–När man spelar och har roligt tillsammans med vänner och familj är man väldigt mottaglig för att lära nytt, säger Git Hansson.
Hon och Helena Sverrisdóttir Liewendahl, som är grundare till frågespelen MIG (Mobile Intelligence Games), har en dröm om att sprida nya insikter och öka kunskapen om miljöfrågor i de svenska hemmen.
De har satsat på att göra ett spel där viktiga och allvarliga ämnen blir till utmanande och roliga frågor som får människor att reflektera.
– Med våra frågespel når vi människor när de umgås och har trevligt och det är perfekta tillfällen att samtidigt få ny och viktig kunskap, säger Git Hansson.
De insåg att de, trots att de är ett litet företag, faktiskt kan göra skillnad. Git Hansson kontaktade WWF och Naturskyddsföreningen och båda sa ja till ett samarbete. Organisationerna har bidragit med bred kunskap om miljöfrågor och Compete Now, som gjort frågespel i över 20 år, har formulerat frågorna. För varje sålt spel skänks 8 kronor var till WWF och Naturskyddsföreningen.
Compete Now är ett av få företag i sällskapsspelsbranschen som har speltillverkning i Sverige. Korten trycks i Skåne, kartongen i Simlångsdalen, block och regler i Göteborg och spelen packas ihop i Sisjön i Göteborg.
Git Hansson och Helena Sverrisdóttir Liewendahl vill slå ett slag för att alla företag tittar på sin verksamhet och ser hur de i stort eller smått kan bidra till en grönare omställning.
– I de 21 år vi har tillverkat spel, har vi alltid försökt ta vårt ansvar när det gäller produktion och transporter. Men det var när vi spånade om hur vi kunde göra mer som vi insåg att få våra slutkunder hemma i sofforna att tänka på miljöfrågor i vardagen sannolikt ger störst effekt, säger Git Hansson.
s
EKO MIG innehåller 510 frågor och finns på varuhus, i bokhandeln och leksakshandeln. Från 15 år. Rekpris 249 kr. Mer information på www.playmig.com.