Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-04-15 | Säkerhet

Hur skapar vi tryggare event och möten? Del 4 – vad har arbetsmiljö med event att göra?

I den sista artikeln om tryggare event ger vi oss in på arbetsmiljö, ett ämne som man kanske inte direkt förknippar med trygga event och säkerhet. Arbetsmiljö och eventarbete hör i allra högsta grad ihop. I grund och botten handlar det ju om att komma hem i gott skick efter en arbetsdag, men också att ha en arbetsmiljö fri från farligheter och stress som kan orsaka både olycksfall, skador psykisk ohälsa.

Hur skapar vi tryggare event och möten? Del 4 – vad har arbetsmiljö med event att göra?BIld av sagoodi från Pixabay

Det utmanande och intressanta är ju också att det handlar om flera olika gruppers arbetsmiljö. Dels såklart byrå, leverantörer och anläggning men det som skapar en extra knorr i detta är att beställaren flyttar sin arbetsmiljö från sitt vanliga kontor till en annan plats, men med exakt samma arbetsgivaransvar och krav. Ofta kanske i en fysisk miljö där någon annan ansvarar för lokalerna och en arrangör med anlitad byrå använder lokalerna med tillfälliga behov av byggnationer och installationer.

Utmaning
Ovanstående ger ju utmaningar såklart, och det som också tillkommer är att det är kedjor av leverantörer som har uppdraget i olika led. Beställaren har en begränsad budget, och tar beslutet att bara hyra lokalen i en dag. Det kommer förmodligen att innebära rigg från väldigt tidig morgon, och riv en bra bit in på natten. Beställaren anlitar en eventbyrå, som i sin tur anlitar en teknikfirma, som i sin tur anlitar en underleverantör för ljuset, som i sin tur anlitar en underleverantör för takrigget som i sin tur anlitar en stage hands-firma för att hänga lamporna i trossen. Och lek då med tanken att den här stage hands-killen eller tjejen skulle skadas allvarligt under arbetet, vem är då ansvarig?

Det enda man kan säga med säkerhet är det finns många inblandade och lager och nivåer av ansvar vilket kan leda till att fler ansvariga och olika ansvar kan komma i fråga när/om ansvaret ska utkrävas. Men visst har vi alla som arbetat några år historier att berätta om när man tagit beslut som på allvar kunnat påverka människoliv negativt. Lyssna gärna på Eventpodden där Tomas berättar om en sådan ”blooper”.

Det skulle kunna sluta med att beställaren anses ha ett långtgående ansvar för arbetsmiljön, till och med för ett företag och/eller en person som de kanske inte ens vet om att hen finns. Det vill säga att beställaren även är ansvarig för att arbetsmiljön är inom lagens ramar för deras leverantörer, när de arbetar för beställaren. Speciellt om beställaren tagit beslut som gör det svårt att uppfylla lagen. Sen är det såklart också viktigt att uppdragstagarna i kedjan informerar om vilka effekter ett beslut får. Som ni ser, det är inte alls tydligt vem som ansvarar för vad.

Byggbranschen har ju i många år dragits med denna problematik. Att det bildas långa kedjor med underleverantörer där de som sitter i toppen av kedjan har kunnat svära sig fria från kunskap och ansvar om arbetsmiljön för arbetarna i andra änden av kedjan. För bara ett par år sedan så styrdes detta upp och förenklat kan man säga att ansvaret i större utsträckning ”följer pengarna” och att den som beställt ett uppdrag också måste förvissa sig om att lagar och regler efterlevs.

Vad kan du som beställare göra?
Om man som beställare har inställningen att man har stor påverkan på och ansvar för arbetsmiljön skulle nog många beslut vara lättare att ta. Det handlar om hur man använder sin budget för eventet, självklart vill vi alla ha så mycket ”bang for the buck” som möjligt. Men det får ju naturligtvis inte gå ut över liv och hälsa, och beställaren kan markera. Här är några exempel:

Ställ krav
I avtalet med din avtalspart, förmodligen byrån, kanske du som beställare ska klargöra att ni förväntar er att samtliga underleverantörer följer arbetsmiljölagen, och att det kommer att premieras med kollektivavtal eller liknande vid upphandlingen. Självklart ska även era leverantörers underleverantörer följa denna lag.

