vilka möjligheter Scandinavian XPO har att erbjuda dig? Välkommen att höra av dig!

Anna Bauer
Business Director
Mobil: +46 761 33 13 50
Mejl: [email protected]

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Lös vardagspusslet med ny app

Lös vardagspusslet med ny app

Inte nog med att du ska lösa pusslet med din chefs kalender. Även du själv har ett vardagspussel att få på plats. Med en ny app kan du dock få hjälp - och lägga ditt eget vardagspussl tillsammans med andra.
Anna-Lena Carlstedt

Framtidens kontor sätter både mjuka och hårda värden i centrum

Anna-Lena Carlstedt är affärsutvecklare på Fabege och för henne är framtidens kontor en ständigt aktuell fråga. Enligt Anna-Lena är den fysiska miljön lika viktig som organisationens kultur och gemenskap.
12 tips för att lyfta ditt personliga varumärke

Så blir du en extraordinär Executive Assistant

Med en EA vid sin sida kan VD:n känna sig lugn och trygg i vetskapen om att allt kommer att skötas på ett professionellt och effektivt sätt. Här har jag samlat några spaningar om hur du kan bli en extraordinär Executive Assistant.
Möt Viktor Peterssen Executive Assistent på Volvo Penta

Möt Viktor Petersson Executive Assistant på Volvo Penta

För Viktor Petersson, Executive Assistant på Volvo Penta har jobbet fortsatt att bjuda på många positiva överraskningar ända sedan han klev in i yrkesrollen för några år sedan. Han stora intresse och kunskaper inom It-teknik är något som kommit väl till nytta. Såväl när det gäller digitaliseringen av event och möten liksom AI-trenden som är på frammarsch. 
När finner vi glädje på jobbet?

När finner vi glädje på jobbet?

Ibland befinner vi människor oss i ett tillstånd när allting känns bra, och allting flyter på. Faktiskt helt oberoende av vad vi tar oss för. Vi kan kalla detta tillstånd för att vara i Zonen, eller att vara i flow.

Expertråd

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Gästskribent

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Event

Den 4 september bjuder Effect-sajterna in till en inspirerande kväll med föreläsningen Framtidens möte – när själ, känsla och AI kliver in i rummet, med hållbarhetsexperten Mikael Salo. Kvällen bjuder även på mingel och visning av nyrenoverade Maxim Stockholm.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Event

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Aktuellt

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Inspiration

Den 12 juni öppnade Clarion Hotel Sign sin nya rooftop bar ”Hidden Gem” på åttonde våningen i samarbete med Orrefors & Kosta Boda. Med en ginbar i glastema, signaturglas från Lena Bergström och en utsikt värdig åtagandet som landets ledande designhotell, har Stockholmarna fått en ny takpärla att samlas kring i sommar

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Affärsresor

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com