Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-10-25 | Expertråd | Gästskribent

Rekryteraren: Så tar du referenser på din nya arbetsgivare

Visst är det givet att du som kandidat blir ombedd att lämna referenser på dina tidigare anställningar eller konsultuppdrag. Det är vi vana vid, men har du som kandidat även funderat över att ta referenser på din kommande arbetsgivare och chef? I min roll som Varumärkesexpert och Senior Headhunter så ser jag det som självklart att du som sökande ska ta referenser på din nya arbetsgivare innan ni skriver avtal.

12 tips för att lyfta ditt personliga varumärkeMichelle Dandenell

Har du någon gång fått ett härligt bemötande i en reception till exempel, eller en chef som ser dig och uppmuntrar dig till att växa? Visst ger det en skön känsla i kroppen och du blir glad och positivt inställd till människan och varumärket du möter. Gissar att du någon gång även blivit dåligt bemött, fått dålig service eller haft en dålig chef som får dig att må dåligt? Jag har i alla fall upplevt båda delarna och väljer numer noga vilka jag arbetar tillsammans med och vilka företag jag helst väljer att arbeta med och i.

Jag har flera gånger drivit kundprojekt där just service och bemötande har varit i fokus för att stärka varumärket både för kund- och talangmarknaden och det har slagit mig att arbetsgivarna många gånger inte tar sitt varumärke på allvar gentemot talangmarknaden. Hur ska de kunna rekrytera in rätt personer på rätt plats om de inte förstår att vårda sitt varumärke för att nå de rätta kandidaterna?

Utifrån min erfarenhet gör arbetssökanden alldeles för lite research av den tilltänkta arbetsgivaren. Börja med att identifiera vad som är viktigt för dig på din arbetsplats och skriv ner dina frågor. Därefter kan du inspireras av mina top 10 frågor som du bör få svar på innan du tackar ja till ett erbjudande. Du tillbringar mycket av din tid på arbetsplatsen och ofta nära dina kollegor, så det är viktigt att det blir rätt.

Vilken information behöver matcha med dina behov och önskemål på din nya arbetsplats?

Så tar du referenser på din nya arbetsgivare:

  1. Har ledningen samsyn över företaget
  • Intervjua några i ledningsgruppen om de kan berätta om deras vision, mission, why, värderingar och kultur. Får du samma bild?
  • Vet medarbetarna i organisationen vad detta innebär eller är det bara något ledningsgruppen pratar om?
  1. Är bolaget stabilt?
  • Innan du tackar ja till din sökta tjänst är det alltid bra att kollat upp företagets bokslut så att du vet om bolaget är stabilt över tid. Är du osäker på hur du gör så kontakta någon som kan hjälpa dig.
  1. Matchar ledarskapet?
  • Vilken typ av ledarskap behöver du för att växa och utvecklas i din blivande roll och som människa? Matchar din tilltänkta chef dina behov? Ställ öppna frågor och var nyfiken.
  1. Lita på din instinkt – magkänslan har sällan fel
  • Får du svar som känns rätt eller fel i magen? Oftast har den första känslan något viktigt att säga oss – om vi vågar att lyssna. Jag har lärt mig att ”röda flaggor” alltid betyder något. Våga lyssna på den lilla rösten är ett hett tips för att få en vägledning.
  1. Hur ser onboardingprocessen ut?
  • Som ny medarbetare är det viktigt att du får bra förutsättningar för att du ska lyckas i din roll. Finns det en utsedd ”buddy” som har avsatt tid att hjälpa dig med en genomtänkt introduktion? Onboarding handlar långt ifrån endast om att datorn står på ditt skrivbord och du har en ny telefon din första arbetsdag. Ställ frågan direkt till den rekryterande chefen eller HR hur denna process fungerar.
  1. Lyssna på vad andra säger
  • I det här fallet skulle jag uppmuntra dig till att lyssna in vad andra säger om företaget i sin helhet och vilket är ditt intryck av intervjuerna? Kan du träffa dina blivande kollegor? Kan du intervjua någon som tidigare varit anställd (oftast väldigt bra!). Vilka utmaningar finns på företaget, vad fungerar och vad fungerar inte?
  1. Hur ser de på kompetens- och personlig utveckling?
  • Idag är kunskap den nya valutan! Hur ser de på kompetensutveckling för att samla mer kunskap? Hur tar de tillvara på dina tidigare kunskaper och erfarenheter? Anser de att personlig utveckling är något som står högt på agendan och är en viktig tillgång i företagets utveckling likaså som din egen? Att företag satsar på personlig utveckling innebär att de förstår att medarbetarna är deras värdefullaste tillgång.
  1. Var är du om tre år?
  • Liksom företaget ofta vill veta var du ser dig själv om tre år så tycker jag att det är en relevant fråga även för dig – vilken utvecklingspotential finns för att avancera för dig i
    din karriär?
  1. Är bolaget stabilt?
  • Innan du tackar ja till din sökta tjänst är det alltid bra att kollat upp företagets bokslut så att du vet om bolaget är stabilt över tid. Är du osäker på hur du gör så kontakta någon som kan hjälpa dig.
  1. Hur mår medarbetarna och kunderna?
  • Hur ser den senaste medarbetarundersökningen ut? Vissa delar är såklart känsliga att besvara men du bör få en helhetsbild över resultatet. Hur många har slutat på företaget det senaste 6 månaderna? Varför? Är det hög närvaro på jobbet eller är sjukskrivningar mer regel än undantag? Stressförståelse?
  1. Värdebaserad företagskultur
  • Att vara en attraktiv arbetsgivare idag innebär att du behöver ge värde även till de anställda – inte enbart till kunderna. Värderingar, attityder och normer skapar beteenden (positiva eller negativa) hos medarbetarna och som därigenom skapar en kultur. Kulturen påverkar trivsel, innovation och engagemang och är en viktig pusselbit, så ta noga reda på hur kulturen upplevs och återigen – vad säger din instinkt?

