Vi besöker Storskogens huvudkontor på Hovslagargatan 3 – bara ett stenkast från Kungsträdgården i centrala Stockholm. På sjätte våningen tas vi emot av Christina Fredrikson, EA och Office Manager.
Hon berättar att Storskogen är ett svenskt bolag som grundades 2012 med en tydlig idé: att med ett långsiktigt engagemang förvärva och utveckla små och medelstora företag inom olika branscher. Idag består bolagsgruppen av cirka 11 000 medarbetare och är verksamma i närmare 30 länder. Men låt oss börja med …
… vem är Christina Fredrikson privat?
– Jag är gift och har tre vuxna söner. Under många år har jag varit ridlärare på fritiden i det stall där jag själv ridit sedan jag var liten. I stallet kan man inte tänka på så mycket annat än just hästarna, så det är bra om man behöver rensa huvudet. Jag tränar också gärna på gym eller vandrar tillsammans med min man eller sönerna.
Och så älskar jag att laga mat och att baka! Det ledde till att jag 2015 startade en matblogg som nu har övergått till att bli ett Instagram-konto som heter I vårt lilla kök.
Du är utbildad på Berghs School of Communication
– Ja, det stämmer. Jag utbildade mig till produktionsledare och jobbade under ett antal år som det på några olika reklambyråer.
När jag fått mitt tredje barn insåg jag att arbetstiderna på en reklambyrå inte passade för att jobba deltid, så då kontaktade jag ett rekryteringsföretag som föreslog att jag skulle bli administrativt ansvarig på ett strategikonsultföretag. Där var jag kvar i 15 år och tjänsten utvecklades mer åt Executive Assistant med många varierande arbetsuppgifter inom administration, ekonomi och IT.
Hur fick du ditt nuvarande jobb som EA och Office Manager på Storskogen?
– Efter Covid-pandemin kände jag att jag ville byta till en arbetsplats med fler kollegor och sökte och fick tjänsten som EA på Storskogen. Och det blev verkligen helt rätt för mig! Jag har fantastiska kollegor som gör att jag med glädje går till kontoret.
Berätta mer om dina två roller!
– Jag har alltid tyckt om att lösa problem och det är ju en stor del av arbetet som EA. Jag är EA till ledningsgruppen, där olika personer behöver olika mycket assistans och så är jag även Office Manager. Det kan vara lite splittrat att ha två roller, men samtidigt tycker jag det är väldigt kul. Som Office Manager lär du känna alla medarbetare, vilket du kanske inte skulle gjort som EA till en specifik chef. Jag rapporterar till vår HR-chef vilket passar bra då jag ansvarar för on- och off-boarding av medarbetare, men sitter i samma rum som vår vd så jag kan få snabba besked och information om vad som händer i företaget.
Jag försöker göra så alla ska trivas och känna sig sedda. Det kan vara genom lyxiga frukostar i samband med möten, fredagsgodis på kontoret eller att få så många som möjligt att vara med på våra träningspass. I julas hade jag äran att bli utsedd till Årets Kulturbärare på Storskogen, vilket jag blev otroligt glad över!
En devis jag lever efter är ”Don’t be nice, be kind”. Att hjälpa andra utan att själv behöva vinna något på det har alltid kommit naturligt för mig.
Har du genom åren ansvarat för något projekt du är extra stolt över?
– Jag och två kollegor hade huvudansvaret för att arrangera en global vd-konferens för våra ca 120 bolags-vd:ar 2024. Det var väldigt mycket jobb men så kul att få träffa alla våra vd:ar och se till att allt fungerade på bästa sätt under de två dagar den varade.
Vad är det viktigaste i samarbetet mellan dig som EA och din chef?
– För min del tycker jag att snabb återkoppling och rak kommunikation är mycket viktigt. Att personerna man assisterar litar på att man gör det bästa för dem och företaget är också en förutsättning för ett bra samarbete.
Har du någon rolig händelse ”Behind the scenes” att dela med dig av?
– Det är längesedan nu men en udda händelse var när min dåvarande chef skulle till Stavanger och det var helt omöjligt att hitta ett hotellrum – förutom på ett hotell. Det visade sig vara patienthotellet för BB i Stavanger så min chef hörde under hela natten ambulanshelikoptrarna landa på taket och när han kom ner till frukosten på morgonen möttes han av nyförlösta mödrar och deras små bebisar!
Hur jobbar du med AI?
– Jag har använt AI en hel del både privat och i arbetet och tycker det är jättekul. Sedan jag gick en AI-kurs med inriktning mot EA:s försöker jag så ofta som möjligt tänka: ”Kan den här uppgiften göras med hjälp av AI?”. Många gånger går det jättebra. Men som kursledaren sa, man får tänka att AI är som en junior kollega som man behöver dubbelkolla så att det blir rätt.
Och avslutningsvis, om du fick vara Executive Assistant åt vem som helst, vem skulle det vara och varför?
– Jag trivs ju väldigt bra med mina chefer på Storskogen, men jag tror att det skulle vara intressant att vara EA till advokat Elisabeth Massi Fritz. Jag följer hennes Instagram och de verkar ha en bra stämning på kontoret och så jobbar de med viktiga frågor kring hedersbrott och andra brott mot kvinnor.
Mer om:
Till Christina Fredrikson på LinkedIn.
Storskogen förvärvar små och medelstora bolag inom handel, industri och tjänster. De har en nettoomsättning på 34 miljarder kronor och cirka 11 000 anställda med operativ närvaro i närmare 30 länder. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.
Av: