Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-09-27 | Aktuellt

Changemakern: Så lyfter du företagets interna kommunikation

Executiveeffect har träffat Changemakern Lili Öst som tagit fram ett nytt koncept som hon erbjuder större företag och organisationer med målsättningen att lyfta deras interna kommunikationen till 2021. Häng med så tar vi reda på vad infotainern Lili dragit igång.

Hallå där… Lili Öst som nu dragit igång Internpodden ett helt nytt koncept för interkommunikation i större organisationer.

Changemakern: Så lyfter du företagets interna kommunikation
Lili Öst. Fotograf Marie-Therese Karlberg

Vad är ditt nya koncept Internpodden för något? I mina roller som livscoach, inspirationsföreläsare eller infotainer som jag kallar mig själv och som podcaster inom personlig utveckling, så har jag funderat mycket på hur vi ska möta upp vårt ”nya normala”. Efter en lång tids pandemi, där många suttit separerade och jobbat och där både medarbetare såväl som företagsledare vittnar om att vi-känslan såväl som den psykiska hälsan har fått sig en rejäl törn, tänker jag att ett bra sätt att återskapa en aktiv internkommunikation och medarbetare som känner sig sedda och delaktiga, är att knyta ihop medarbetarna via en gemensam plattform. Och ett modernt och inspirerande sätt att fånga upp medarbetarna är via en internpodd.

En podd där man kan lyfta viktiga frågor från medarbetare, chefer och ledare. Intervjua medarbetare, lära känna sina chefer närmre. Lyfta medarbetarna och deras WHY på individnivå, varför de vill arbeta just på detta företag och hur de ser att de kan bidra till företagets framgångar. Nominera månadens glädjespridare. Prata stress, utbrändhet och psykisk hälsa, få frågor inskickade att reflektera över etc.

Och självklart en perfekt plattform för ledningen att kommunicera ut viktig information och jobba aktivt med företagets värdegrunder. Allt som leder till en starkare vi-känsla, välmående och en maxad kommunikation och förståelse kan man lyfta i en internpodd. Möjligheterna är oändliga! Allt är möjligt! Att skapa en intressant, underhållande och utvecklande internpodd är ett modernt sätt att skapa en bra kommunikationsplattform för allt som rör verksamheten och människorna i den.

Hur fungerar det? Jag arbetar med alla delar. Från produktion och inspelning till klippning och distribuering. Från ax till limpa med andra ord. Jag möter antingen gästerna i en poddstudio alternativt att jag möter upp på företaget med inspelnings utrustning, då många har svårt att komma ifrån.

Hur ofta tänker du att man bör sända avsnitten? Man bör inte ha för lång tid mellan avsnitten för att få upp intresset och lyssnarfrekvensen. Utifrån min erfarenhet, ska man inte sända mindre än två avsnitt/månad. Det är också viktigt att vara frekvent så lyssnarna vet vilken dag podden sänds, var man hittar den, vilken tid den finns tillgänglig och hur ofta.

Vad är det som ingår i ditt koncept? Jag själv är både poddhost, spelar in och klipper samt är producent, där jag arbetar fram ämnes/gästplanering ihop med ansvarig från företaget. Har förmöten/intervjuer med gäster, planerar inspelning, skapar stolpmanus, researchar och har kontakt med externa gäster.

Tillhandahåller poddstudio när gästerna kan komma från kontoret och inspelnings- utrustning för inspelning hos kund. Producerar poddlogotype samt hittar/skapar jinglar lämpliga för företaget. Slutligen har jag samarbete med företagets hemsideleverantör för distribution.

Changemakern: Så lyfter du företagets interna kommunikation
Internpodden

Berätta lite om dig själv och vad du gjort tidigare? Jag har en bakgrund som artist bl a i grupperna Family Four och Avec och arbetar sedan många år som livscoach, föreläsare, kursledare och programledare. Gett ut ett antal böcker, bland annat två böcker inom personlig utveckling, onlinekurser i personlig utveckling samt driver podcasten Attraktionslagen 2.0 sedan 2018.

Som artist, föreläsare och programledare är jag en van estradör. Och med över 180 poddavsnitt i bagaget, där jag spelar in, producerar, klipper och distribuerar podden själv, är jag även en van poddcaster och producent. Min egen podd Attraktionslagen 2.0 handlar om personlig utveckling ur ett annorlunda perspektiv. Jag är NLPTA certifierad coach med över tvåtusen timmar coaching i ryggen. I min roll som coach, föreläsare och estradör är jag van att lyfta svåra frågor på ett lättbegripgligt, lättsamt och underhållande sätt.

