Sedan i våras har alla dessutom tvingats ställa om och nu förväntas cheferna göra samma sak framför en laptop i sitt vardagsrum, ljuset kommer från fönstret bakom sig så att de sitter i skugga och de fumlar med att dela skärm. Nu ska chefen direkt konkurrera i samma skärm som sms, mejl, sociala medier, online-shopping och nyheter.
Hur lätt är det? Det är faktiskt lättare – och svårare – än man tror.
Vill du göra din chef till en digital hjälte så få denne att följa de här fyra hörnstenarna:
Informera off-line och diskutera on-line.
Genom att ge informationen i förväg kan ni nyttja den kollektiva intelligensen och undvika spekulationer (”vad menade han när han sa…?”) Jag coachar en chef som varje fredag gör en treminutersfilm till alla anställda där chefen kort pratar om det viktigaste som hänt. Andra skriver ett mejl eller en nyhet på intranät medans en del skickar med bilagor till möteskallelsen som alla förväntas ha läst/sett innan mötet.
Fråga personalen om råd.
Hur vill de att ni kommunicerar? Hur ofta ska ni ses? Vilka kanaler? Är det ok att komma sent till ett möte eller att kolla facebook under tiden? Måste varje möte vara en timme? De som sätter gemensamma spelregler där alla fått vara med kommer att vara mer motiverade än de som inte gör det. Det tar en eller ett par timmar och den tiden får ni igen mångfalt.
Tänk Person och inte bara Funktion.
Vi blir inte mindre mänskliga bara för att vi kommunicerar digitalt. Visst ska vi vara effektiva eftersom vi snabbare blir trötta i det digitala rummet, men vägen fram är inte att sluta med det sociala. Vi vill fortfarande bli sedda, bekräftade, få skratta och tramsa eller prata om saker utanför jobbet. Skapa plats för det också. Många av de chefer jag hjälper har fattat att småpratet som ryckts bort måste hitta nya vägar.
Sätt upp en bra digital miljö.
Om din chef jobbar hemifrån så duger inte längre en laptop i knäet. Ingen vill se fler näsborrar och taklampor. Tvinga på chefen någon form av ljuskälla som lyser upp ansiktet, åtminstone en extern webkamera i ögonhöjd och en mikrofon som riktar sin ”hörsel” mot munnen och minskar resten. Redan där är chefen mycket bättre rustad än 80% av alla andra. Detta är särskilt viktigt om din chef har externa kontakter med kunder, leverantörer, media etc. Då kan även en neutral bakgrund göra en stor skillnad. Om det finns medarbetare som också har externa kontakter bör även de ha en lite bättre utrustning. Kom ihåg att arbetsgivaren faktiskt har ett ergonomiskt ansvar för medarbetarnas arbetsplats, och särskilt när de inte själva valt att jobba hemifrån.
Det finns förstås många fler tips än så men börja här. Detta kommer att göra din chef till organisationens digitala hjälte och öka arbetsglädjen för alla.
Lycka till!
Skrivet av Antoni Lacinai – Kommunikationsexpert med fokus på ledarskap, arbetsglädje och kundbemötande. Författare till bland annat Missförstå mig fel och Digitala möten