Hallå där… Mats Erwald! Du är en av kursledarna på en utbildning för Executive Assistants (EA) i höst, hur kommer det sig att du utbildar EAs?
– Jag har jobbat i en mängd olika ledande positioner, på såväl större som mindre bolag, där jag har stött på många olika utmaningar när det kommer till ledarskap. Likväl har jag haft att göra med EAs på olika sätt genom de ledningsgrupper jag har suttit i och förstår hur roligt jobbet kan vara, samtidigt hur utsatta EAs kan vara. Jag skulle beskriva mig mer som praktiker än teoretiker och hoppas att jag har mycket att “ösa ur” när det kommer till frågor som rör ledningsassistenters vardag.
Mats själv ser att ledningsassistenterna har ett “supervärde” i organisationen och menar även att det finns en stark koppling mellan mellan assistenten och företagets affär.
– Som Executive Assistant så är du slussen, eller en gatekeeper, för alla kontaktförfrågningar som kommer in. Ju mer du förstår hur affären ser ut, ju bättre kan dessa förfrågningar prioriteras och slussas rätt, förklarar Mats vidare.
Men hur gör man då för att få en bättre förståelse för företagets affär? Enligt Mats finns det många sätt att göra det på. Be till exempel om att få följa med en säljare under ett säljmöte för att höra hur man pratar om produkten, sitt med i kundtjänst för att få kundperspektivet, passa på att läsa affärsplanen när det finns tid över och inte minst – ställ frågor på ett öppet och prestigelöst sätt till dina kollegor. De flesta älskar att att berätta om vad de håller på med, menar Mats.
Ett nästintill tabubelagt område som du undervisar i är internpolitik, varför är det viktigt och på vilket sätt kan man som EA bli ”bättre” på det?
– Själva internpolitiken skiljer sig jättemycket mellan olika arbetsplatser, men det är viktigt att du som EA blir medveten om att den finns, liksom att du är en del av den – oavsett om du vill eller inte. Om steg ett är att bli medveten så är steg två att börja fundera på vilka spel olika personer spelar, vad de vill egentligen och hur det påverkar dig. Att förstå att vissa saker sker på det sättet de sker är bra i alla lägen och kommer att hjälpa väldigt mycket i din vardag. Samtidigt finns det inga klara svar kring detta område, du måste alltid utgå ifrån din egen situation och det är precis vad vi kommer att göra på kursen.
Vad utmärker en riktigt skicklig EA enligt dig?
– En grym EA förstår vad bolaget gör hela vägen, har hög integritet, självkännedom och är tydlig. Det är någon som är stabil och står stadigt med två fötter i backen. Ofta kommer man som EA i kläm då det finns många som vill att assistenten ska göra just det dem vill. Därför måste en skicklig EA vara duktig på att hantera det. Ofta är mycket erfarenhet i kombination med ödmjukhet en bra grund.
Tror du att EA-rollen kommer att förändras i framtiden?
– Jag tror att sådant som som kan automatiseras kommer att automatiseras, till exempel mötesbokningar och liknande sysslor, och därmed lyftas bort från EA-rollen. Det leder till att att ledningsassistenten istället kommer att behöva mer ledaregenskaper och affärsförståelse. Med andra ord, rollen kommer att fokusera mer kring de mer komplexa delarna av verksamheten med stor tyngdpunkt på relationer.
Läs mer om utbildningen Executive Assistant 2025