Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • AVEQIA
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2024-04-05 | Aktuellt

”Så ska en bra mötesagenda se ut!”

Executiveeffects frukostmöte i morse på Elite Plaza i Malmö gav verkligen insikter om hur viktigt det är att ha en väl genomtänkt möteskultur. Det går att frigöra upp till 30 procent av mötestiden berättade mötesexperten Micke Darmell och gav sina tips en bra mötesagenda. Läs hans tips här!

"Så ska en bra mötesagenda se ut!"

Medarbetarna är vår viktigaste resurs brukar det heta. Men hur mycket tid har cheferna kvar att investera i sin personal när 60 – 90 procent av tiden går åt till möten? Om detta och att frågan om möteskultur måste ägas av ledningsgruppen pratade mötesexperten Micke Darmell när inbjudna vd- assistenter samlades på en mysig frukost på Elite Plaza i centrala Malmö i morse.

På plats fanns också Elite Plazas hotelldirektör Henric Carlsson som berättade om spännande hotellsatsningar inom Elite-koncernen som hotellet Ad Astra i Södertälje och Elite Kiruna som invigs under våren 2025 och som då kommer erbjuda Sveriges nordligaste takbar och ett spektakulärt spa högst upp i hotellet.

Ofta ärvd möteskultur

Under den 45 minuter långa föreläsningen berättade Micke Darmell att problemet är att vi ofta ärver vår möteskultur av vår företrädare. När du tillträder din tjänst får du information om vilka stående möten som gäller och att våga ifrågasätta om de verkligen behövs kan vara svårt och kräva mod.

Hur ser mötesstrategin ut på ert företag? Möten är bra men vi måste alltid ställa oss frågan:

– Vad är syftet med mötet?
– Vad är målet med mötet?
– Vilka måste vara med?
– Längden på mötet? Måste det verkligen vara en timme eller kanske blir det effektivare om det kortas ner?
– Hur  – fysiskt, digitalt, hybrid, walk-and-talk …?

Idag är det helt enkelt mer än fullt i de flesta chefers kalendrar. Tiden räcker inte till och många känner en stor stress över alla fysiska möten som efter pandemin fått sällskap av de digitala.

Spara pengar och minska stressen

Det är ingen quick-fix att ändra möteskulturen i ett företag och det är ledningsgruppen som måste äga frågan, sa Micke bestämt. Ofta kan möteskulturen vara bra högst upp i hierarkin men hur ser det ut på mellanchefsnivån? Att göra en inventering av alla möten kan effektivisera organisationen och spara stora pengar. Det är bara att summera alla timmar som läggs på möten x varje mötesdeltagares ”timpeng”.

Genom att ta fram en hållbar mötesstrategi och utbilda i möteskultur kan varje medarbetare i genomsnitt frigöra så mycket som 30 procent av sin mötestid, sa Micke.

Mickes tips på en bra mötesagenda

En bra mötesagenda skickas ut i förväg och ska innehålla:

  • Tid och plats
  • Deltagare
  • Syfte
  • Mål
  • Förberedelser som till exempel: Läs igenom föregående mötesanteckningar och förbered dig utifrån agendan.

Själva agendan – ange vem som är ansvarig och ungefärlig tid för varje punkt

  1. Inledning – mötets syfte och mål samt spelregler – ordförande ansvarig. Tid: 2 min
  2. Varje programpunkt med kort förklaring, om något ska förberedas, vem som är ansvarig och hur lång tid programpunkten får ta.
  3. Summering – avsluta med att summera och sammanfatta vilka beslut som fattats  – ordförande ansvarig. Tid: 3 min
  4. Reflektion – Gå laget runt – vad gjorde vi bra och vad kan vi göra bättre? Tid: 5 min

 

"Så ska en bra mötesagenda se ut!"
Elite Plaza hade dukat upp lyxig frukost!

"Så ska en bra mötesagenda se ut!"

"Så ska en bra mötesagenda se ut!"
Micke Darmell i rummet ”Gripen” taggad inför frukostmötet!
"Så ska en bra mötesagenda se ut!"
Micke Darmells bok ”Timeout – konsten att få gott om tid” till specialpris förstås!

