Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2024-08-21 | Aktuellt | Profiler

Maria Cirillo: ”IMA 50 år kommer firas med guldglitter och AI-tema!”

Hon valdes till International Management Assistants (IMA) internationella ordförande vid årsmötet i oktober förra året. Då var platsen Kapstaden i Sydafrika. I år när IMA fyller 50 år står Stockholm som värdstad och Executiveeffect får en pratstund med ordförande Maria Cirillo.

Maria Cirillo: "IMA 50 år kommer firas med guldglitter och AI-tema!"IMA 50 år och Maria Cirillo

Det är fortfarande några veckor kvar innan det är dags för festligheterna i samband med att IMA fyller 50 år, men Executiveeffect får tag på Maria Cirillo, IMA:s internationella ordförande för att ta pulsen på förberedelserna.

Låt mig börja med att säga grattis några veckor i förskott!

– Tack så mycket! Det ska bli fantastiskt att få välkomna Executive Assistants från hela vårt stora nätverk till Hilton Slussen i Stockholm den 18 oktober när vi firar att IMA funnits i 50 år. Vi räknar med att vi blir runt 300 personer!

Berätta lite om IMA:s bakgrund!

– IMA grundades 1974 och är ett professionellt nätverk för oss som jobbar som Management Assistants eller Executive Assistants. IMA finns i nästan 20 länder och vid ett par tillfällen per år arrangeras internationella möten för medlemmarna. En så kallad Träningsdag på våren och i samband med årsmötet på hösten så genomförs en årskonferens  då våra medlemmar får tillfälle att träffas. Årskonferensen avslutas alltid med en festlig middag.

Du valdes till ordförande vid årsmötet i Kapstaden i oktober 2023. Berätta!

– Jag har tidigare varit ordförande under sex år för IMA Sverige så när möjligheten att söka till det internationella ordförandeskapet öppnade sig funderade jag länge, men beslutade mig för att pröva och testa mina vingar internationellt. Jag ska också erkänna att det kändes extra kittlande att få vara ordförande när jag visste att vi skulle fira 50-årsjubileum i Sverige!

Ni är fem i IMA:s internationella styrelse, samtliga från Skandinavien. Tror du det påverkar hur IMA styrs?

– Det stämmer att vi just nu är tre från Sverige och två från Danmark i styrelsen. Det verkar gå lite i vågor det där med vilka nationaliteter som är representerade.

Och ja, jag skulle säga att vi kör en skandinavisk stil där vi har mycket diskussioner och där alla får komma till tals. Vi är också mindre formella än vad man är i vissa andra länder och typiskt skandinaviskt är också att om vi har fått ansvar för ett projekt så kör vi. I andra länder upplever jag att man kan vara mer hierarkiska och vana vid att behöva stämma av allt hela tiden.

18 oktober är det dags. Så hur kommer dagen att firas?

– Det blir en heldag, som börjar redan på morgonen med en konferens på temat ”AI – Opportunities and Challenges”. På kvällen förflyttar vi oss från Hilton Slussen till hotell At Six och där blir det en fantastisk galamiddag med guldglitter, uppträdanden och en rad överraskningar.

Temat på konferensen är AI. Vad kommer ni lyfta fram?

– Vi tyckte det var ett självklart ämne då många EA:s känner oro över om digitala AI-assistenter kommer att konkurrera ut dem i framtiden. Dessutom är det verkligen ett aktuellt ämne och IMA försöker alltid vara uppdaterade och erbjuda det som är av aktuell vikt för medlemmarna. Under dagen kommer vi få lyssna till experter inom AI som kommer att lyfta både möjligheter, hot och säkerhetsaspekter. Och också inspirera oss, förstås!

Vad skulle du vilja att deltagarna tar med sig från 50-årsjubileet?

– För de som besöker Stockholm för första gången så hoppas jag att de får uppleva några fina höstdagar med sol och hög, krispig luft! Skämt åsido, jag hoppas också att alla som deltar får med sig känslan av att rollen som EA kommer fortsätta att utvecklas med hjälp av AI och att, efter att ha lyssnat på experter och inspiratörer, känner att de vågar ta sig an AI med mer kunskap och självförtroende. Att de vågar flytta från baksätet till framsätet och till exempel föreslå för sin vd att kanske börja använda AI så smått. Eller föreslå att man bjuder in en föreläsare, som pratar AI, eller utbildare i AI till företaget.

