Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
    • Switzerland Convention Bureau
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-02-26 | Expertråd

Framtiden för kontaktcentret – då tar AI-robotarna över

Närmar sig tidpunkten när artificiell intelligens ersätter människorna i det moderna kontaktcentret? Inte inom överskådlig framtid, menar Calabrios Magnus Geverts. I stället kommer AI-tekniken att spela en nyckelroll i att utveckla personalens interaktioner med kunder och bidra till en bättre serviceupplevelse.

Framtiden för kontaktcentret – då tar AI-robotarna över

– Vi har bara skrapat på ytan av hur AI kan stärka kontaktcentret och vi har några väldigt spännande år framför oss där vi kommer att jobba i allt större symbios med tekniken, säger Magnus Geverts, Vice President för Product Marketing på Calabrio.

I Calabrios senaste undersökning av branschen, Lägesrapport för kontaktcentret 2022: Stärk upp kontaktcentret i rollen som varumärkesambassadör, är det tydligt att kontaktcenter som strävar efter att automatisera samtliga interaktioner med kunderna behöver tänka en extra gång. AI-robotar kan hjälpa till med enklare ärenden, men för att få svar på komplexa frågor och problem vill de flesta prata med en människa. Hur det kommer att se ut längre fram, runt 2030, vet ännu ingen, men få har bättre förutsättningar att spå den kommande utvecklingen än Calabrio som hjälper företag över hela världen att bygga framgångsrika kontaktcenter. Företagets Vice President för Product Marketing, Magnus Geverts, tror inte att personalen på kontaktcenter behöver vara oroliga att ersättas av robotar inom den närmaste framtiden, men yrket kommer förändras i takt med att tekniken utvecklas.
– År 2030 kommer det att vara få kundtjänster som kan lägga över all interaktion med kunderna på AI-verktyg. Idag har vi automatiserat enklare rutinärenden som förut krävde att konsumenter tog kontakt med en kundtjänst, till exempel att fråga när tåget går, boka en biljett eller registrera en returvara. Den utvecklingen kommer att fortsätta, men det kommer att ta lång tid innan AI kan hantera komplexa utmaningar och hitta okonventionella lösningar för att tillfredsställa en frustrerad kund, säger Magnus Geverts och fortsätter:
– Och även om alla delar av kundkontakten i teorin skulle kunna automatiseras så är det inte säkert att man vill göra det. Kundbehovet måste alltid sättas i första rummet och diktera nivån på automatisering som är möjlig innan varumärket riskerar att ta skada. Det kommer förmodligen alltid att vara svårt att bygga en engagerande en varumärkesupplevelse och kundlojalitet med total automation, så inom branscher där det är väldigt viktigt kommer omställningen att gå långsamt.

AI tar steget in i realtiden
Enligt Magnus Geverts pekar däremot mycket på att AI kommer få en allt viktigare roll som ett stöd för personalen i kontakten med kunder och som ett utbildningsverktyg. Redan nu kan AI-verktyg användas för att identifiera mönster, trender, känslor och olika nyckelord från stora datasamlingar av tidigare kundinteraktioner. Informationen kan till exempel användas för att ge riktad utbildning till personal, eller för att bättre förstå vad som är viktigt för kunderna så att produkter och marknadskampanjer kan utformas mer effektivt. Snart förväntas tekniken ta ytterligare ett steg; inom några år kommer AI förmodligen att vara en integrerad del av personalens realtidsinteraktioner med kunderna.

– I engelskspråkiga länder har den här tekniken redan kommit ganska långt och nu börjar den komma till oss andra. Genom röstigenkänningsverktyg kopplade till kunskapsdatabaser kommer personalen bland annat att kunna få information på sin skärm i samband med att något sägs i ett samtal, vilket gör att företag kan erbjuda en bättre och mer kundspecifik serviceupplevelse, säger Magnus Geverts.

”Specialisterna kommer att flytta in i kontaktcentret”
Samtidigt tror Magnus Geverts att vi på längre sikt går mot en framtid där det bemannade kontaktcentret blir en premiumtjänst och jämför det med abonnemang för kabel-TV där konsumenterna kan lägga till ytterligare kanaler utöver grundpaketet. Standarderbjudandet kommer att vara kontakt med en avancerad AI-robot som kan svara på de flesta frågor medan de som vill lösa mer komplexa problem kommer att få betala extra för att få tillgång till en specialist.

