I 40 år har Blackbox arbetat med att producera rörligt material åt sina kunder. Under pandemin såg de, precis som många andra, en ökad efterfrågan på digitala seminarier och möten. Lennart Forssén, projektledare och delägare av Blackbox, tror att trenden för filmade seminarier och konferenser, nu i form av hybrida event, är här för att stanna.
– På Blackbox levererar vi alltid hög kvalitet tack vare kunnig och erfaren personal. Många företag och organisationer börjar se värdet i att filma sina evenemang på en allt högre kvalitetsnivå vilket är väldigt roligt, säger Lennart.
Hur skapar man bra innehåll till ett hybridevent?
Med nya möjligheter kommer också ny krav på planering. Det krävs fler och nya moment för att producera ett lyckat evenemang och Lennart menar att rollen som moderator är annorlunda för de som leder hydbrida event, jämfört med fysiska eller helt digitala. Som moderator vänder man sig mot flera publiker.
– Det är viktigt att veta var publiken finns. Den finns förstås runt omkring dig i lokalen, men också i kameran. För ett lyckat hybridevenemang är det viktigt att moderatorn får alla deltagare att känna sig delaktiga.
För ett lyckat hybridevenemang är det också viktigt att beställaren förstår de nya förutsättningarna. Ett hybridevent kan ses som två event, med två publiker. Dessa behöver både fungera var för sig och samtidigt integreras med varandra.
– Desto mer man som beställare vet vad som går att åstadkomma digitalt i en fysisk miljö, och hur film och bild kan hjälpa till, desto bättre blir resultatet.
Ta vara på innehållet
Hybridevent är ett modernt och flexibelt sätt att samla människor på. Förutom att ge ökad räckvidd och nå deltagare över hela världen, skapar hybrida event också en möjlighet att kunna ta vara på det innehåll ert företag lagt ner tid och resurser på att producera. Det kan vara eftersändningar ´ som gör att fler kan ta del av eventet eller spridning via sociala medier. Det finns även möjlighet att behålla och redigera materialet för att använda det i utbildningssyfte.
– Genom hybridevent har du möjlighet att nå stora grupper till ett förhållandevis billigt pris. Det kan vid första anblick verka dyrt att anlita ett professionellt team, men du har snabbt igen det, när du märker hur många deltagare ni når. Fördelen är att ni inte går miste om något, utan bara adderar extra värde.
Av: Tilda Berggren