Välorganiserad och serviceinriktad. Här listar vi de färdigheter du med fördel lyfter i ditt cv, när du söker jobbet som chefsassistent.
Jobbet som chefsassistent kräver bland annat att du är en skicklig kommunikatör, är en hejare på att ta fram rapporter dessutom ska du vara social. Här nedan hittar du fem exempel på egenskaper och färdigheter som en rekryterare söker för yrkesrollen.
1. Du är en skicklig kommunikatör
Jobbet innefattar en hel del kommunikation och samordnande av människor. Du bör därför lyfta din goda förmåga att uttrycka dig tydligt, korrekt och professionellt. Både skriftligt och muntligt.
2. Du har goda datorkunskaper
För jobbet som chefsassistent krävs det att du har mer än grundkunskaper i ordbehandlings- och kalkylprogram. Du ska också kunna skapa och underhålla e-postsystem, fildelssystem och kalendrar, samt ha kunskaper i statistikprogram, publiceringsverktyg och databaser. Du ska helt enkelt kunna föreslå nya programvaror samtidigt som du kan fixa skrivaren när den strejkar.
3. Du är social
Du är van att möta nya personer och inger tillit. Då det i ditt arbete kommer innebära att lära upp annan administrativ personal och möta chefer på toppnivå. Då du ofta hanterar känslig företagsinformation att du ger sken av att de kan lita på dig.
4. Du är välorganiserad
I yrkesrollen är det inte bara viktigt att ha koll på sitt egna schema utan du ska även ha hundra procent koll på din chef tider. För att ingenting ska krocka är det viktigt att du är välorganiserad och snabbt kan lösa situationer som dyker upp.
5. Du är grym på research
Du bör vara grym på att använda olika sökmotorer och de olika sökresurser som är relevanta för företaget. Utan dessa färdigheter kan du inte förbereda de rapporter som jobbet kräver att du tar fram.
Kom ihåg att inte alla jobb kräver samma saker. Se därför till att läsa arbetsbeskrivningen noga innan du du skickar in ditt cv eller går på intervju.
Läs mer: