– Detta i kombination med vårt perfekta läge mitt i stan, gör att vi blir intressantare och en attraktiv venue, säger Peter Bengtson, arenachef.
Det har gått ett år sedan Peter Bengtson intog sin roll som Arenachef med totalansvar för driften och affärerna på Hamburger Börs. Han kommer från en bakgrund inom serviceyrket och har både ägt och drivit flera restauranger, varit kökschef, restaurangchef och driftansvarig. Han har även arbetat som hotelldirektör och i åtta års tid var han VD för ett stort event venue som heter Slagthuset.
– Min roll här är att föra det legendariska Hamburger Börs in och vidare i nutiden; utveckla och förfina det vi har och lägga till fler konserter, klubbar, stand up och företagsevent. Hamburger Börs ska bli den cityarena som behövs i Stockholm. Det här är fantastiskt spännande och roligt, den här utmaningen är en av anledningarna till att jag tog jobbet, berättar Peter Bengtson.
Hamburger Börs gäster är allt från privatpersoner till företag och produktionsbolag. Här har artister som Björn Skifs, Magnus Uggla, Orup, Frank Sinatra, Lill-Babs, Danny Saucedo och många fler uppträtt.
– Vi är en multiarena, hos oss kan du se allt från dinnershows till konserter, men vår business är att leverera uppträde, mat och dryck, säger Peter Bengtsson.
Förändringarna som skett på Hamburger Börs är bland annat totalrenovering av scenen med ny teknik, ljud och ljus. Utöver det har man jobbat på att förändra hela känslan på Hamburger Börs men allt från nya barer, nya restaurangmiljöer, allt för att kunna serva den nya publiken som kommer.
– I vårt färgval har vi försökt gå tillbaka lite till ursprunget på när Börsen stod färdigbyggd på 70-talet, men även få en modern tappning och lite mer coolt show-utseende. I restaurangmiljön på ovanvåningen, som även smittar av sig i lobbyn har vi gått emot en modern bistro med mycket trä, läder och växter. Vi vill skapa en miljö som känns otidsenlig och varm, berättar Peter Bengtson.
Man vill låta den nya looken ”växa fram” och jobbar med ett antal olika klubbarrangörer, event- och produktionsbolag för att få diversitet i sina shower och konserter.
– För att kunna ta plats som Stockholms nya cityarena så behövde vi förändra looken på allt från vår hemsida till vår venue, så att vi pratar samma språk som de gäster vi vill få hit. Vi är väldigt taggade och säkra på att med lite tid och hårt arbete kommer vi att nå dit vi vill, säger Peter Bengtson.
Responsen på Hamburger Börs förändringar har varit överväldigande positiv.
– Större eventbolag har börjat boka företagsevent, de tycker att lokalen blivit klassiskt fin. Allt det vi gjort i kombination med vårt perfekta läge mitt i stan gör att vi blir intressantare än innan, och att vi är en attraktiv venue, säger Peter Bengtson.
– Hamburger Börs är och har varit klassisk mark i Stockholm för innershows, vi vill inte på något sätt avsluta det, utan tvärtom, fortsätta och förbättra det med nya artister. I rätt sammanhang vill vi göra det till dinner Club, där festen fortsätter i samma anda i våra barer.
Av: Elin Bisander