Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-02-26 | Expertråd

Framtiden för kontaktcentret – då tar AI-robotarna över

Närmar sig tidpunkten när artificiell intelligens ersätter människorna i det moderna kontaktcentret? Inte inom överskådlig framtid, menar Calabrios Magnus Geverts. I stället kommer AI-tekniken att spela en nyckelroll i att utveckla personalens interaktioner med kunder och bidra till en bättre serviceupplevelse.

Framtiden för kontaktcentret – då tar AI-robotarna över

– Vi har bara skrapat på ytan av hur AI kan stärka kontaktcentret och vi har några väldigt spännande år framför oss där vi kommer att jobba i allt större symbios med tekniken, säger Magnus Geverts, Vice President för Product Marketing på Calabrio.

I Calabrios senaste undersökning av branschen, Lägesrapport för kontaktcentret 2022: Stärk upp kontaktcentret i rollen som varumärkesambassadör, är det tydligt att kontaktcenter som strävar efter att automatisera samtliga interaktioner med kunderna behöver tänka en extra gång. AI-robotar kan hjälpa till med enklare ärenden, men för att få svar på komplexa frågor och problem vill de flesta prata med en människa. Hur det kommer att se ut längre fram, runt 2030, vet ännu ingen, men få har bättre förutsättningar att spå den kommande utvecklingen än Calabrio som hjälper företag över hela världen att bygga framgångsrika kontaktcenter. Företagets Vice President för Product Marketing, Magnus Geverts, tror inte att personalen på kontaktcenter behöver vara oroliga att ersättas av robotar inom den närmaste framtiden, men yrket kommer förändras i takt med att tekniken utvecklas.
– År 2030 kommer det att vara få kundtjänster som kan lägga över all interaktion med kunderna på AI-verktyg. Idag har vi automatiserat enklare rutinärenden som förut krävde att konsumenter tog kontakt med en kundtjänst, till exempel att fråga när tåget går, boka en biljett eller registrera en returvara. Den utvecklingen kommer att fortsätta, men det kommer att ta lång tid innan AI kan hantera komplexa utmaningar och hitta okonventionella lösningar för att tillfredsställa en frustrerad kund, säger Magnus Geverts och fortsätter:
– Och även om alla delar av kundkontakten i teorin skulle kunna automatiseras så är det inte säkert att man vill göra det. Kundbehovet måste alltid sättas i första rummet och diktera nivån på automatisering som är möjlig innan varumärket riskerar att ta skada. Det kommer förmodligen alltid att vara svårt att bygga en engagerande en varumärkesupplevelse och kundlojalitet med total automation, så inom branscher där det är väldigt viktigt kommer omställningen att gå långsamt.

AI tar steget in i realtiden
Enligt Magnus Geverts pekar däremot mycket på att AI kommer få en allt viktigare roll som ett stöd för personalen i kontakten med kunder och som ett utbildningsverktyg. Redan nu kan AI-verktyg användas för att identifiera mönster, trender, känslor och olika nyckelord från stora datasamlingar av tidigare kundinteraktioner. Informationen kan till exempel användas för att ge riktad utbildning till personal, eller för att bättre förstå vad som är viktigt för kunderna så att produkter och marknadskampanjer kan utformas mer effektivt. Snart förväntas tekniken ta ytterligare ett steg; inom några år kommer AI förmodligen att vara en integrerad del av personalens realtidsinteraktioner med kunderna.

– I engelskspråkiga länder har den här tekniken redan kommit ganska långt och nu börjar den komma till oss andra. Genom röstigenkänningsverktyg kopplade till kunskapsdatabaser kommer personalen bland annat att kunna få information på sin skärm i samband med att något sägs i ett samtal, vilket gör att företag kan erbjuda en bättre och mer kundspecifik serviceupplevelse, säger Magnus Geverts.

”Specialisterna kommer att flytta in i kontaktcentret”
Samtidigt tror Magnus Geverts att vi på längre sikt går mot en framtid där det bemannade kontaktcentret blir en premiumtjänst och jämför det med abonnemang för kabel-TV där konsumenterna kan lägga till ytterligare kanaler utöver grundpaketet. Standarderbjudandet kommer att vara kontakt med en avancerad AI-robot som kan svara på de flesta frågor medan de som vill lösa mer komplexa problem kommer att få betala extra för att få tillgång till en specialist.

– När robotar kan hantera en större del av ärendena kommer de som är kvar i många fall kräva olika typer specialistkunskap som de som jobbar på dagens kontaktcenter sällan besitter. En möjlighet är att satsa på att utbilda personalen och använda AI som ett stöd, men att nå kompetensen som krävs är en stor utmaning och i stället tror jag att specialisterna kommer att få flytta in i kontaktcentret när behovet uppstår, säger Magnus Geverts innan han avslutar:

– Kontaktcentret kommer inte att vara en avskild avdelning på samma sätt som det har varit, utan en del av hela verksamheten och något som kommer att engagera alla delar av en företagsorganisation.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Konkreta tips för dig som ska mingla på företagsevent

Konkreta tips för dig som ska mingla på företagsevent

Du går förmodligen på olika företagsevent lika mycket för att lära dig något nytt som för att träffa personer som är bra för din business. Men ofta fastnar vi med ”fel” personer. Sophia Loader bjuder här på sina bästa tips.