Var lyhörd
Det är dyrt att hyra en stor konferensanläggning en eller två dagar extra för rigg. Men det är kanske det som krävs för att hinna? Gynna inte leverantörer som säger att vi går in kl. 04 på morgonen, riggar några timmar, repar på fm, gigar på eftermiddag och kväll och river på natten och sedan har arbetat 24 timmar i sträck. I värsta fall tänker de köra hem lastbilen efter dessa 24 timmar också…

Förvissa dig
I första artikeln talade vi om att få från att förutsätta till att förvissa sig, det gäller i allra högsta grad här. Domstolarna tittar mycket på hur man agerat och följt upp för att inte bara förutsätta att allt är i sin ordning utan att man förvissat sig om det också. Det betyder fråga, till exempel ”om vi gör den här ändringen, vad skapar det för följdeffekter för arbetet?” Dokumentera detta, det skapar också en medvetenhet i organisationen externt och internt att du tar detta på allvar och att du inte tänker låta dig föras bakom ljuset.

Sammanfattning
Vi verkar i en utsatt miljö, som vi sa i början är det ofta på ett nytt ställe, där vi inte äger lokalen och med uppbyggda miljöer, som inte är hemma för de flesta som befinner sig där. Ibland är det dessutom alkohol för besökarna under genomförandet som gör att vissa normala reaktioner sätts ur spel.

Med de här fyra artiklarna har vi verkligen inte velat lägga sordin på de givande, utvecklande och lyckade event som genomförs. Vi önskar bara sätta fokus på och lyfta de viktiga frågorna om säkerhet och trygghet. Vi är övertygade om att trygghetsarbetet i eventet ska vila på medvetenhet, riskhantering, planering och beredskap i stället för på ovisshet, ”ogenomtänkthet”, tur och slump. Eventet ska ske tryggt och säkert för alla, och att alla ska må bra efteråt. Vi hoppas alla i branschen lyfter blicken lite, vågar ställa en extra fråga, vågar förvissa sig om att en utrymningsdörr går att öppna och framför allt känner sig trygg att agera när det oväntade och oönskade händer.

Det har varit enormt roligt att skriva dessa fyra artiklar. Har du missat någon hittar du dem längst ned. Reaktionerna har varit överväldigande och de har verkligen visat att vi lyft på en sten som många andra också varit och petat på. Tillsammans gör vi branschen bättre, tryggare och roligare.

Tack för oss!

Det här den fjärde och avslutande artikeln om tryggare event och hur man väver in detta i sitt arbete.

Den första hittar du här, den andra här, och den tredje här.

Dessa artiklar blir ju bara relevanta om de ger er läsare något, så hör av er mail eller LinkedIn

Tomas Stålmarck och Jacob Silverhult

Om författarna
Tomas har med sina 20 år av professionellt eventarbete varit med om det mesta, lägger man till tio somrar som livräddare och ett antal år som frivillig brandman så blir det några pulshöjande händelser att plocka erfarenheter från.

Jacob har en lika lång och bred säkerhetsbakgrund inom riskhantering, skadeförebyggande arbete, fysisk säkerhet, krishantering, bevakning och brandskydd inom branscherna industri, energi och produktion. Det är verksamheter där säkerhetsområdet är brett och omfattande och något som det aldrig får tummas på.

Deras vägar korsades när de genomförde ett större event tillsammans. Jacob som säkerhetsansvarig från beställaren och Tomas som ansvarig för bland annat säkerheten från eventbyråns sida. De kände direkt att de hade liknande värderingar kring eventtrygghet och har sedan tio år arbetat ihop med konserter, festivaler och företagsevent. De utbildar också regelbundet i olika forum.

Jacob har en lika lång bakgrund inom den tunga industrin, bland annat med kärnkraftverk, ståltillverkare och energibolag. Allt detta är verksamheter där säkerheten och arbetsmiljön essentiellt och något som det aldrig får tummas på.

