Kanarieöarna fortsätter att befästa sin position som en av de bästa destinationerna i världen för distansarbete – ett strategiarbete som pågått sedan november 2020. I detta skede inkluderades för första gången distansarbetare som ett segment i diversifieringsstrategin för att dra nytta av och stärka den kommunikation som genererats sedan pandemin började. Vid den tidpunkten satte det kanariska ministeriet upp ett mål om att välkomna 30 000 distansarbetare till ögruppen inom ett decennium. Men Nomad List, världens ledande digitala portal för distansarbete, kunde redan året därpå meddela att antalet distansarbetare som kommer till Kanarieöarna uppgick till minst 47 000 under 2021.
Nu kan Kanarieöarnas turismorganisation bekräfta deltagandet i Airbnb:s kampanj ”Live and Work Anywhere” för att befästa ögruppens ställning som en av de 20 bästa turistdestinationerna i världen för distansarbetare. Detta gör Kanarieöarna till den enda destinationen i Spanien och en av sex i Europa, att finnas med på listan.
Företag satsar på lycka som en säker väg mot lönsamhet
Att locka till sig distansarbetare har blivit en av Kanarieöarnas stora satsningar i syfte att diversifiera och göra turistverksamheten mindre beroende av den mer traditionella modellen och marknaderna.
”Distansarbete som fenomen är en mycket positiv utveckling för alla destinationer, eftersom detta är en typ av turism som är både ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbar. Detta stärker oss mot instabila situationer, som i fallet med pandemin eller som nu med den nuvarande ekonomiska situationen i Europa.”, säger Yaiza Castilla, Kanarieöarnas minister för turism, industri och handel.
Antalet digitala nomader på Kanarieöarna ökar månad för månad, men profilerna förändras. Det finns nu fler anställda än egenföretagare, nästan en tredjedel anländer som par eller med familj och medelåldern har stigit till långt över 30 år. Före pandemin var mellan 80 och 90 procent av de digitala nomaderna ensamstående, frilansare och under 30 år.
”Sedan pandemins början för två år sedan har en ny form för turism uppstått, där många resenärer – och i detta fall arbetstagare – inte längre är bundna till ett kontor. Genom att samarbeta med Kanarieöarna vill vi göra det lättare för denna målgrupp att njuta av flexibiliteten och samtidigt stötta ett säkert och ansvarsfullt resande, vilket genererar nya ekonomiska möjligheter för lokalsamhället.”, säger Mónica Casañas, generaldirektör på Airbnb Marketing Services SL.
Kampanjen lanseras på Airbnb:s hemsida i slutet av året, där Kanarieöarna är en av destinationerna som kommer att synas. Bland annat kommer de bästa alternativen för långtidsboende att lyftas fram för att inspirera besökare, och all relevant information om inresekrav och skattepolitik kommer att göras tillgänglig för distansarbetare, liksom information om det stora utbudet av turistaktiviteter som finns på destinationen.