Chalmers använder Trippus för internationell hybridkonferens

Chalmers använder Trippus för internationell hybridkonferens

Annons

Världens största vetenskapliga hybridkonferens inom produktutveckling ICED arrangeras av Chalmers Tekniska Högskola. Konferensen använder Trippus plattform för hybridmöten för anmälan, livesändning och interaktion samt för att koppla ihop deltagare på plats med dem som deltar på distans. Anmäl dig till vårt webinar den 2 september för att se hur det gick till i praktiken!

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Hitta topp 13 festlokaler att hyra i Malmö

De 13 bästa festlokalerna att hyra för ditt evenemang i Malmö

Letar du efter den perfekta festlokalen i Malmö för ditt nästa evenemang? Oavsett om du planerar ett stort firande med många gäster eller en mer intim tillställning, har Malmö ett brett utbud av fantastiska festlokaler att hyra. Här kan du hitta allt från stora, pampiga lokaler till små, mysiga festlokaler som passar perfekt för mindre sällskap. Vill du hyra en ...
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.
5 tips för att lyckas bättre i skolan

5 tips för att lyckas bättre i skolan

Att vilja lyckas väl i skolan är en självklarhet, men ibland kan det vara svårt för vissa elever att nå sina studiemål. Det är viktigt för en elev att veta de enkla stegen som kan leda till förbättrade och effektiviserade studier. Med dessa fem enkla tips kan ditt barn strukturera upp studierna och lättare nå sina studiemål!
Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Hi, hello eller dear? Så mejlar du professionellt på engelska

Svenskar ligger i topp i internationella rankningar över engelska som andraspråk. Trots det så blir det ibland fel när svenskar ska kommunicera på engelska, framför allt i professionella sammanhang. Experterna tipsar om hur du förbättrar din skriftliga kommunikation på engelska.
5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare

5 planeringsverktyg som du önskar att du hade upptäckt tidigare

Upptäck fem oumbärliga planeringsverktyg som kommer att revolutionera din arbetsdag. Oavsett om du arbetar ensam eller i ett team, erbjuder dessa verktyg enkelhet och effektivitet för att ta din planering till nästa nivå.

Expertråd

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Gästskribent

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Välkommen till Mötesbaren på nyrenoverade Maxim Stockholm

Event

Den 4 september bjuder Effect-sajterna in till en inspirerande kväll med föreläsningen Framtidens möte – när själ, känsla och AI kliver in i rummet, med hållbarhetsexperten Mikael Salo. Kvällen bjuder även på mingel och visning av nyrenoverade Maxim Stockholm.

Dags för sandaler och solglasögon!

Dags för sandaler och solglasögon!

Krönika

Vi har snackat AI, bjudit på tips, råd och inspiration. Vi har fått ta del av hur olika EA-rollen kan se ut i våra många profilintervjuer med er och vi har setts på olika event och webinarier. Men nu stundar midsommar och det är dags att byta e-post mot solkräm och ta på sandaler och solglasögon och gå ner i varv några veckor. Vårt nyhetsbrev är tillbaka igen i augusti. Vi ses då! 😎

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Magisk kväll på Fotografiska när Mötesbaren bjöd in till mingel och inspiration

Event

Sol från klarblå himmel, mingelglada gäster, fantastisk mat och en inspirerande föreläsning – när Mötesbaren intog sommarverandan på Fotografiska blev det en kväll att minnas. Kolla in mingelbilderna här!

Möt Johanna Tüll Hollander:  ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Möt Johanna Tüll Hollander: ”Jag höll på att ta livet av min chef”

Profiler

Hon har nyligen bytt jobb från Executive Assistant på Munters till Chaos Coordinator på Swedish Neutral. Vi möter Johanna Tüll Hollander som berättar hur hon höll på att ta livet av sin chef, om sin checklista och sitt bästa engelska språktips!

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Sustainable Healthy Performance lär chefer agera i oroliga tider

Event

Chris Christiansson är programdirektör på Ara Health och har utbildat över 5 000 ledare i ”Sustainable Healthy Performance” och i ”In Demand Robustness”. I geopolitiskt oroliga tider är detta viktigare än någonsin, menar Chris. Nu har du som Executiveeffects läsare möjlighet att få delta under två dagar i Laax i Schweiz för att se om det kan vara något för din organisation.

Grattis alla ny-cerifierade EA:s!

Grattis alla ny-certifierade EA:s!

Aktuellt

I går var det dags för den tionde omgången av Executive Business Assistant att certifieras. Stort grattis säger vi på Executiveeffect till er alla!

Grattis Julia Wiklund - utsedd till årets EA!

Grattis Julia Wiklund – utsedd till årets EA!

Aktuellt

Efter 23 år med namnet ”Vidgade Vyer” har Företagsuniversitetets årliga konferens för assistenter och administratörer bytt namn till Perspektiv 360. Den ägde rum förra veckan och till ”Executive Assistant of the Year” utsågs Julia Wiklund på Hitachi Energy till. Stort grattis säger vi på Executiveeffect!

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Hidden Gem: Skandinaviskt hantverk når nya höjder över Stockholm

Inspiration

Den 12 juni öppnade Clarion Hotel Sign sin nya rooftop bar ”Hidden Gem” på åttonde våningen i samarbete med Orrefors & Kosta Boda. Med en ginbar i glastema, signaturglas från Lena Bergström och en utsikt värdig åtagandet som landets ledande designhotell, har Stockholmarna fått en ny takpärla att samlas kring i sommar

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Så köper Västra Götalandsregionen in resebyråtjänster – 5 lärdomar för VD-assistenter

Affärsresor

Vill du förstå hur stora organisationer köper in resebyråtjänster? Västra Götalandsregionen hanterar över 20 000 resor per år – här är 5 tips du kan ta med dig.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com