Inom området brand environments fokuserar man särskilt på den del av varumärket som byggs i mötet med bl.a kunder. Sture tar fram koncept och varumärkesmiljöer där deras kunder träffar sin målgrupp på mässor, event, i butiker, showrooms och på kontor.
Mats Svensson är marknadsansvarig och började arbeta i bolaget redan vid millennieskiftet. Han känner igen det senaste årets diskussioner och utmaningar från situationen för 20 år sedan. Slutsatsen är samma nu som då.
– Det senaste året har man lagt mycket kraft på att lära sig hybridmötet, men alla väntar på det fysiska mötet, menar Mats. Vi tror på att ta det bästa från båda världar och att förbereda sig så att man står startklar när vi börjar träffas ”på riktigt” igen, menar han.
Nya behov och vanor kräver nya miljöer
När kontor och andra studiomiljöer syns mer i och med digitala sändningar och webinar blir det än mer relevant att tänka på vilken känsla man förmedlar.
– Vi tror på att utveckla våra kunders varumärken och att skapa en plattform för det, berättar Mats. Det handlar om att bygga en kultur och att sticka ut. Att vårda sitt varumärke är att utveckla det.
På Sture ser man något förändrade behov framöver. Det gäller bland annat hur vi använder oss av kontorslokalerna nu när vi lärt oss att arbeta på distans. Mats berättar om stora arbetsplatser med stora ytor där man har behövt begränsa antalet på plats.
Samtidigt som fler lärt sig att arbeta hemifrån har vi vant oss att använda kontoret till vissa arbetsuppgifter. Därför behövs nya miljöer som fungerar för de funktioner vi använder kontoret till nu. Att pandemin har påverkat vanor och rutiner är tydligt.
– Vi bygger om receptioner, skapar showrooms och skapar även utomhusmiljöer, berättar Mats. Vi har även sett en våg av studios, där man har behov av mindre breakout rooms och möjligheten att kunna ha konferensmöten i högteknologiska miljöer.
Behov av fysiska möten även i framtiden
Samtidigt som nya mötesformer växer fram ser Mats och resten av teamet på Sture en stark framtid för det fysiska mötet. Att våra digitala möten påverkat vårt beteende har inte minskat behovet av att träffas fysiskt.
– Vi ser fortfarande ett behov av att stärka sitt varumärke och att sticka ut i konkurrensen. Under senaste året har det varit en del frustration – man försöker mycket i medier man inte är komfortabel i, säger Mats. Där tror jag snarare att det handlar om att skala bort och highlighta enstaka händelser.
– Det handlar om att göra något oväntat och att sticka ut. Man behöver inte göra allt digitalt, varför inte hitta på någonting utomhus? Att göra någonting kul, annorlunda och med glimten i ögat – behovet av att vara kreativ är större än någonsin, avslutar Mats.