- På sikt kommer den spanska biltillverkaren att öppna den virtuella plattformen för alla sina kunder
- Fler än 600 CUPRA Masters har redan genomgått utbildning på plattformen
- I CUPRAs digitala strategi ingår också en plattform för live-konserter med populära artister
- Dessutom är CUPRA medproducent för en TV-serie om högprestandabilar som kommer att visas på en on-demand videoplattform
Martorell, Spanien, 5 november 2020, I samband med lanseringen av det nya modellprogrammet, presenterade CUPRA i dag en digitaliseringsstrategi som företaget kommer att implementera inom alla affärsområden. Som spjutspets för denna åtgärdsplan har den spanska biltillverkaren skapat en virtuell plattform kallad ”CUPRA e-Garage in Cape Formentor”.
Internetplattformen, som man utvecklat i samarbete med Barcelona-baserade Mediapro Group och innovationstjänstföretaget Visyon, är en virtuell mötesplats där användarna kan skapa sin egen avatar och interagera med andra genom att prata eller chatta med dem.
Denna digitala värld återskapar de CUPRA specifika platser som finns runt om i världen och är virtuellt placerad på den natursköna udden på Mallorca som inspirerade till skapandet av företagets första helt egenutvecklade modell, Formentor. Här kan besökarna utforska CUPRAs modeller och bekanta sig närmare med lifestyle-kollektioner och annat innehåll. Den virtuella platsen har också en egen konferenslokal där man kommer kunna följa företagets presentationer live.
”CUPRA är ett modernt bilmärke, skapat på 2000-talet, och som barn av digitalåldern tar det hjälp av teknik för att sätta människor och känslor i fokus för sin strategi. Med våra nya modeller har vi möjlighet att vända oss till en bredare publik på ett annorlunda sätt. I det här sammanhanget, markerar CUPRA e-Garage i Cape Formentor starten på vår resa för att skapa nya digitala upplevelser. Vårt mål är att göra denna plattform till en mötesplats för ”CUPRA Tribe”. Därför kommer den i framtiden att stå öppen för alla våra kunder runt om i världen”, förklarade Antonino Labate, chef för strategi och affärsutveckling på CUPRA.
Nya digitala initiativ
Vid den interaktiva presskonferens som hölls på den virtuella plattformen, berättade olika ledare inom företaget om de spännande projekt som ingår i CUPRAs digitala strategi. Marknadsföringschefen, Ignasi Prieto, avslöjade att företaget håller på att utveckla en plattform för direktsändning av konserter. Här kommer musikälskare att kunna interagera med sina favoritartister och ha tillgång till exklusivt material. En annan digital upplevelse som företaget förberett för de kommande månaderna är en TV-serie om högprestandabilar. Programmet, som CUPRA varit med att producera, kommer att kunna ses på en on-demand videoplattform.
Prieto meddelade också att märkesambassadörerna, t.ex. Marc ter Stegen, Mattias Ekström och Fernando Belasteguín, är näst på tur att ansluta sig till företagets virtuella värld och få sina egna avatarer.
CUPRA Master Convention
Den 28 oktober, stod CUPRA e-Garage i Cape Formentor som värd för företagets första CUPRA Master Convention. Här sammanstrålade 600 CUPRA Masters från 35 olika länder virtuellt för att delta i en specialistutbildning för CUPRA-försäljare. Som chefen för Network Development and Customer Experience, Khaled Soussi, förklarade, använde sig företaget här av teknik och ett gaming-liknande upplägg för att skapa en interaktiv utbildning. Under kursen fick CUPRA Masters lära sig om märkets strategi direkt från experter på företaget och också testa sina kunskaper i en spännande utslagstävling, allt från sitt eget hem.
Efter öppnandet av Europas första ”CUPRA Garage” (i Hamburg), har den spanska biltillverkaren fortsatt att skapa ett exklusivt distributionsnätverk med nya, flexibla format som sträcker sig längre än bara traditionella återförsäljarhallen. CUPRA expanderar sitt nätverk till att i slutet av året omfatta ca 520 ”CUPRA Specialists”, samtidigt som man rekryterar ännu fler CUPRA Masters.