Deras vägar korsades när de genomförde ett större event tillsammans. Jacob som säkerhetsansvarig från beställaren och Tomas som ansvarig för bland annat säkerheten från eventbyråns sida. De kände direkt att de hade liknande värderingar kring eventtrygghet och har sedan tio år arbetat ihop med festivaler och event. De utbildar också regelbundet i olika forum.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Efter Vasaloppets IT-attack – så skyddar du dig

Efter Vasaloppets IT-attack – så skyddar du dig

I samband med Vasaloppsveckan kapades Vasaloppets vd:s mejlkonto. Gregory Singh, med lång erfarenhet av säkerhetsfrågor, berättar hur den här typen av attacker går till – och hur du skyddar dig mot dem.

SWEPO Group lanserar Security-as-a-Service

SWEPO Group lanserar Security-as-a-Service

SWEPO Group tagit fram en lösning som ger företag utan egen säkerhetsavdelning möjlighet att stärka sin säkerhet. Den nya tjänsten, kallad Extern Säkerhetsavdelning, erbjuder en kostnadseffektiv lösning för att få tillgång till omfattande säkerhetsexpertis, utan att behöva anställa, genom ett innovativt ”Security-as-a-Service”-paket.

Atea lanserar två nya säkerhetstjänster

Atea lanserar två nya säkerhetstjänster

Två nya satsningar som stärker kundernas cybersäkerhetsarbete finns tillgängliga genom Atea, som nu lanserar säkerhetstjänsterna Atea Cybersecurity Assessment och Atea Automated Moving Target Defense.

Fotografiska välkomnar Häxangruppen – ny smakdimension i Matalliansen

Fotografiska välkomnar Häxangruppen – ny smakdimension i Matalliansen

Annons

På Fotografiska är varje event en helhetsupplevelse där samtal, rum, smaker och intryck flyter samman. Vår vision är att vara en av Nordens mest nyskapande eventdestinationer – och nu tar vi ytterligare ett steg i den riktningen. Fotografiska är stolta över att presentera vår nya samarbetspartner i Matalliansen: Häxangruppen.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • EA/VD-assistent & Social Media Manager – finans, Stockholm
  • Boardtalk söker VD-assistent & Social Media Manager – Stockholm
  • Senior Executive Assistant till Essitys CEO – Stockholm

Mest läst

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

När Executiveeffect intervjuade Åsa Tassdal 2019 hade hon precis lämnat sin roll som Executive Assistant på Sweco för att starta sitt eget företag – Virtea – ett av Sveriges första bolag som erbjöd virtuella assistenttjänster. Sex år senare möter vi en vd som fortfarande brinner för samma sak: att ge fler chefer tillgång till riktigt bra assistans – med strategi ...
Så mycket tjänar en Executive Assistant

Så mycket tjänar en Executive Assistant

Som Executive Assistant spelar du en nyckelroll i att stötta företagsledningen med administration, kommunikation och projektledning. Lönenivån reflekterar både kompetens och ansvar, läs mer i vår sammanställning, så mycket tjänar en Executive Assistant.
Rustik och lantlig festlokal i Logen på Sju Sjöar, en avskild plats för julbord utanför Göteborgs stadskärna

Hitta den perfekta platsen för företagsjulbord i Göteborg. Boka en av dessa 11 för en magisk julmiddag och julfest.

Letar du efter det perfekta julbordet för företag i Göteborg? Oavsett om ni söker en traditionell julmiddag eller ett annorlunda julbord med aktiviteter, finns det många fantastiska platser att välja mellan. I denna guide hittar du allt från eleganta restauranger i centrala Göteborg till mysiga, lantliga festlokaler, anpassade för både stora och små sällskap. Här har vi samlat de bästa ...
VD:ar ser ljust på global tillväxt men ser behovet av omställning

VD:ar ser ljust på global tillväxt men ser behovet av omställning

Enligt PwC:s senaste vd-undersökning förutspår 58 procent av företagsledarna en ökad global tillväxt under det kommande året. Samtidigt anser 40 procent att deras nuvarande affärsmodeller endast kommer att vara konkurrenskraftiga i högst tio år utan betydande förändringar.
VD, CEO eller managing director - vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president eller managing director – vad är skillnaderna?

Vd, CEO, president, managing director eller kanske koncern-vd? När det kommer till ledartitlar är företagsvärlden en djungel av akronymer och begrepp. Men vad betyder de egentligen, vilken titel gäller var och skrivs de med stor eller liten bokstav? Här reder vi ut skillnaderna och bjuder på en rolig språkfälla du absolut vill undvika.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com