Kerstin Öhman gled in i eventbranschen på ett bananskal. Hon åt middag på en restaurang i Gamla stan där bland annat Mikael Lindqvist, som 1987 startade BSC var med på. Kvällen slutade med att Kerstin föreslog ett minst sagt annorlunda kontrakt:
– Jag skojade och skrev under ett köpekontrakt på en servett med en läppenna som jag skickade över bordet till Mikael Lindqvist.
Detta ledde till att hon, tillsammans med sin dåvarande man köpte bolaget och lämnade IT-branschen för att kliva in som VD på BSC.
Det är nu 19 år sedan, ”19 roliga år” som hon själv uttrycker det. Idag äger Kerstin 100 procent av BSC.
Bolaget omsätter idag omkring 53 miljoner kronor (2022), har 15 anställda och konsulter. Eventbolaget BSC Business Service Club erbjuder skräddarsydda event, konferenser och utlandskickoffer.
– Våra ledord är toppservice och långa samarbeten. BSC arbetar nära kunderna under hela året och löser deras behov av event, möten och representation. Vi hjälper till med stort som smått, berättar Kerstin.
För några år sedan identifierades ett problem – BSC hade ett par kunder som behövde hjälp med att betala underleverantörer och influencers som de inte hade avtal med i ett projekt. BSC hjälpte dem att lösa problemet. När en annan kund hade bekymmer med att hålla koll på inköpsordrar/POn som kunde löpa på långa tidsperioder så skapade BSC lösningar för att få ordning på dessa och kunna dela informationen säkert med sina kunder.
– När vi hjälpte till i dessa enstaka fall spred det sig internt hos företagen och koncernerna, och vips så var det många som började höra av sig med liknande utmaningar.
Detta var startskottet till Event Payment Service.
– Vi förstod att problematiken inte var relaterad till ett eller några företag utan många! Främst marknads-, event- och säljavdelningar har liknande svårighet i stora internationella koncerner med komplexa inköps- och leverantörsrutiner, berättar Kerstin.
Många stora företag och koncerner har svårt att anlita underleverantörer som de inte har skrivna avtal med, detta beror på komplexa rutiner för inköp och betalningar.
– Konsekvensen blir att företagets flexibilitet minskar eftersom den kanske mest lämpade underleverantören inte kan användas då de inte har rätt kontrakt. Det drabbar kreativiteten, företag hämmas att kunna ligga i framkant och att arbeta med partners som är nya eller som trendar, berättar Kerstin.
En del organisationer har marknadsbudgetar som måste ansökas om i förväg och behöver nyttjas inom en specifik tidsperiod, något som gör det utmanande för dem att hinna få in bra förslag och offerter inom tidsperioden. Även fakturering måste ske inom rätt period.
– Skulle offerter och fakturor i slutändan inte stämma så ställer det till problem på olika sätt och kan till och med påverka nästa års marknadsbudget. Det läggs väldigt mycket arbetstid på denna typ av frågor och letande efter lösningar för marknads- och eventavdelningar – något som inte alls rimmar med det arbete de borde utföra i sina roller.
Den nya tjänsten Event Payment Service lanserades 2023. BSC erbjuder sin hjälp och avlastning inom flera delar för att förenkla och effektivisera för event, marknad- och säljavdelningar på större företag där rutiner för bland annat inköp är komplexa. Avlastning kan ske både genom att rent administrativt få hjälp med att hantera och betala leverantörsfakturor, stämma av kostnader mot inköpsordrar med olika valutor, men också genom att BSC tar en mer aktiv roll genom att kliva in i projekt och representera kunden i kontakt exempelvis med anlitade influencers eller agenter och sköter betalningar, kontrakt och annat.
– Man kan nyttja hela tjänsten eller valfria delar. Exempel på delar är fakturabetalningar, valutahantering, inköpsordrar/PO och balanskonto för event- och marknadsbudgetar, säger Kerstin.
Hon tror att det är en bra lösning för flera företag eftersom det är så tidskrävande för event/marknads-/säljavdelningar på stora företag med komplexa rutiner för inköp och betalningar.
– När vi som eventbyrå inte bara skapar event och möten för dem utan även kan avlasta inom detta administrativa och tidskrävande område så kan våra uppdragsgivare lägga mer tid på sin huvudsakliga uppgift inom event/marknad/sälj. Våra kunder blir också mer flexibla och snabba då de kan anlita och bli fakturerade av mindre och kanske för stunden trendande aktörer. Det hade varit svårt, kanske till och med omöjligt annars då de inte har kontrakt med kunden, avslutar Kerstin.
Kerstin Öhman:
- Vd och ägare bolaget BSC Business Service Club
- I sitt jobb inspireras hon av att se företaget utvecklas. Idag arbetar BSC internationellt och engelska är närapå det dominerande språket då de stora internationella företag de arbetar med har representanter från olika länder.
- Kerstin är stolt över BSC´s mix av erfarenhet och ny kunskap. Flera i företaget har arbetat 10 – 20 år samtidigt som det växer med nyexaminerade, något som skapar en fin dynamik.
Av: Elin Bisander