Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2022-08-12 | Aktuellt

Årets IMA-konferens sätter storytelling i fokus

Vi tog ett snack med Sofie Koark, Executive Assistant på Budbee, om den kommande IMA-konferensen. Sofie är medlem sedan några år tillbaka och är vice ordförande för IMA internationellt.

“Se över ert resande och klimatkompensera för flyg”Sofie Koark

Sofie, vill du berätta lite om din relation till IMA – International Management Assistants?

– Jag blev medlem 2013 och har haft lite olika roller i styrelsen för IMA i Sverige. Jag är sedan hösten 2020 vice ordförande för IMA internationellt. Vi är fem personer från olika länder som sitter i den internationella styrgruppen och samarbetar med IMAs styrelser i ett tjugotal länder för att driva, utveckla och ge värde till våra ca 1500 medlemmar. Det är ideellt och innebär en del jobb men det ger också träning i ledarskap och är otroligt utvecklande.

Varför är IMA viktig för EA’s?

– IMAs mission är “connect and engage peers within and across borders and empower our members to excel.” Det är vårt syfte och vi gör det genom att erbjuda utveckling, träning och affärsnätverkande genom en rad aktiviteter, konferenser, samarbeten och initiativ. Vi jobbar också med att visualisera och vara en röst för vårt yrke. Alla som engagerar sig i föreningen gör det ideellt utöver att vara yrkesverksam Executive Assistant (eller dylika titlar) vilket gör att vi är i rollen. Vi har koll på vad vi behöver utvecklas inom och vi är med och formar rollen för att vara attraktiv i framtiden. Det är ett nätverk för assistenter som drivs av assistenter. En värdefull EA är en EA med ett stort kontaktnät av resurser och tillgång till kontinuerlig utbildning.

Årets tema för den 48:de internationella årskonferensen i Helsingfors den 30 september är The Power of Storytelling. Varför tror du att det är viktigt för EA’s?

– I vårt yrke handlar det mycket om intern kommunikation och relationer, att nå fram med budskap, att connecta med människor. I rollen som EA är man en ambassadör för sin arbetsplats, vi bidrar till försäljning och gör förhandlingar. Storytelling är en kompetens man kan använda till mycket – exempelvis för att nå ut på Linkedin eller lyckas på en jobbintervju. Storytelling kan också handla om att skapa motivation och engagemang hos andra. Det är ett väldigt spännande ämne som jag ser fram emot att lära mig mer om.

 Varför är konferenserna inom IMA viktiga?

– Vi är inte en förening som jobbar med att arrangera event utan vi fokuserar på professionell utveckling som bl.a sker i form av konferenser, med syfte att lära oss sådant som ger värde tillbaka till våra företag. Vi bestämmer utbildningsteman utifrån vad vi behöver tränas inom internationellt och tar sedan fram ett program med experter som utbildar oss inom de områdena. Allt organiseras av EAs! Det har vi gjort sen 1974 och våra internationella konferenser och träningsdagar skiftar mellan länder så det en utmärkt möjlighet att även se världen och skapa sig ett internationellt, unikt och värdefullt nätverk.


Finns det någon särskild programpunkt du ser fram emot?

– Vi har fantastiska experter som kommer att inspirera oss och lära oss om hur vi kan använda oss av storytelling i vårt yrke. André Noel Chaker, Tuija Seipel, Christoffer Wahlberg, Lucy Brazier OBE med flera finns i programmet. Christoffer kommer bland annat att lära oss att använda våra egna stories för att hjälpa andra att förstå vad vi gör och varför det är viktigt.

 Varför är det så viktigt att åka iväg på denna typ av träffar, tillsammans med andra i branschen?

– Det är så otroligt givande att prata med EAs från många olika företag, branscher och länder och diskutera och driva frågor tillsammans. Det är viktigt med olika perspektiv och mångfald i sitt affärsnätverk. IMA är ett väldigt positivt nätverk och man får nya insikter, kan benchmarka och lär känna många intressanta företag som skapar möjligheter. Sen har vi väldigt roligt ihop också! Registreringen är fortfarande öppen och info finns på vår hemsida https://www.ima-network.org/

Av: Lovisa Wallin

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Rapporten som visar: Balans är framtidens viktigaste karriärstrategi

Rapporten som visar: Balans är framtidens viktigaste karriärstrategi

Stress, press och livspussel oroar svenskarna mer än AI och teknikomställning. Det visar en ny undersökning från Bliwa Livförsäkring. För VD-assistenter, som ofta befinner sig mitt i organisationens hjärta, blir resultaten en tydlig påminnelse: framtidens utmaning handlar lika mycket om hållbarhet i arbetet som om effektivitet.

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.

Kvinnor har fortfarande sämre karriärmöjligheter i Sverige

Kvinnor har fortfarande sämre karriärmöjligheter i Sverige

Trots åratal av fokus på jämställdhet upplever nästan hälften av Sveriges yrkesarbetande kvinnor att de har begränsade möjligheter att göra karriär eller utvecklas professionellt – långt efter sina manliga kollegor. Det visar den nya rapporten ManpowerGroup Global Talent Barometer 2025.

Camilla Cederlund – Månadens Mindley profil

Annons

Kommunikation ska förena – inte skapa missförstånd. Månadens Mindley Profil är Camilla Cederlund, en föreläsare och utbildare som brinner för att hjälpa människor att förstå varandra bättre. Genom att avslöja de osynliga mönstren i vår kommunikation skapar hon insikter som leder till starkare relationer och bättre samarbete.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com