Har du någon gång fått ett härligt bemötande i en reception till exempel, eller en chef som ser dig och uppmuntrar dig till att växa? Visst ger det en skön känsla i kroppen och du blir glad och positivt inställd till människan och varumärket du möter. Gissar att du någon gång även blivit dåligt bemött, fått dålig service eller haft en dålig chef som får dig att må dåligt? Jag har i alla fall upplevt båda delarna och väljer numer noga vilka jag arbetar tillsammans med och vilka företag jag helst väljer att arbeta med och i.
Jag har flera gånger drivit kundprojekt där just service och bemötande har varit i fokus för att stärka varumärket både för kund- och talangmarknaden och det har slagit mig att arbetsgivarna många gånger inte tar sitt varumärke på allvar gentemot talangmarknaden. Hur ska de kunna rekrytera in rätt personer på rätt plats om de inte förstår att vårda sitt varumärke för att nå de rätta kandidaterna?
Utifrån min erfarenhet gör arbetssökanden alldeles för lite research av den tilltänkta arbetsgivaren. Börja med att identifiera vad som är viktigt för dig på din arbetsplats och skriv ner dina frågor. Därefter kan du inspireras av mina top 10 frågor som du bör få svar på innan du tackar ja till ett erbjudande. Du tillbringar mycket av din tid på arbetsplatsen och ofta nära dina kollegor, så det är viktigt att det blir rätt.
Vilken information behöver matcha med dina behov och önskemål på din nya arbetsplats?
Så tar du referenser på din nya arbetsgivare:
- Har ledningen samsyn över företaget
- Intervjua några i ledningsgruppen om de kan berätta om deras vision, mission, why, värderingar och kultur. Får du samma bild?
- Vet medarbetarna i organisationen vad detta innebär eller är det bara något ledningsgruppen pratar om?
- Är bolaget stabilt?
- Innan du tackar ja till din sökta tjänst är det alltid bra att kollat upp företagets bokslut så att du vet om bolaget är stabilt över tid. Är du osäker på hur du gör så kontakta någon som kan hjälpa dig.
- Matchar ledarskapet?
- Vilken typ av ledarskap behöver du för att växa och utvecklas i din blivande roll och som människa? Matchar din tilltänkta chef dina behov? Ställ öppna frågor och var nyfiken.
- Lita på din instinkt – magkänslan har sällan fel
- Får du svar som känns rätt eller fel i magen? Oftast har den första känslan något viktigt att säga oss – om vi vågar att lyssna. Jag har lärt mig att ”röda flaggor” alltid betyder något. Våga lyssna på den lilla rösten är ett hett tips för att få en vägledning.
- Hur ser onboardingprocessen ut?
- Som ny medarbetare är det viktigt att du får bra förutsättningar för att du ska lyckas i din roll. Finns det en utsedd ”buddy” som har avsatt tid att hjälpa dig med en genomtänkt introduktion? Onboarding handlar långt ifrån endast om att datorn står på ditt skrivbord och du har en ny telefon din första arbetsdag. Ställ frågan direkt till den rekryterande chefen eller HR hur denna process fungerar.
- Lyssna på vad andra säger
- I det här fallet skulle jag uppmuntra dig till att lyssna in vad andra säger om företaget i sin helhet och vilket är ditt intryck av intervjuerna? Kan du träffa dina blivande kollegor? Kan du intervjua någon som tidigare varit anställd (oftast väldigt bra!). Vilka utmaningar finns på företaget, vad fungerar och vad fungerar inte?
- Hur ser de på kompetens- och personlig utveckling?
- Idag är kunskap den nya valutan! Hur ser de på kompetensutveckling för att samla mer kunskap? Hur tar de tillvara på dina tidigare kunskaper och erfarenheter? Anser de att personlig utveckling är något som står högt på agendan och är en viktig tillgång i företagets utveckling likaså som din egen? Att företag satsar på personlig utveckling innebär att de förstår att medarbetarna är deras värdefullaste tillgång.
- Var är du om tre år?
- Liksom företaget ofta vill veta var du ser dig själv om tre år så tycker jag att det är en relevant fråga även för dig – vilken utvecklingspotential finns för att avancera för dig i
din karriär?
- Är bolaget stabilt?
- Innan du tackar ja till din sökta tjänst är det alltid bra att kollat upp företagets bokslut så att du vet om bolaget är stabilt över tid. Är du osäker på hur du gör så kontakta någon som kan hjälpa dig.
- Hur mår medarbetarna och kunderna?
- Hur ser den senaste medarbetarundersökningen ut? Vissa delar är såklart känsliga att besvara men du bör få en helhetsbild över resultatet. Hur många har slutat på företaget det senaste 6 månaderna? Varför? Är det hög närvaro på jobbet eller är sjukskrivningar mer regel än undantag? Stressförståelse?
- Värdebaserad företagskultur
- Att vara en attraktiv arbetsgivare idag innebär att du behöver ge värde även till de anställda – inte enbart till kunderna. Värderingar, attityder och normer skapar beteenden (positiva eller negativa) hos medarbetarna och som därigenom skapar en kultur. Kulturen påverkar trivsel, innovation och engagemang och är en viktig pusselbit, så ta noga reda på hur kulturen upplevs och återigen – vad säger din instinkt?
Kulturen skapas som en konsekvens av beteenden som företaget accepterar och belönar.
Av: Michelle Dandenell, varumärkesexpert, Senior Head Hunter & Interim Manager