Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-07-07 | Expertråd

Experten: Hyra eller köpa egen studio? Här kan du jämföra priserna!

Går ni och funderar på om det är värt att göra om ett av konferensrummen till en studio nu när webbinarierna är här för att stanna? Men ska ni då köpa in utrustningen eller är det billigare att hyra vid varje tillfälle?

Experten: Hyra eller köpa egen studio? Här kan du jämföra priserna!

Executiveeffect har pratat med Kenneth Rising på Meetech, som levererar såväl hyreslösningar som fasta installationer, för att höra vad han föreslår. Han ger oss prisexempel på tre olika storlekar av studios och utrustning. Alltså, bara att räkna hur många webbinarier ni planerar framöver och ta fram räknesnurran!

Experten: Hyra eller köpa egen studio? Här kan du jämföra priserna!
Kenneth Rising

 


Studio SMALL för 1 – 2 talare

Studioljus: 2 st lampor på stativ (exempelvis Eurolite PLL-480)

Kamera: 1 st (PTZ-kamera med kontrollpanel)

Mikrofoner: 2 st trådlösa headset med beltpack samt 1 handmikrofon som backup

Ljudmixer, ljudkort och kablar

Installation och genomgång av tekniken.

Kostnad för att köpa in utrustningen:

ca 125 000 kr, tekniker tillkommer

Kostnad för att hyra in utrustningen inklusive tekniker:

Halvdag ca 12 000 kr Heldag ca 20 000 kr


Studio MEDIUM för 2 – 3 talare

Studioljus: 2 st lampor på stativ (exempelvis Eurolite PLL-480)

Kamera: 2 st (PTZ-kamera med kontrollpanel)

Mikrofoner: 3 st trådlösa headset med beltpack samt 1 handmikrofon som backup

Ljudmixer, ljudkort och kablar

Installation och genomgång av tekniken.

Kostnad för att köpa in utrustningen:

ca 175 000 kr, tekniker tillkommer

Kostnad för att hyra in utrustningen inklusive tekniker:

Halvdag ca 20 000 kr Heldag ca 30 000 kr


Studio LARGE för 2 – 5 talare

Studioljus: 2 st lampor på stativ (exempelvis Eurolite PLL-480)

Kamera: 3 st (PTZ-kamera med kontrollpanel)

Mikrofoner: 5 st trådlösa headset med beltpack samt 1 handmikrofon som backup

Ljudmixer, ljudkort och kablar

Installation och genomgång av tekniken.

Kostnad för att köpa in utrustningen:

ca 250 000 kr, tekniker tillkommer

Kostnad för att hyra in utrustningen inklusive tekniker:

Halvdag ca 25 000 kr Heldag ca 38 000 kr


Bakgrund

Du skapar enkelt en snygg studiomiljö med några växter och en veckad gardin bakom talarna. Kanske vill du ha möjligheten att lägga in olika bakgrundsbilder också? Då bör du satsa på en s.k. ”green screen”, som är ett grönt sträckt tyg, som gör att du kan lägga in valfri bakgrundsbild bakom talarna.

Ljus

Belys gardinen eller väggen bakom talarna med led-ljuspuckar som går att ställa in i olika färger.

Armaturer med kabel ligger på mellan 800 kr – 2 000 kr plus fjärrkontroll och kablage ca 2 000 kr.

Laddbara armaturer är något dyrare och ligger på 4 000 kr – 7 000 kr.

Tekniker

Har du ingen egen tekniker utan behöver hyra in kompetensen ligger priset på ca 800 kr/tim och minst 3 timmar brukar vara standard.

Oavsett om du hyr eller köper är ett tips är att ta en ljudmixer med en eller flera kanaler utöver de du behöver för mikrofonerna så du kan ta in ljud från till exempel Teams eller Zoom, avslutar Kenneth Rising.

Alla priser i artikeln är cirkapriser och exklusive moms.

Av: Sophia Loader

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Camilla Cederlund – Månadens Mindley profil

Annons

Kommunikation ska förena – inte skapa missförstånd. Månadens Mindley Profil är Camilla Cederlund, en föreläsare och utbildare som brinner för att hjälpa människor att förstå varandra bättre. Genom att avslöja de osynliga mönstren i vår kommunikation skapar hon insikter som leder till starkare relationer och bättre samarbete.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Delta i EA Barometern 2025 och påverka bilden av din yrkesroll

Hur ser vardagen ut för Sveriges Executive Assistants, VD-assistenter och ledningsassistenter idag? Nu lanserar vi på Executiveeffect EA Barometern 2025 – en unik undersökning som samlar in erfarenheter, utmaningar och möjligheter från yrkesrollen.
Ny satsning från Insatt ska ge företag senior juridisk kompetens med flexibilitet

Ny satsning från Insatt ska ge företag senior juridisk kompetens med flexibilitet

Med Insatt Interim tar juristbyrån Insatt nästa steg i sin tillväxtresa. Bolaget ska erbjuda senior juridisk kompetens på interimsnivå och möta företagens behov av affärsnära och flexibla lösningar – samtidigt som det utmanar gamla branschmönster.
Då&Nu: EA Daniel Lindström har gått från rookie till rutinerad räv

Då&Nu: EA Daniel Lindström har gått från rookie till rutinerad räv

När vi träffade Daniel Lindström för första gången hade han jobbat som Executive Assistant i knappt två år. Idag hanterar han komplexa anbud och håller koll på deadlines med kirurgisk precision. Han fungerar också som AI-ambassadör i Irisgruppens organisation, med fokus på att omsätta tekniken i praktiken. Här berättar Daniel om sin resa, hur musikbakgrunden har påverkat hans arbetssätt – ...
Språkexperten Julia Linden-Hill: Så förbättrar du din affärsengelska

Språkexperten Julia Linden-Hill: Så förbättrar du din affärsengelska

Är vi svenskar lika bra på engelska som vi tror? För Executiveeffect berättar Julia Linden-Hill, grundare av Executive English, om de vanligaste missarna vi gör inom affärsengelskan och hur du snabbt som Executive Assistant kan bli förbättra dina språkkunskaper.
Ta ledningsgruppen till Schweiz! 

Ta ledningsgruppen till Schweiz! 

Läge att boka in nästa ledningsgruppsmöte utanför Sveriges gränser? Häng med när Executiveeffect testar ledarskapsprogrammet SHP i Laax i Schweiz. Programmet är en mix av ledarskapsutveckling, hälsa och coachning från idrottsvärlden och vi utmanades av Davos ishockeylagets mentala coach Tina och doktor Wolfgang kalibrerade vår andning ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com