Kulturen skapas som en konsekvens av beteenden som företaget accepterar och belönar.

Av: Michelle Dandenell, varumärkesexpert, Senior Head Hunter & Interim Manager

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Svedea genomförde i september 2024 en mycket lyckad kickoff på Södra Berget i Sundsvall för sina 240 medarbetare. Vår gästskribent Annsi Krol berättar här om hur det lyckade event genomfördes.

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Digital årsstämma – ett smidigt måste

Digital årsstämma – ett smidigt måste

Annons

Årsstämmornas högtid närmar sig och det kan tyckas krångligt att behöva genomföra stämman digitalt med deltagare på distans. Vi skulle vilja säga att det är precis tvärt om och istället kalla det för ”ett smidigt måste”.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

  • International Management Assistants (IMA) Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Oscar Ohlsén är koncernchef på Carotte Group, som erbjuder soft facility services med fokus på mat, möten och upplevelser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA här. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Vinnarna av Årets Kontor 2019 har utsetts. Priset delas ut till de företag eller organisationer som skapat ett trivsamt och visuellt tilltalande kontor. Spana in och låt dig inspireras av några av vinnarkontoren.
Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Årets upplaga av Executive Assistant Awards är avgjord. Executiveeffect bjuder på bilder från prisceremonin.
Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
Intim och charmig festlokal Vardagsrummet på Gamla Stadshotellet i Uppsala, perfekt för mindre tillställninga

De 10 bästa festlokalerna i Uppsala för en minnesvärd tillställning

Letar du efter en festlokal att hyra i Uppsala? Här hittar du en mängd spännande alternativ som passar både små och stora tillställningar. I vår lista finns allt från charmiga, intima lokaler till rymliga festvåningar, där flera erbjuder möjligheten att ta med egen dryck och mat, vilket kan hålla kostnaderna nere. Vare sig du föredrar ett centralt läge eller en ...
Hitta topp 13 festlokaler att hyra i Malmö

De 13 bästa festlokalerna att hyra för ditt evenemang i Malmö

Letar du efter den perfekta festlokalen i Malmö för ditt nästa evenemang? Oavsett om du planerar ett stort firande med många gäster eller en mer intim tillställning, har Malmö ett brett utbud av fantastiska festlokaler att hyra. Här kan du hitta allt från stora, pampiga lokaler till små, mysiga festlokaler som passar perfekt för mindre sällskap. Vill du hyra en ...

Expertråd

Exklusiv visningsresa till Artipelag med Lars Wallin

Exklusiv visningsresa till Artipelag med Lars Wallin

Event

Artipelag är en internationell mötesplats för konst, god mat och fantastiska eventmöjligheter – vackert belägen på Värmdö i Stockholms skärgård.
Den 10 juni arrangerar Executiveeffect en visningresa till Artipelag där ni även får se den nya utställningen med Lars Wallin!

