Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2019-06-26 | Krönika

”Jag pratar om det du som chef tycker är bland det mest obehagliga som finns”

Executiveeffects krönikör Anders Müller mötesproffs på Livebrand skriver i sin krönika om hur man lyckas med sin kommunikation.

“Jag pratar om det du som chef tycker är bland det mest obehagliga som finns”Anders Müller

Du är inte ensam.
Tvärtom, du är en del av ett stort sällskap som alla har precis samma vånda och problem som du. Jag kallar det en möjlighet, efter alla år som jag arbetat med frågan, både rent teoretiskt och psykologiskt, men också praktiskt, och fått resultat som förändrat börskurser.

Jag pratar om det du som chef tycker är bland det mest obehagliga som finns.
Det är ett litet fåtal som har DET, som av egen kraft och eget driv kan göra det som så många andra måste träna på. Det är till stor del en talang, vilket gör att du som inte har talangen måste jobba extra hårt, kämpa och verkligen våga ta steget. Eller tänka om.

Jag pratar om att hålla en presentation och stå på scen.
Som VD eller chef, ledare eller i liknande funktion, är det förväntat att man ska kunna charma en publik. Du har ju ett viktigt jobb. Du har en position och en titel. Du har troligen bra betalt.
Klart du kan stå på scen.

Men vänta nu, när du sökte jobbet eller blev headhuntad var det ju dina affärsmässiga skills man sökte. Din fina utbildning. Att du är bra på att leda, skicklig på siffror eller har en fantastisk förmåga att hitta lösningar. Skådis var det ingen som pratade om. Att stå på en scen och vara självklar, säker och dessutom både karismatisk och ibland rolig. Hallå! Vad hände?

”JAG ÄLSKAR MÅNDAGAR” ropar Petter Stordalen på ett YouTube-klipp, och du sitter där och bara deppar ihop. Hur ska du kunna bli lika ”bra” som Petter Stordalen? Eller andra personer som ofta åker fram som exempel för hur man ”ska vara” som ledare på en scen.
Steve Jobs är alltid ett stående exempel. Med flera. Men är det normen man ska gå efter?
Vi kommer alltid vara fascinerade av unika personer som ”kan allt”. Vi glömmer bort att det är ett extremt fåtal. Som blivit begåvade med talang eller ett oerhört skickligt team medarbetare.
Oftast både och.

Jag har haft förmånen att talar-coacha både namnkunniga chefer men också en stor skara ”doldisar” i hur de ska leverera ett budskap.
Jag har inte lärt dem andas, ha koll på magstödet eller hur man artikulerar bäst.
De kurserna har de flesta redan gått.
Retorik har de många också fått med sig i karriären på olika sätt. Nej, det jag förespråkar och arbetat med är ett lite annat tänk. Ska verkligen chefen stå på scenen?

Jag har istället definierat vilka som har mest impact och förmåga på företaget. Hittat den som bäst representerar sitt företag på scenen, istället för den som har titeln högst upp i hierarkin. Fler än man tror hatar det, och ibland kan det bli en mer negativ effekt, än en framgång.
Att vara den som säga sanningen till personen i fråga, att det inte blir bra, är ofta oerhört befriande för de som hellre dör än ställer sig på en scen inför hundratals personer.

Jag får fortfarande julkort efter 20 år av den företagsledare som vägrade repetera för att då tvingas blotta sin scenskräck. Han skickar korten av tacksamhet för att jag vågade ”lura” honom till en annan lösning än den tänkta presentation han och alla på företaget trodde han var tvingad till att göra. Helt enkelt bara för att jag som konsult inte har någon prestige eller bryr mig om titlar eller makt. Jag brydde mig om de som skulle lyssna. Och då får man ställa sig andra frågor, och tänka på andra sätt än att en titel är lika med att man kan vara en scenpersonlighet.

Ett av de bästa exemplen på självinsikt och hur man nyttjar sina kollegor på bästa sätt är
Bill Gates. Han blev rätt framgångsrik ändå, när han använde Steve Ballmer som slagträ för att leverera uppmärksammade klipp som sålde Microsoft.
Så om du känner att det tar emot när du ska upp på scenen, ta hjälp, och våga gör annorlunda. Säg rätt ut, jag hatar det här, hur kan vi göra istället? Då är du en stor ledare.
Det viktiga är budskapet och känslan det ger till de som ska lyssna.
Att varumärket får skina.
DET är ditt största ansvar…

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Chalmers använder Trippus för internationell hybridkonferens

Chalmers använder Trippus för internationell hybridkonferens

Annons

Världens största vetenskapliga hybridkonferens inom produktutveckling ICED arrangeras av Chalmers Tekniska Högskola. Konferensen använder Trippus plattform för hybridmöten för anmälan, livesändning och interaktion samt för att koppla ihop deltagare på plats med dem som deltar på distans. Anmäl dig till vårt webinar den 2 september för att se hur det gick till i praktiken!

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Här är vinnarna av Årets Kontor 2019

Vinnarna av Årets Kontor 2019 har utsetts. Priset delas ut till de företag eller organisationer som skapat ett trivsamt och visuellt tilltalande kontor. Spana in och låt dig inspireras av några av vinnarkontoren.
Bilden av assistenten

Bilden av assistenten

Fotografen Ulrika Walmark har porträtterat kända personers assistenter och sekreterare - här kan du se bilderna på personerna som står bakom några av de mest framgångsrika och mäktiga i världen.
Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Bildkavalkad från Executive Assistant Awards 2020

Årets upplaga av Executive Assistant Awards är avgjord. Executiveeffect bjuder på bilder från prisceremonin.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (16 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Rekryterarens bästa tips: Så får du vd-assistentjobbet

Förutom tidigare erfarenhet, vilken bakgrund och vilka egenskaper anser du är de bästa att ha som vd-assistent? - Jag måste säga att min uppfattning är att bakgrunden varierar väldigt mycket. Vissa personer har exempelvis en bakgrund från en serviceroll sedan tidigare, kanske från hotell- eller restaurangbranschen där man är van vid att ge ett professionellt bemötande gentemot andra personer. Medan ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com