Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2024-12-11 | Expertråd

Konkreta tips för dig som ska mingla på företagsevent

Du går förmodligen på olika företagsevent lika mycket för att lära dig något nytt som för att träffa personer som är bra för din business. Men ofta fastnar vi med "fel" personer. Sophia Loader bjuder här på sina bästa tips.

Konkreta tips för dig som ska mingla på företagseventSophia Loader

Att mingla på företagsevent är en viktig del av att bygga professionella relationer, skaffa nya kunder, kanske kratta för din framtida karriär och rent allmänt skapa dig ett nätverk inom din bransch. Att mingla kan dock vara en utmaning för många, särskilt om man är blyg, introvert eller har en tendens att fastna med ”fel” personer. Men med rätt förberedelse och strategi blir det en givande och rolig upplevelse!

Så förbereder du dig

Innan du anmäler dig så fundera på vad du vill få ut av företagseventet oavsett om det är ett mindre frukostseminarium eller ett större event. Ämnet måste förstås vara intressant för dig men det kan också vara talare på plats som du vill få några ord med i pausen eller så är det personerna på deltagarlistan som är viktigast. Många event har appar där du kan se vilka som kommer eller att du på annat sätt kan få tillgång till deltagarlistan i förväg. Bestäm vilka tre till fem personer du vill prata med och som är viktiga för dina framtida affärer. Finns en event-app kan det ibland vara rätt att i förväg skicka en förfrågan i appens chat och föreslå för personen att ni fångar upp varandra under eventet. Men ibland kan det vara bättre att ”spontant” råka hamna jämte varandra på själva eventet istället. Viktigt är att också träna på din *hisspitch inför eventet och fundera på vilka frågor du vill ha svar på.

Olika eventformat ger olika förutsättningar

För att hitta de du bestämt dig för att prata med se till att själv vara på plats i god tid och sen hålla dig nära entrén där anländande gäster ofta bockas av på en lista och där du har lätt att se vilka som kommer. Våga fråga arrangören om personen du vill prata med har kommit. Kanske kan du till och med få hjälp att få personen utpekad eller bli introducerad!

Bästa eventformatet för att mingla effektivt är mingel vid ståbord där du själv går iväg och hämtar din mat och dryck. Då kan du börja med att prata med några för att sedan på ett naturligt och enkelt sätt ursäkta dig med att du ska hämta mer. På vägen letar du upp nästa person du bestämt dig för att prata med. När du känner att det är läge för nästa person ursäktar du dig igen.

Är det en sittande middag är det svårare att mingla effektivt. Förhoppningsvis är du placerad jämte personer som är intressanta för dig och sen får du helt enkelt använda tiden efter middagen så effektivt som möjligt och leta upp de personer du bestämt dig för att fånga upp. Var inte rädd för att bryta upp från dem du pratat med ett längre tag genom att säga: ”Ursäkta mig, men jag har en person jag lovat att fånga upp här i dag/kväll så jag behöver lämna er en stund nu.” Sen minglar du iväg!

Sätt igång konversationen med öppna frågor

När du går på företagsevent är det förstås viktigt att ha en positiv inställning och vara öppen för att träffa nya människor och lära dig nya saker. Om det känns onaturligt för dig så finns tyvärr inga genvägar. Det är som att hålla tal – det är bara att träna på det så ofta som möjligt! Det blir lättare!

Se till att ha några inledande meningar som till exempel ”Vad fick dig att komma hit idag?” eller ”Vad är det som intresserar dig mest i branschen just nu?” så att du är redo att starta konversationer. Öppna frågor leder till en mer meningsfull och intressant konversation än om du bara ställer stängda frågor som kräver ett enkelt ja eller nej-svar.

Fokusera på att lyssna

När du träffar nya människor på företagsevent är det viktigt att fokusera på att lyssna på vad de har att säga. Var intresserad av deras erfarenheter och perspektiv, och visa att du tar till dig av deras åsikter. På det sättet bygger du upp en bättre relation med dem.

Inte prata jobb hela tiden

Det är lätt att fastna i att prata om jobbet hela tiden så försök att också prata om andra ämnen som till exempel dina hobbyer, favoritresmål eller vad du gör på fritiden för att skapa en mer personlig och avslappnad relation med personen du pratar med. Du bör dock undvika att prata politik, privatekonomi eller för mycket om dig själv.

Nu är det bara att anmäla dig till massa olika event, förbereda dig, gå dit, slappna av och se till att du har kul under tiden du proffsminglar!

*Hisspitch = En snabb förklaring på vad du gör eller kan hjälpa till med på ett säljande och intressant sätt. Syftet är att väcka intresse nog för att få fortsätta vid ett senare tillfälle, vilket du självklart kommer att lyckas med!

Av: Sophia Loader

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

5 tips för eventsuccé när pandemin avtar

5 tips för eventsuccé när pandemin avtar

Annons

De fysiska eventen rullar igång igen varefter restriktionerna släpps, men kommer allt vara som förut, eller har pandemin förändrat förutsättningarna att skapa och producera events? Nedan kommer några tips för att lyckas med events när samhället öppnar upp.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator – Specsavers Göteborg

Mest läst

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Julbordslunch i Stadshuskällaren

Julbordslunch i Stadshuskällaren

En klassisk julupplevelse i hjärtat av Stockholm
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com