Så hittar du rätt mötesplats – ny tjänst lanseras i dag

Så hittar du rätt mötesplats – ny tjänst lanseras

Aktuellt

Nu blir det enklare för dig som ledningsassistenter och andra mötesbokare att hitta rätt plats för nästa konferens eller ledningsgruppsmöte. Den 16 maj lanseras den nya tjänsten STHLM MÖTEN, en kostnadsfri digital tjänst som erbjuder jämförbara offerter, rådgivning och möjlighet att boka direkt online. Vi passade på att ställa några frågor till Magdalena Höglund inför lanseringen.

IMAs vårseminarium: Framtidssäkra dig själv och ditt jobb!

IMA bjöd på insikter om hur du framtidssäkrar dig själv och ditt jobb

Aktuellt

9 maj var det dags för International Management Assistants (IMA) årsmöte, som i år ägde rum i Göteborg. Efter själva årsmötet stod flera intressanta talare på programmet och temat för dagen är hur du som Executive Assistant kan framtidssäkra dig själv och ditt jobb – ett verkligt aktuellt ämne som också uppskattades av deltagarna.

Taxi Stockholm ansluter sig till SAS Transfer

Taxi Stockholm ansluter sig till SAS Transfer

Affärsresor

SAS Transfer är tjänsten som gör det enkelt för SAS-resenärer att boka marktransport i samband med sin flygresa. Nu erbjuds även Taxi Stockholm som ett av taxialternativen när resenärerna befinner sig i Stockholm.

Disney-modellen: Nyckeln till kreativ framgång

Disney-modellen: Nyckeln till kreativ framgång

Verktyg

Disney-modellen – en strategi som kombinerar fantasi, realism och kritiskt tänkande – kan du öppna dörren till innovativa lösningar och förbättrad arbetsmiljö.

Vyn vinner Simrishamns arkitekturpris 2025

Vyn vinner Simrishamns arkitekturpris 2025

Aktuellt

Stjärnkrögaren Daniel Berlins hyllade restaurang Vyn tilldelas Simrishamns kommuns arkitekturpris 2025. ”FOJABs omvandling av gården framstår som både oemotståndlig och magnifik”, sa byggnadsnämndens ordförande Roland Thord när han läste upp motiveringen till priset.

Waxholms Hotell – där skärgårdspuls möter storstadsvibe

Waxholms Hotell – där skärgårdspuls möter storstadsvibe

Inspiration

När ledningsgruppen behöver mer än bara en whiteboard och kaffeautomat, erbjuder Waxholms Hotell en inspirerande miljö där skärgårdens ro möter storstadens energi. Beläget endast 30 minuter från Stockholm, kombinerar detta nyrenoverade hotell historisk charm med moderna faciliteter, inklusive sju mötesrum med havsutsikt och en nyöppnad Skajbar som bjuder på utsikt över horisonten. Med 42 rum och en restaurang som hyllar det svenska köket, är Waxholms Hotell en plats där idéer föds och relationer stärks.

Möt My Widholm: "Mitt stora nätverk är ovärderligt"

Möt My Widholm: ”Mitt stora nätverk är ovärderligt”

Hon är Office Manager på Tradedoubler och ett av hennes första projekt när hon började var att hitta ett nytt huvudkontor. För Executiveeffect berättar My Widholm hur hon jobbar med AI och hur hon får kollegorna att älska att hänga på kontoret med hjälp av sitt stora nätverk. Och så får vi reda på vad som är hennes hemliga talang …

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Event

Den 15 maj bjuder vi in dig som läser Executiveeffect till ett unikt evenemang där kunskap och nätverkande möts i en härlig miljö. Lyssna till föreläsningen: Attityder som gör skillnad – med toppföreläsaren Magnus Helgesson, få en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade mötesytor och avslutande mingel.

Monica Ohlson, Executive Assistent till generalsekreterare och styrelse på Barncancerfonden och Niklas Cerovina, Vice President Assistant på Tetra Pak Packaging Solutions AB

Erfarenhet mötte nyfikenhet – mentorsprogrammet utvecklande för båda

Karriär

Monica Ohlson på Barncancerfonden och Niklas Cerovina på Tetra Pak Packaging Solutions var båda nyfikna på vad ett mentorsprogram skulle innebära för deras professionella utveckling, hon i egenskap av mentor, han som adept. De har båda precis avslutat mentorsprogrammet som ingår i EA-nätverket IMA Swedens medlemskap och här berättar de om varför de anmälde sig, vad de båda tagit med sig och varför de tycker att fler borde våga kasta sig ut på en liknande resa.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com