Marie-Therese öppnade sin första fotostudio och arbetade heltid som fotograf under några år i Luleå innan livet förde henne vidare till Stockholm. Där arbetade hon med modellbilder till agenturer och blev senare en av de mest anlitade bröllopsfotograferna i Stockholm. För några år sedan lämnade hon över den stafettpinnen till sin dotter och nu fokuserar Marie-Therese på branding foton för företag och entreprenörer.
Varför är det viktigt att ha bra och uppdaterade bilder i dina kanaler?
Rent generell tycker jag att alla företag, oavsett om du arbetar som konsult eller i ett större företag, att det en självklarhet att vilja visa upp en professionell sida både för dig som person och ditt företag. När du kommer in i receptionen på ett företag vill du ju mötas av ordning och reda och en trevlig och professionell receptionist. Eller hur? Likaväl behöver marknaden få möta dig och ditt företag med professionella bilder då de besöker din eller företagets hemsida eller ser dig i sociala medier. Jag tycker att det bör finnas en sammanhållande kedja där man är professionell hela vägen i sin kommunikation. Den visuella kommunikationen behöver hålla ihop både IRL och på webben. Man vill inte komma till en hemsida med dåliga eller mörka och suddiga bilder i din sociala mediekanal. Om allt annat än dina bilder på exempelvis hemsidan är professionellt så blir ju inte upplevelsen av ditt varumärke så som du önskar, eller hur? Vikten av att tänka ”helhet” för den visuella kommunikationen är oerhört viktigt.
Kommunikationen speglar vilka ni är
Första gången en ny potentiell kund kanske träffar dig är förmodligen via företagets hemsida eller sociala mediekanaler. Det första de då möter är oftast bilderna och de bör då spegla vilka ni är på företaget, de ska ge besökaren en känsla av vilka ni är och hur det är att arbeta med eller hos er. Blir du positiv till en hemsida är det ju oftast känslan som bilderna ger dig som också gör att du får en positiv eller negativ inställning till företaget.
Dina bilder behöver också illustrera dina texter och då vill vi ha bra bilder för att få förtroende för dig och ditt företag. Fundera över vilket bildspråk du vill använda beroende på vad det är du säljer och till vem – vad vill du förmedla? Du behöver också fundera över val av kläder, färger samt miljö. Du har allt att vinna på att lägga mycket tid på ett bra förarbete. Inspireras av stockbilder och gör en bra moodboard så att du kan visa fotografen hur du vill att den visuella kommunikationen ska upplevas.
Vad ser du är det viktigaste rent visuellt för det personligt varumärke?
Att korrektheten, kompositionen, i bilderna är viktig, att bilden inte ser slarvig ut. Det mesta handlar här om fototekniska saker vilket de flesta inte har kunskap om och som kan vara helt avgörande för om bilden ska återge det du vill ha. Bilden ska ju göra rättvisa åt både personen som är på bild och den känsla bilden ska skapa. Här är det viktigt att fotografen har fått rätt förutsättningar från den som är beställare. Ett exempel kan ju vara att fota personalen på en begravningsbyrå. Här är det verkligt viktigt att känslan och tonen i bilderna blir rätt. Personerna får inte se sura ut och heller inte ”för” glada. Då gäller det att hitta en bra balans i uttrycket som ger rätt signal och förtroende till besökaren på hemsidan eller sociala kanaler.
Hur arbetar du med dina kunder?
Många av mina kunder har månadsprenumeration vilket innebär att jag träffar dem en gång i månaden för att ta bilder som de har i sin bildbank. Beroende på vilket behov kunden har av sina bilder använder jag antingen min vanliga kamera alternativt min iPhone. Det här är ett bra sätt att ständigt ha uppdaterade bilder att använda.
När en VD eller entreprenör exempelvis behöver ett större bildpaket, dvs många bilder de kan använda över en längre tid, då tar vi mer tid på oss och då hjälper mitt team också till med styling och klädval. Jag försöker alltid att hjälpa mina kunder att ta fram ”sitt bästa jag” och engagerar mig i ”vem de vill vara” och vad de vill ge sina kunder för känsla och upplevelse, oavsett om det är porträttfotografering eller miljöbilder.
Marie-Therese tips att tänka på inför din fotosession för din visuella kommunikation:
- Hur har du tänkt dig att bilden ska se ut? Hur vill du att du ska uppfattas? Har du någon förebild du kan känna igen dig i? Det är viktigt att du tänkt till på detta innan så att fotografen får möjlighet att planera er fotosession.
- Ha med dig 2–3 klädbyten. Vissa kläder kan vara jättesnygga IRL men passar mindre bra på foto. Kvinnor med stor byst bör till exempel tänka på att helst inte ha en blus med knappar då det allt som oftast glipar och då ser man BH:n, vilket inte ser så snyggt ut.
- Din bild är viktig! Dina porträttbilder ska ju visas upp i olika medier och då vill du ju visa upp ditt bästa jag, eller hur? Se till att du är snygg i håret och inte ha massor av små-hår som sticker fram. Ha gärna lite mer volym i håret än du vanligtvis brukar ha. Se till att du har en sminkning som lyfter fram dina finaste drag och inte är för blank i ansiktet. Ha kläder som passar dig framhäver dina finaste former och färger som får dig att skina!
Av: Michelle Dandenell