Veckorna innan det är dags att gå på semester kan lätt bli hektiska. Inte minst om du vill hinna med alla punkter på din att göra-listan innan du checkar ut. Här är Executiveeffects sex tips på hur du bäst förbereder dig – både för att vara ledig och att komma tillbaka.
1. Prata igenom förväntningar med din chef
Som chef eller vd är semester inte alltid semester. Diskutera med din chef innan du går på semester vilka förväntningar hen har på dig de veckor du är borta. Kanske din chef kan vara sin egen assistent under dina semesterveckor? Räcker det med att du kollar mejlen en gång om dagen? Är det några speciella tillfällen hen förväntar sig att du ska vara tillgänglig? Genom att från start ha en gemensam bild av vad som förväntas av er båda blir sommaren bäst för båda.
2. Prioritera!
Om du inte har hunnit med alla saker på den där att göra-listan som har blivit allt längre under våren, då är sannolikheten att du ska få allt det gjort på någon vecka ganska liten. Se därför till att strukturera upp listan efter vad som måste göras innan du går och vad du bör sätta igång med direkt när du är tillbaka, samt vad som faktiskt kan vänta till senare.
3. Kom överens om det praktiska
Fakturor kan dimpa ner, växter måste vattnas och andra praktiska saker som behöver tas tag i kan dyka upp under sommaren. Var tydlig med vem som har ansvar för vad under sommaren, gärna nedtecknat i ett dokument med kontaktuppgifter till samtliga.
4. Autosvar – eller inte?
Beroende på din arbetssituation och vad din chefs åtaganden kräver av dig kan ett autosvar var en bra eller mindre bra idé. Fundera och rådgör med din chef vad som passar dig/er bäst. Ett alternativ är att i autosvaret skriva att du är på semester, men att du kollar mejlen en gång per dag. Hänvisa gärna också till andra arbetande kollegor i specifika frågor om det är möjligt, så att du kan få vara så ledig som möjligt.
5. Planera för återkomsten
Det kan tyckas vara trist att tänka på den dag då du kommer tillbaka till kontoret efter ledigheten, men det underlättar mycket om du redan nu listar saker du ska ta tag i då. Fyll gärna ut med idéer och tankar kring arbetsuppgifterna du bär på nu när du är “inne” i jobbet, vilket kommer göra det lättare för dig att komma igång. Genom att redan nu ha en plan för din återkomst ger dig en känsla av kontroll och minskar stressen kring att börja jobba igen.
6. Kom tillbaka med försprång
Planera in så att du till exempel börjar att jobba igen en onsdag, några dagar före din chef officiellt kommer tillbaka. På så sätt får du chans att komma igång i en lite lugnare takt och skaffa dig ett litet försprång innan det drar igång “på riktigt”.