Att tänka på kring er verksamhet
-
Håll dig uppdaterad och sortera informationen efter bästa förmåga. Allt som sägs är kanske inte sant, så använd dina kritiska glasögon när du tar del av informationsflödet.
-
Håll alla medarbetare uppdaterade. Att inte veta skapar lätt oro och onödig ryktesspridning.
-
Upprätta en handlingsplan som omfattar de mest sannolika scenarierna, så att ni är förberedda på vilka åtgärder som är bra för er verksamhet. Handlingsplanen bör omfatta:
1. Medarbetare – hur ska ni ta hand om deras behov, hur kan ni förebygga smittspridning, hur hanterar ni personal som insjuknar och hur gör ni om ni själva blir sjuka? Hur ser försäkringsskyddet ut?
2. Resor – vilken policy passar bäst för medarbetarnas resor just nu?
3. Kunder – hur håller ni på bästa sätt kontakt med kunderna?
4. Leverantörer – hur säkerställer ni att ni har tillgång till det ni behöver från era leverantörer för att driva er verksamhet?
5. Kommunikationsplan – hur ska ni kommunicera med medarbetare, kunder och leverantörer?
6. Lägeskoll och uthållighet – hur gör ni för att ha god koll på hur er affär drabbas?
Nya möjligheter
Samtidigt som det följer en hel del problem med covid-19 öppnas också massor av nya möjligheter för er verksamhet.
-
Vilka nya behov och önskemål kommer marknaden att ha nu och framåt som ni är experter på att lösa?
-
Hur kan ni göra för att leverera på andra sätt än tidigare?
-
Vilka andra produkter och tjänster kan ni börja arbeta med?
-
Hur kan ni bidra till att andra organisationer som arbetar med att hantera coronaviruset kan ha nytta av er verksamhet? Nya målgrupper? Nya föreläsningar eller tjänster?
-
Vilka fysiska möten kan ersättas med digitala möten via Skype/Zoom/GoToMeeting/Google Hangouts eller liknande?
-
Vad kan du göra för att träna och utveckla dig själv på din obelagda tid?
-
One-to-one-möten?
-
Intervjua dina kunder?
-
Skriva böcker?
-
Göra poddar?
-
Spela in filmer?
-
Gå utbildningar?
-
Läsa mer böcker, artiklar, forskarrapporter?
-
Ta ledigt?
-
Skapa nya föreläsningar?
-
Webbinarier?
-
Onlineutbildningar?
Om Johan Dahl
Föreläsare, författare och förbättrare inom ledarskap, försäljning, professionell och personlig utveckling, samt gästskribent på Executiveeffect. Johan coachar, leder förändringsprocesser och driver ledarutvecklingsprogram när han inte står på scen.