– När robotar kan hantera en större del av ärendena kommer de som är kvar i många fall kräva olika typer specialistkunskap som de som jobbar på dagens kontaktcenter sällan besitter. En möjlighet är att satsa på att utbilda personalen och använda AI som ett stöd, men att nå kompetensen som krävs är en stor utmaning och i stället tror jag att specialisterna kommer att få flytta in i kontaktcentret när behovet uppstår, säger Magnus Geverts innan han avslutar:

– Kontaktcentret kommer inte att vara en avskild avdelning på samma sätt som det har varit, utan en del av hela verksamheten och något som kommer att engagera alla delar av en företagsorganisation.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Värdskapet som gör skillnad – det du känner, minns och tar med dig hem

Värdskapet som gör skillnad – det du känner, minns och tar med dig hem

Annons

Det handlar inte bara om vad du ser – det handlar om hur du blir bemött, hur du blir omhändertagen och hur du känner dig när du lämnar dagens konferens

Svenska Möten
Annonsplatta gron

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Nätverk

Bli en del av kunskaps- och yrkesnätverket: Executiveeffect – Member klicka här!

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • UNLV: Lecturer/Assistant Professor, Gaming Management – Las Vegas
  • Senior Management Assistant – Tietoevry, Solna
  • Assistant Manager – Sales | Rent-A-Center, Rensselaer IN
  • Executive Assistant (VD-assistent) – Nimlas Group, Stockholm
  • Office Manager/kontorsansvarig till Jernhusen – Stockholm
  • UniUni söker KA QC Assistant (USA) – Exception Management
  • Executive Assistant till Group CEO – Nimlas Group, Stockholm
  • Office Manager i Stockholm – vikariat | Keystone Education Group
  • Philippine Airlines söker Sales Assistant/Sales Rep i New York
  • Yacht Management Assistant i Palm Beach, FL | Navis Consulting
  • McKinsey & Company söker Executive Assistant i Stockholm
  • Sales Assistant på Michael Kors i New York – Off Price
  • Jobb: Office Manager Göteborg – Wise Admin (f.d. The Pace)
  • Swedish Match (PMI) söker Executive Assistant i Stockholm
  • Executive Assistant till Trustlys CEO i Stockholm | Jobb
  • Jobb: Executive Assistant till Klarnas CXO-team – Stockholm
  • Office Manager jobb i centrala Göteborg | Wise Professionals
  • Executive Assistant Malmö – 6 mån konsult hos Adecco
  • IKEA söker Country Food Range & Supply Manager i Helsingborg
  • Jobb: Executive Assistant – BSH Home Appliances, Solna

Mest läst

Möt Therés Westrin: ” Därför vill jag ge alla EA:s en superhjälte i julklapp”

Möt Therés Westrin: ” Därför vill jag ge alla EA:s en superhjälte i julklapp”

I årets sista EA-intervju möter vi Therés Westrin. Som Chair för IMA Sverige är hon en röst för utveckling, mod och gemenskap – och nu tar hon med sig allt det in i sin nya roll som Executive Assistant på Alfa Laval. Här berättar hon hur fler unga (och män!) kan upptäcka yrket och om julklappen hon önskar att varje ...
12 Affärsresebyråer att ha koll på inför nästa upphandling

43 Affärsresebyråer att ha koll på inför nästa upphandling

Att ha en bra affärsresebyrå som partner kan underlätta livet för dig som Executive Assistant. Inför nästa upphandling, se till att läsa på och jämföra olika aktörer för att se vilken som passar ert företag bäst. Executiveeffect listar 43 resebokare att ha koll på.
Rustik och lantlig festlokal i Logen på Sju Sjöar, en avskild plats för julbord utanför Göteborgs stadskärna

Hitta den perfekta platsen för företagsjulbord i Göteborg. Boka en av dessa 11 för en magisk julmiddag och julfest.

Letar du efter det perfekta julbordet för företag i Göteborg? Oavsett om ni söker en traditionell julmiddag eller ett annorlunda julbord med aktiviteter, finns det många fantastiska platser att välja mellan. I denna guide hittar du allt från eleganta restauranger i centrala Göteborg till mysiga, lantliga festlokaler, anpassade för både stora och små sällskap. Här har vi samlat de bästa ...
Här är de sex bästa affärshotellen i Sverige

Här är de sex bästa affärshotellen i Sverige

Affärsresebyrån Egencia har utsett de 100 bästa affärshotellen 2019 - sex svenska hotell finns med på topplistan.
Då&Nu: Maria Tielman – ”Mitt nätverk hjälpte mig fixa MODO-tröjan till Stefan Löfven på ett dygn”

Då&Nu: Maria Tielman – ”Mitt nätverk hjälpte mig fixa MODO-tröjan till Stefan Löfven på ett dygn”

När vi intervjuade Maria Tielman 2019 satt hon på Almega och talade varmt om att våga berätta om sina ambitioner. Sex år och fyra jobbyten senare är hon Senior Executive Assistant på Teknikföretagen – mitt i industrins AI-skifte. Här berättar hon om jobbytena, varför rätt chef alltid väger tyngst, hur hennes nätverk hjälpte henne att trolla fram en MODO-tröja till ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com