Otroligt stolt över att ha blivit utnämnd av eventeffect till en av Sveriges TOPP100 föreläsare 2019 / 2020 / 2021.

Kan internpodden vara ett verktyg för HR? Absolut! Att lyfta viktiga frågor som påverkar oss både på team, – och individnivå, gör att det skapas en ny typ av dialog. Både inom medarbetarna själva såväl som i teamen. Den lyfter blicken på medarbetare och chefer, – inspirerar och ger pärlband av insikter. Manar till reflektion och eftertanke. Jag ser en internpodd som ett perfekt komplement till HR genom vilken man kan arbeta med personlig utveckling som komplement till den yrkesrelaterade utvecklingen samt främja den psykiska hälsan i syfte att skapa hållbara människor, hållbara team och hållbar framgång på ett modernt och inspirerande sätt. Som inte bara blir ytterligare ett moment att göra, utan som ger medarbetarna något även privat så det blir en tillförsel.

Vad tror du om arbetslivet i slutet av pandemin? Vi kommer aldrig att gå tillbaka till som det var innan pandemin eftersom en puppa som utvecklats till fjäril, aldrig blir en puppa igen. Och det kanske är tur, för det var många saker även tidigare som behövde utmanas och tittas på ur ett annat perspektiv. Många har landat väl under pandemin och tagit sig en rejäl funderare på hur de vill leva sitt liv. Andra mår dåligt av all ensamtid, för att det som de lagt en stor del av sin tid på att springa ifrån, nu har hunnit fatt dem under pandemin. Jag har många nya klienter i den senare beskrivningen.

Det är en väldigt stor variation i mående och det behöver vi möta NU, för att inte om en inte alltför avlägsen framtid drabbas av långtidssjukskrivningar som inte bara kostar pengar, utan dessutom ger kunskapstapp och ännu mer tryck på kollegorna. Så, för att forma framtiden i en positiv, hållbar form – tänker jag; – vad kan vara bättre än att skapa en plattform för att inspirera till nya förhållningssätt, nytt fokus, visioner och mål som hjälper företagen att få medarbetarna att hålla som individer samtidigt som man skapar smashing business. Poddavsnitten formas efter företagens behov med både interna och externa gäster och inspirerande aktuella ämnen.

Vad gör man om man vill veta mer om ditt koncept? Gå in på min sajt och kontakta mig, så bokar vi ett möte och diskuterar fram en lösningen för er. För att känna på konceptet har jag ett erbjudande med tre pilotavsnitt för att testa på om ledningen och medarbetarna inspireras av formatet.

Changemakern: Så lyfter du företagets interna kommunikation
Avec med Osmonds pa Börsen. Fotograf Rosa Sundahl
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Rapporten som visar: Balans är framtidens viktigaste karriärstrategi

Rapporten som visar: Balans är framtidens viktigaste karriärstrategi

Stress, press och livspussel oroar svenskarna mer än AI och teknikomställning. Det visar en ny undersökning från Bliwa Livförsäkring. För VD-assistenter, som ofta befinner sig mitt i organisationens hjärta, blir resultaten en tydlig påminnelse: framtidens utmaning handlar lika mycket om hållbarhet i arbetet som om effektivitet.

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.

Kvinnor har fortfarande sämre karriärmöjligheter i Sverige

Kvinnor har fortfarande sämre karriärmöjligheter i Sverige

Trots åratal av fokus på jämställdhet upplever nästan hälften av Sveriges yrkesarbetande kvinnor att de har begränsade möjligheter att göra karriär eller utvecklas professionellt – långt efter sina manliga kollegor. Det visar den nya rapporten ManpowerGroup Global Talent Barometer 2025.

Fler företag väljer flexibla kontorslösningar

Fler företag väljer flexibla kontorslösningar

Annons

Fullservice, korta uppsägningstider och en möjlighet att snabbt skala upp – eller ner. Allt fler företag väljer bort traditionella kontor och ser fördelarna med att flytta in på kontorshotell. 

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • DHL Freight söker Office Management Coordinator i Solna
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | Wise IT
  • Office Manager jobb i Stockholm – Cure Media | EA-spår
  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.
Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

När hon 2016 intog vd-stolen på hotell- och konferens-anläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm gick hon från att vara Executive Assistant till att bli kollegornas chef. 2019 storsatsade de genom att utöka med hotellverksamhet och en exklusiv finkrog. Den utsågs i våras till ”Årets hotellrestaurang” och siktet är inställt på en stjärna i Guide Michelin. Vi får ett finstämt ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com