Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-02-26 | Expertråd

Framtiden för kontaktcentret – då tar AI-robotarna över

Närmar sig tidpunkten när artificiell intelligens ersätter människorna i det moderna kontaktcentret? Inte inom överskådlig framtid, menar Calabrios Magnus Geverts. I stället kommer AI-tekniken att spela en nyckelroll i att utveckla personalens interaktioner med kunder och bidra till en bättre serviceupplevelse.

Framtiden för kontaktcentret – då tar AI-robotarna över

– Vi har bara skrapat på ytan av hur AI kan stärka kontaktcentret och vi har några väldigt spännande år framför oss där vi kommer att jobba i allt större symbios med tekniken, säger Magnus Geverts, Vice President för Product Marketing på Calabrio.

I Calabrios senaste undersökning av branschen, Lägesrapport för kontaktcentret 2022: Stärk upp kontaktcentret i rollen som varumärkesambassadör, är det tydligt att kontaktcenter som strävar efter att automatisera samtliga interaktioner med kunderna behöver tänka en extra gång. AI-robotar kan hjälpa till med enklare ärenden, men för att få svar på komplexa frågor och problem vill de flesta prata med en människa. Hur det kommer att se ut längre fram, runt 2030, vet ännu ingen, men få har bättre förutsättningar att spå den kommande utvecklingen än Calabrio som hjälper företag över hela världen att bygga framgångsrika kontaktcenter. Företagets Vice President för Product Marketing, Magnus Geverts, tror inte att personalen på kontaktcenter behöver vara oroliga att ersättas av robotar inom den närmaste framtiden, men yrket kommer förändras i takt med att tekniken utvecklas.
– År 2030 kommer det att vara få kundtjänster som kan lägga över all interaktion med kunderna på AI-verktyg. Idag har vi automatiserat enklare rutinärenden som förut krävde att konsumenter tog kontakt med en kundtjänst, till exempel att fråga när tåget går, boka en biljett eller registrera en returvara. Den utvecklingen kommer att fortsätta, men det kommer att ta lång tid innan AI kan hantera komplexa utmaningar och hitta okonventionella lösningar för att tillfredsställa en frustrerad kund, säger Magnus Geverts och fortsätter:
– Och även om alla delar av kundkontakten i teorin skulle kunna automatiseras så är det inte säkert att man vill göra det. Kundbehovet måste alltid sättas i första rummet och diktera nivån på automatisering som är möjlig innan varumärket riskerar att ta skada. Det kommer förmodligen alltid att vara svårt att bygga en engagerande en varumärkesupplevelse och kundlojalitet med total automation, så inom branscher där det är väldigt viktigt kommer omställningen att gå långsamt.

AI tar steget in i realtiden
Enligt Magnus Geverts pekar däremot mycket på att AI kommer få en allt viktigare roll som ett stöd för personalen i kontakten med kunder och som ett utbildningsverktyg. Redan nu kan AI-verktyg användas för att identifiera mönster, trender, känslor och olika nyckelord från stora datasamlingar av tidigare kundinteraktioner. Informationen kan till exempel användas för att ge riktad utbildning till personal, eller för att bättre förstå vad som är viktigt för kunderna så att produkter och marknadskampanjer kan utformas mer effektivt. Snart förväntas tekniken ta ytterligare ett steg; inom några år kommer AI förmodligen att vara en integrerad del av personalens realtidsinteraktioner med kunderna.

– I engelskspråkiga länder har den här tekniken redan kommit ganska långt och nu börjar den komma till oss andra. Genom röstigenkänningsverktyg kopplade till kunskapsdatabaser kommer personalen bland annat att kunna få information på sin skärm i samband med att något sägs i ett samtal, vilket gör att företag kan erbjuda en bättre och mer kundspecifik serviceupplevelse, säger Magnus Geverts.

”Specialisterna kommer att flytta in i kontaktcentret”
Samtidigt tror Magnus Geverts att vi på längre sikt går mot en framtid där det bemannade kontaktcentret blir en premiumtjänst och jämför det med abonnemang för kabel-TV där konsumenterna kan lägga till ytterligare kanaler utöver grundpaketet. Standarderbjudandet kommer att vara kontakt med en avancerad AI-robot som kan svara på de flesta frågor medan de som vill lösa mer komplexa problem kommer att få betala extra för att få tillgång till en specialist.

– När robotar kan hantera en större del av ärendena kommer de som är kvar i många fall kräva olika typer specialistkunskap som de som jobbar på dagens kontaktcenter sällan besitter. En möjlighet är att satsa på att utbilda personalen och använda AI som ett stöd, men att nå kompetensen som krävs är en stor utmaning och i stället tror jag att specialisterna kommer att få flytta in i kontaktcentret när behovet uppstår, säger Magnus Geverts innan han avslutar:

– Kontaktcentret kommer inte att vara en avskild avdelning på samma sätt som det har varit, utan en del av hela verksamheten och något som kommer att engagera alla delar av en företagsorganisation.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Eszter Lazar, Head of Travel på BSC Travel

Vad ska man tänka på när man arrangerar en resa för hundratals medarbetare?

Annons

Dröm stort, planera i god tid och kom ihåg att små justeringar kan ge stora fördelar, uppmuntrar Eszter Lazar, Head of Travel på BSC Travel, en del av Business Service Club.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com