 


Mer om…

Micke Darmell
Som föreläsare och mötesexpert hjälper Micke Darmell företag att skapa hållbara mötesstrategier. Att utbilda företagets medarbetare i möteskultur kan frigöra 30 procent av den tid som idag läggs på möten på bara tre månader. Det innebär mycket pengar och minskad stress i längden och är kanske viktigare än någonsin när allt fler digitala möten nu också gör anspråk på vår tid. Du kan läsa mer och boka Micke på Gr8 meetings.

Elite Plaza Hotel, Malmö ligger på gångavstånd från Centralstationen och är en kreativ och modern mötesplats med stora och flexibla sällskapsytor. Med sex olika mötesrum i varierande storlek står Plazas event- och konferensteam redo att erbjuda bra mötesförutsättningar oavsett om det gäller din nästa konferens, mingel, event eller utställning. Läs mer och boka här.

Sophia Loader
Foto: Reine Järletun
Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

När "rätt" inte räcker – ny bok uppmanar till omdömets revansch

När ”rätt” inte räcker – ny bok uppmanar till omdömets revansch

I en tid där regelverk och processer ofta prioriteras över sunt förnuft, presenterar Klas Hallberg och Per Kristensson sin nya bok Rätt räcker inte – Att göra nytta på riktigt. Boken, som släpptes den 2 maj 2025, riktar sig till ledare, chefer och alla som vill navigera bortom byråkratins begränsningar och återupprätta det mänskliga omdömet.

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Efter 22 år som Travel Team tar företaget nu steget in i en ny era med ett nytt namn och en bredare tjänsteportfölj. Way är det nya namnet som speglar företagets utveckling inom affärsresor, konferenser, kongresser och event.

EA-frukost i balansens tecken på Spritmuseum vid Djurgårdens strand

EA-frukost i balansens tecken på Spritmuseum vid Djurgårdens strand

Den 24 april samlades Executive Assistants på Spritmuseum på Djurgården i Stockholm för det nionde Frukostforumet, arrangerat av Executiveeffect. I den ljusa miljön med utsikt över vattnet bjöds deltagarna på en inspirerande morgon med temat ”Lär dig navigera i kaos”, ledd av hälsostrategen Miriam Sundholm.​

Bakom kulisserna hos Årets Hotellkedja – så säkrar Elite Hotels kvalitet och service i världsklass

Bakom kulisserna hos Årets Hotellkedja – så säkrar Elite Hotels kvalitet och service i världsklass

Annons

När Elite Hotels of Sweden nyligen utsågs till Årets Hotellkedja 2025 vid Grand Travel Award baserades valet på omfattande feedback från både resenärer och professionella branschaktörer. En avgörande faktor bakom utmärkelsen är hotellkedjans ständiga fokus på kvalitet, service och utveckling av sina anläggningar.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

  • International Management Assistants (IMA) Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Retorikexperterns 10 tips – så får du dina mottagare att lyssna och delta

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra? 

Krönika

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion. 

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Därför är självledarskap avgörande för VD:ar

Krönika

Självledarskap är inte längre en individuell färdighet – det är en nyckel för framtidens ledarskap. I denna krönika skriver Louise Key-Hedberg om insikter från rapporten Ledarspaning 2025 och om hur VD:ar ser självledarskap som avgörande för hållbara organisationer.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Krönika

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!"

Årskrönika: ”Detta kan ni EA:s förvänta er av vår bransch!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Kajsa Tamsen är partner på Inhouse och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Emmy Sundberg

Årskrönika: ”Att våga gå före kräver mod”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Emmy Sundberg är Director of Meetings & Private Events på Fotografiska Stockholm, och vi bad henne skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Årskrönika: ”Vi ska spegla era förväntningar”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Mikael Björkqvist är CMO på matlagningsstudion AVEQIA, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Pär Haga

Årskrönika: ”Ta på dig rollen som innovatör!”

