Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-07-07 | Expertråd

Experten: Hyra eller köpa egen studio? Här kan du jämföra priserna!

Går ni och funderar på om det är värt att göra om ett av konferensrummen till en studio nu när webbinarierna är här för att stanna? Men ska ni då köpa in utrustningen eller är det billigare att hyra vid varje tillfälle?

Experten: Hyra eller köpa egen studio? Här kan du jämföra priserna!

Executiveeffect har pratat med Kenneth Rising på Meetech, som levererar såväl hyreslösningar som fasta installationer, för att höra vad han föreslår. Han ger oss prisexempel på tre olika storlekar av studios och utrustning. Alltså, bara att räkna hur många webbinarier ni planerar framöver och ta fram räknesnurran!

Experten: Hyra eller köpa egen studio? Här kan du jämföra priserna!
Kenneth Rising

 


Studio SMALL för 1 – 2 talare

Studioljus: 2 st lampor på stativ (exempelvis Eurolite PLL-480)

Kamera: 1 st (PTZ-kamera med kontrollpanel)

Mikrofoner: 2 st trådlösa headset med beltpack samt 1 handmikrofon som backup

Ljudmixer, ljudkort och kablar

Installation och genomgång av tekniken.

Kostnad för att köpa in utrustningen:

ca 125 000 kr, tekniker tillkommer

Kostnad för att hyra in utrustningen inklusive tekniker:

Halvdag ca 12 000 kr Heldag ca 20 000 kr


Studio MEDIUM för 2 – 3 talare

Studioljus: 2 st lampor på stativ (exempelvis Eurolite PLL-480)

Kamera: 2 st (PTZ-kamera med kontrollpanel)

Mikrofoner: 3 st trådlösa headset med beltpack samt 1 handmikrofon som backup

Ljudmixer, ljudkort och kablar

Installation och genomgång av tekniken.

Kostnad för att köpa in utrustningen:

ca 175 000 kr, tekniker tillkommer

Kostnad för att hyra in utrustningen inklusive tekniker:

Halvdag ca 20 000 kr Heldag ca 30 000 kr


Studio LARGE för 2 – 5 talare

Studioljus: 2 st lampor på stativ (exempelvis Eurolite PLL-480)

Kamera: 3 st (PTZ-kamera med kontrollpanel)

Mikrofoner: 5 st trådlösa headset med beltpack samt 1 handmikrofon som backup

Ljudmixer, ljudkort och kablar

Installation och genomgång av tekniken.

Kostnad för att köpa in utrustningen:

ca 250 000 kr, tekniker tillkommer

Kostnad för att hyra in utrustningen inklusive tekniker:

Halvdag ca 25 000 kr Heldag ca 38 000 kr


Bakgrund

Du skapar enkelt en snygg studiomiljö med några växter och en veckad gardin bakom talarna. Kanske vill du ha möjligheten att lägga in olika bakgrundsbilder också? Då bör du satsa på en s.k. ”green screen”, som är ett grönt sträckt tyg, som gör att du kan lägga in valfri bakgrundsbild bakom talarna.

Ljus

Belys gardinen eller väggen bakom talarna med led-ljuspuckar som går att ställa in i olika färger.

Armaturer med kabel ligger på mellan 800 kr – 2 000 kr plus fjärrkontroll och kablage ca 2 000 kr.

Laddbara armaturer är något dyrare och ligger på 4 000 kr – 7 000 kr.

Tekniker

Har du ingen egen tekniker utan behöver hyra in kompetensen ligger priset på ca 800 kr/tim och minst 3 timmar brukar vara standard.

Oavsett om du hyr eller köper är ett tips är att ta en ljudmixer med en eller flera kanaler utöver de du behöver för mikrofonerna så du kan ta in ljud från till exempel Teams eller Zoom, avslutar Kenneth Rising.

Alla priser i artikeln är cirkapriser och exklusive moms.

Av: Sophia Loader

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Konferens, mer än ett genomförande…

Konferens, mer än ett genomförande…

Annons

Robot event har licensierat och anpassat en speciell app för möten och konferenser. Robot event får ofta förfrågan från sina kunder att stötta i såväl förberedelser som genomföranden av konferensen/mötet.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Office Manager i Stockholm | Cure Media – mot Executive Assistant
  • DHL Freight söker Office Management Coordinator i Solna
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | Wise IT
  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Smak, teamkänsla och kreativitet under samma tak

Smak, teamkänsla och kreativitet under samma tak

I en bransch där företag söker minnesvärda och engagerande upplevelser har Ego Distiller i Göteborg blivit en destination som sticker ut. Här kombineras hantverk, kreativitet och gemenskap i en industriell men varm miljö, där varje droppe berättar en historia. För företag som vill ge sina chefer, team eller kunder mer än en traditionell provning eller middag erbjuder Ego Distiller en ...
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.
23 unika festlokaler att hyra i Stockholm

23 unika festlokaler att hyra i Stockholm

Letar du efter den perfekta platsen att hyra festlokal i Stockholm för ditt nästa event? Vi har samlat 23 unika och inspirerande festlokaler som passar allt från bröllop till företagsevenemang. Oavsett om du söker en intim miljö eller en storslagen salong, finns det något för alla i denna lista.
Nya AI-funktioner i Gmail förbättrar hanteringen av din inkorg

Nya AI-funktioner i Gmail förbättrar hanteringen av din inkorg

Google har introducerat en rad AI-drivna funktioner i Gmail som möjliggör personlig anpassning och effektivisering av e-posthanteringen, viktigt för ledningsassistenter och andra centrala roller inom företagsledningen.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com