Avslutningsvis – hur tror du EA:rollen har utvecklats när IMA fyller jämt nästa gång?

– Ha ha, ja då tror jag faktiskt att varje EA kommer ha en egen AI-assistent, som utför mycket av dagens administrativa rutinuppgifter och där du som EA jobbar ännu mer som en partner till din VD.

Jag hoppas och tror också att rollen kommer utvecklas till att locka fler män till yrket. Att vara EA är att vara i händelsernas centrum och det är ett otroligt spännande, varierande och roligt jobb!


IMA:s internationella årsmöte äger rum 18 oktober 2024 på Hilton Slussen i Stockholm. Galamiddagen äger rum på hotell At Six. Läs mer och anmäl dig här.

IMA:s internationella styrelse:
Maria Cirillo, Executive Chair/ordförande, Sverige
Sofie Koark, Executive Vice Chair/vice ordförande, Sverige
Karin Hélène, Executive Governance Officer/sekreterare, Sverige
Christina B. Kragh, Executive MarCom Officer/ansvarig för marknad & kommunikation, Danmark
Jette Stenberg, Executive Finance Officer/kassör, Danmark

P.S. Vill du vara aktiv i IMA:s styrelse i Sverige eller internationellt?

Maria Cirillo berättar för Executiveeffect att det är en fantastisk möjlighet att anta en utmaning i en styrelse eller med ett projektuppdrag inom IMA. Kunskaperna och kontakterna man får är enorma och dessa har man glädje av själv men även det företag man jobbar på har glädje av det. Dessutom öppnar sig möjligheter till så mycket roligt att uppleva. Samt att det bidrar till ett fint CV, att kunna lägga till förtroendeuppdrag inom IMA. Du bestämmer själv hur mycket tid du lägger ner men man får räkna med några timmar i månaden. Vid presidieuppdrag i styrelsen ingår även att åka på två träffar per år i något av medlemsländerna. Är det en stor omöjlighet på grund av arbetet finns möjlighet att delta digitalt.

Nyfiken på ett uppdrag? Välkommen att kontakta Theres Westrin ordförande IMA Sweden.

Av:

Sophia Loader

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

Rapporten som visar: Balans är framtidens viktigaste karriärstrategi

Rapporten som visar: Balans är framtidens viktigaste karriärstrategi

Stress, press och livspussel oroar svenskarna mer än AI och teknikomställning. Det visar en ny undersökning från Bliwa Livförsäkring. För VD-assistenter, som ofta befinner sig mitt i organisationens hjärta, blir resultaten en tydlig påminnelse: framtidens utmaning handlar lika mycket om hållbarhet i arbetet som om effektivitet.

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.

Fördelen med en snabbfotad eventbyrå som alltid är redo

Fördelen med en snabbfotad eventbyrå som alltid är redo

Annons

Södertälje kommun arrangerade en manifestation med anledning av de upptrappade våldet. Vi på Robot event fick 3 dagar på oss att ordna tekniken och infrastruktur.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • DHL Freight söker Office Management Coordinator i Solna
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | Wise IT
  • Office Manager jobb i Stockholm – Cure Media | EA-spår
  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace

Mest läst

Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Hitta topp 13 festlokaler att hyra i Malmö

De 13 bästa festlokalerna att hyra för ditt evenemang i Malmö

Letar du efter den perfekta festlokalen i Malmö för ditt nästa evenemang? Oavsett om du planerar ett stort firande med många gäster eller en mer intim tillställning, har Malmö ett brett utbud av fantastiska festlokaler att hyra. Här kan du hitta allt från stora, pampiga lokaler till små, mysiga festlokaler som passar perfekt för mindre sällskap. Vill du hyra en ...
Convendum går in på ny marknad

Convendum går in på ny marknad

Efterfrågan på Convendums kontor är större än utbudet, vilket är en anledning till fortsatta expansionsplaner under kommande år, främst i Stockholm och Göteborg.
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com