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025? Pär Haga är CEO och co-founder på Boardeaser, en plattform med digitala verktyg för styrelse och ledning, och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Årskrönika: Framtidsäkra din karriär steg för steg

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till din egen karriär och yrkesroll? Stefan Haglund är vd på Företagsuniversitetet och vi bad honom skriva en årskrönika åt er. Varsågoda – låt er inspireras och ta del av den här!

Årskrönika: 2025 innebär både nya krav och nya möjligheter

Årskrönika: Nytt år med nya krav och nya möjligheter

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Henrik Vallentin är CEO på Event Logic, en webbaserad plattform som förenklar planering, upphandling och hantering av möten, event och konferenser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA. Trevlig läsning!

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Årskrönika: Det attraktiva kontoret

Krönika

Vilka trender gäller och vad bör du som jobbar som Executive Assistant ha koll på under 2025 när det kommer till möten och evenemang? Oscar Ohlsén är koncernchef på Carotte Group, som erbjuder soft facility services med fokus på mat, möten och upplevelser. Ta del av hans årskrönika skriven för dig som EA här. Trevlig läsning!

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

VD-assistentens vanligaste arbetsuppgifter och ansvarsområden

VD-assistentens vanligaste arbetsuppgifter och ansvarsområden

Även om arbetsuppgifterna för VD-assistentens på ledningsnivå varierar på olika arbetsplatser, så finns det vissa ansvarsområden, färdigheter och profilegenskaper som är mer förekommande.
Intim och charmig festlokal Vardagsrummet på Gamla Stadshotellet i Uppsala, perfekt för mindre tillställninga

De 10 bästa festlokalerna i Uppsala för en minnesvärd tillställning

Letar du efter en festlokal att hyra i Uppsala? Här hittar du en mängd spännande alternativ som passar både små och stora tillställningar. I vår lista finns allt från charmiga, intima lokaler till rymliga festvåningar, där flera erbjuder möjligheten att ta med egen dryck och mat, vilket kan hålla kostnaderna nere. Vare sig du föredrar ett centralt läge eller en ...
Mötesexperten Fredrik Bauer: Kan ett infomöte vara effektivt?

Mötesexperten Fredrik Bauer: Kan ett infomöte vara effektivt?

De flesta arbetsplatser har informationsmöten av olika slag. Möten som ofta upplevs tråkiga och som sällan förmedlar ny information på ett effektivt sätt. I en ny krönika från Executiveeffects återkommande gästskribent Fredrik Bauer reflekterar han över fenomenet och ger förslag till förändring.
Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Efter 22 år som Travel Team tar företaget nu steget in i en ny era med ett nytt namn och en bredare tjänsteportfölj. Way är det nya namnet som speglar företagets utveckling inom affärsresor, konferenser, kongresser och event.
Lista: Sju styrelseportaler som kan spara dig tid

Lista: Åtta styrelseportaler som kan spara dig tid

Lägger du mycket tid på förberedelse och distribution av styrelsedokument? I så fall kanske en styrelseportal kanske kan vara ett värdefullt verktyg som kan få dig att både spara tid och papper. Executiveeffect listar åtta styrelseportaler att spana in.

Expertråd

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Magnus Helgesson föreläser om: Attityder som gör skillnad

Event

Den 15 maj bjuder vi in dig som läser Executiveeffect till ett unikt evenemang där kunskap och nätverkande möts i en härlig miljö. Lyssna till föreläsningen: Attityder som gör skillnad – med toppföreläsaren Magnus Helgesson, få en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade mötesytor och avslutande mingel.

Monica Ohlson, Executive Assistent till generalsekreterare och styrelse på Barncancerfonden och Niklas Cerovina, Vice President Assistant på Tetra Pak Packaging Solutions AB

Erfarenhet mötte nyfikenhet – mentorsprogrammet utvecklande för båda

Karriär

Monica Ohlson på Barncancerfonden och Niklas Cerovina på Tetra Pak Packaging Solutions var båda nyfikna på vad ett mentorsprogram skulle innebära för deras professionella utveckling, hon i egenskap av mentor, han som adept. De har båda precis avslutat mentorsprogrammet som ingår i EA-nätverket IMA Swedens medlemskap och här berättar de om varför de anmälde sig, vad de båda tagit med sig och varför de tycker att fler borde våga kasta sig ut på en liknande resa.

