Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-09-19 | Gästskribent

Krönika: Tack gode gud för Ipren!

Jag har sådan stresshuvudvärk -jag tar en Ipren

Vi är så stressade -vi tar in en stressföreläsare!

Om gästskribenten:

Micke Darmell fick mötes- och eventindustrins största individuella pris, Narrenprisen, 2020. I en del av motiveringen står det att ”få människor i Sverige har bidragit till att utveckla möten som Micke”

Han har funnits med på Eventeffects lista över Sveriges populäraste föreläsare sedan starten.

Vi har för många möten -vi inför mötesfria onsdagar!

Vi har för många interna mejl -vi inför mejlfria fredagar!

Vi är så stressade -vi tar in en stressföreläsare!

Medarbetarnas engagemang har minskat -vi tar in en engagemangsföreläsare!

Medarbetarnas motivation sjunker -vi tar in en motivationsföreläsare.

Missförstå mig rätt, inspirationsföreläsare kan sätta fokus på det vi vill skall hända, men en quickfix löser inte sjukdomsbilden precis lika lite som en Ipren gör om jag har stresshuvudvärk. Det lindrar för stunden.

För att få gott om tid, få motiverade och engagerade medarbetare, bli en livskraftig organisation som leder oss till att bli en attraktiv arbetsplats och arbetsgivare så handlar det om våra arbetssätt.

I en värld som ständigt är i förändring och för att få medarbetare att vara sitt bästa i den så behöver alla få känna trygghet, mänsklig kontakt och mening. Det visar forskning och det väl något alla av oss vill ha?

Redan 2018 konstaterade Dan Nixon och hans kollegor på Bank of England att vi hade hamnat i en uppmärksamhetskris där alla våra kommunikationskanaler ständigt ropar på vår uppmärksamhet. De kom fram till detta när de såg att de senaste 12 åren fram till då hade produktiviteten stadigt gå ner i världen.

Fakta:

De senaste 20 åren innan pandemin hade mötestiden mer än fördubblats. Bara sedan pandemin har mötestiden ytterligare ökat med 12%.

Samtidigt har vi de senaste 15 åren tillfört allt fler digitala kommunikationskanaler.

Utan att vi tagit bort. Bara lagt till. De flesta har exempelvis den interna mejlen kvar trots att vi teamskanaler eller andra plattformar där den kommunikationen kan ske bättre.

De stressrelaterade sjukdomarna fortsätter att öka.

Allt fler vill byta jobb samtidigt som alla vil vara en attraktiv arbetsgivare.

Jag får inte ihop det. Alltför många är nöjda med att vara missnöjda.

Här kommer några tips som på ett enkelt sätt frigör en månads arbetstid/ år och tjänsteperson! (Hur skulle det kännas hos er?)

Ta fram en intern kommunikationsstruktur där ni en gång för alla reder ut var, när och hur kommunicerar vi vad?

Vad syftar respektive kanal till och vad använder vi dem till?

Våga ta bort är tipset! (oavsett vad ni investerat, det kostar mer att fortsätta med det som inte fungerar)

När det är gjort är det dags att skapa en mötesstruktur.

Kartlägg alla era möten. Titta på att de stödjer er verksamhetsplan (de andra kan ni ta bort). Vilka är deltagarna som kan bidra på mötet? Frekvens och tid.

Oftast går detta bara slentrianmässigt.

Vilka möten är så viktiga att alla skall vara på plats fysiskt? Vilka möten skall vara digitalt? Och om ni skall ha hybridmöten, vad är fördel med dem istället för det skulle ara digitalt?

Synliggör därefter alla möten i en matris som kommuniceras till alla anställda så att alla förstår meningen (syftet) med de möten ni har.

Lägg sedan in allt i de befintliga strukturerna. I medarbetarsamtal, i medarbetarundersökning, i introduktioner, i kompetensplaner (om en chef skall tillbringa 25 år av sitt arbetsliv i mötesrummet är det bra att få en tvådagars mötesledarutbildning, eller hur?)

Denna enkla insats får stora effekter och inte minst att ni blir en syftesdriven organisation!

Du har ett av de viktigaste jobben (det viktigaste?) i din organisation. Du har med största sannolikhet mandat att lyfta denna fråga. Du kan kan!

Av: Micke Darmell, föreläsare, utbildare och författare

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Svedea genomförde i september 2024 en mycket lyckad kickoff på Södra Berget i Sundsvall för sina 240 medarbetare. Vår gästskribent Annsi Krol berättar här om hur det lyckade event genomfördes.

Fotografiska välkomnar Häxangruppen – ny smakdimension i Matalliansen

Fotografiska välkomnar Häxangruppen – ny smakdimension i Matalliansen

Annons

På Fotografiska är varje event en helhetsupplevelse där samtal, rum, smaker och intryck flyter samman. Vår vision är att vara en av Nordens mest nyskapande eventdestinationer – och nu tar vi ytterligare ett steg i den riktningen. Fotografiska är stolta över att presentera vår nya samarbetspartner i Matalliansen: Häxangruppen.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Vinnarna av Årets Kontor 2019 har utsetts. Priset delas ut till de företag eller organisationer som skapat ett trivsamt och visuellt tilltalande kontor. Spana in och låt dig inspireras av några av vinnarkontoren.
Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent? - Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan ...
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com