Göteborgs gastronomiska scen 2025

Göteborgs gastronomiska scen 2025

Inspiration

Göteborgs gastronomiska scen fortsätter att utvecklas med över 40 nya inslag under 2025. Bland nyheterna finns en världsunik spritbar, ett ångbåtscafé i älven, hemtrevliga bakfickor och kreativa krogar som introducerar innovativa koncept. Denna lista, framtagen av Göteborg & Co AB, presenterar ett urval av de mest spännande nyöppningarna och viktiga matevenemangen att hålla koll på just nu.

När "rätt" inte räcker – ny bok uppmanar till omdömets revansch

När ”rätt” inte räcker – ny bok uppmanar till omdömets revansch

Aktuellt

I en tid där regelverk och processer ofta prioriteras över sunt förnuft, presenterar Klas Hallberg och Per Kristensson sin nya bok Rätt räcker inte – Att göra nytta på riktigt. Boken, som släpptes den 2 maj 2025, riktar sig till ledare, chefer och alla som vill navigera bortom byråkratins begränsningar och återupprätta det mänskliga omdömet.

Så bygger du en effektiv och ansvarsfull styrelse

Styrelseskola: Så bygger du en effektiv och ansvarsfull styrelse

Styrelsearbete

Advokatfirman Treschow & Partner, ledd av grundaren Frida Treschow, har lanserat en serie pressmeddelanden under titeln ”Styrelseskola”. Denna serie syftar till att ge företag och deras ledningsstöd en djupare förståelse för styrelsens roll, ansvar och hur man bygger en stark och kompetent styrelse.

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Travel Team blir Way – nytt namn, bredare tjänster

Aktuellt

Efter 22 år som Travel Team tar företaget nu steget in i en ny era med ett nytt namn och en bredare tjänsteportfölj. Way är det nya namnet som speglar företagets utveckling inom affärsresor, konferenser, kongresser och event.

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Hallå där...

Med nyrenoverade mötesytor och en ambition att bli en arena för möten och event, öppnar Solvalla upp för nya möjligheter. Den 15 maj är det smygpremiär för de nyrenoverade lokalerna när Mötesbaren gästar anläggningen, vilket ger bokare och mötesproffs en första titt på den omvandlade arenan.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Webbinarium – Hjärnsmart ledarskap för ökat fokus, resultat och välmående

Event

Den 20 maj är du varmt välkommen till denna digitala lunch med oss. Vi tar fram lunchlådan, kopplar upp oss och låter Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lära oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Nya Ledarskapets utbildningar baseras på forskning framtagna i samarbete med Karolinska Institutet och du kommer få handfasta tips som kan hjälpa dig att förbättra hur du leder dig själv och andra. Varmt välkommen att anmäla dig! Webbinariet är kostnadsfritt.

Så ser du till att ditt event blir en succé – med tre enkla ledord

Så ser du till att ditt event blir en succé – med tre enkla ledord

Inspiration

Att planera ett lyckat event är mer än att boka en lokal och bjuda in talare. Det handlar om att skapa en upplevelse som engagerar deltagarna på flera nivåer. Genom att fokusera på tre centrala ledord – Känna, Lära och Göra – kan du designa ett evenemang som inte bara informerar, utan också inspirerar och aktiverar dina gäster.

Tyst kunskap – den osynliga väven i organisationen

Tyst kunskap – den osynliga väven i organisationen

Arbetsplats

Att vara ledningsassistent (Executive Assistant, EA) är en roll som kräver medvetenhet och reflektion, och kan utvecklas till en strategisk position där du aktivt bidrar till organisationens framgång. Genom att förstå och navigera tyst kunskap, informella ledare och dolda agendor kan du stärka din roll och skapa värde på flera nivåer.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com