Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
    • Palacio de Cantalobos
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2022-09-26 | Säkerhet

Avtalsröra kan hota företags existens

Vi lever just nu i en orolig tid och beredskapen är högre än någonsin i Sverige. För alla organisationer och företag innebär det förstås många saker. Inte minst att se över sådant man i en mer harmonisk tid kanske tar för givet.

Avtalsröra kan hota ditt företags existensBIld av Gerd Altmann från Pixabay

Ett exempel på en sådan sak är alla tecknade och gällande avtal som är viktiga för att verksamheten ska kunna bedrivas. I många företag är avtalen digitaliserade i betydelsen skannade och lagrade på en server i ett klassiskt mappsystem. I förvånansvärt många stora företag finns viktiga, gällande avtal fortfarande i pärmar.

Avtal och överenskommelser innebär ofta, digitaliserade eller inte, ett letande; Vilka avtal har vi? Var finns de? Finns de kvar efter en cyberattack? Hur länge – och för vad – gäller de? Vilka avtal skulle förlängas eller kanske rent av sägas upp? Hur ser våra avtal ut med företag som blivit sanktionerade i en konflikt? Svaret på dessa frågor är ofta tyvärr – ingen aning! Eller ”fråga ekonomiavdelningen”.

Det kan ha varit komplicerat nog när allt fanns i pärmar och digitaliseringen behöver inte ha gjort det enklare. Kanske blir det till och med mer komplicerat då avtal många gånger efter undertecknande sparas på olika platser beroende på vem eller vilken avdelning som hanterat frågan.

Den här avtalsröran, som präglar många företag, kan vid extrema situationer, händelse av exempelvis mobilisering, brand, explosioner, strejk eller myndigheters ingripande, äventyra hela företagets ekonomi och i värsta fall existens. Det finns idag inga regler kring vad som ska ske om det blir omöjligt att uppfylla ett avtal.

I extrema fall kan man hänvisa till så kallad force majeure. Men för att med framgång kunna hänvisa till detta, måste avtalet innehålla en klausul som omfattar oväntade händelser som är omöjliga att undvika. Och då kommer nästa fråga – vilka avtal har vi som inkluderar en sådan klausul och vad omfattar den?

Kunskap om ingångna avtal är en stor fördel i alla sammanhang, kris eller inte, när en situation uppstår att den ena eller båda parter vill häva ett avtal. Den förpliktade för att komma ur avtalet och den berättigade för att få ersättning. I fallet force majeure brukar det stå att avtalet får sägas upp om hindret för fullgörandet består under en viss tid, exempelvis 30 dagar eller mer. Om inte den rätten nämns gäller den grundläggande principen att avtal ska hållas. Och den som inte håller sina avtal löper risken att få betala skadestånd. En felbedömning här kan bli mycket kostsam, vilket gör att full insyn i alla företagets avtal vid alla tillfällen blir än viktigare. Det kan även vara lämpligt att inkludera friskrivningsklausul i företagets standardavtal.

Med en orolig omvärld med sanktioner och snabbt ändrade affärsförhållanden är det mer aktuellt än någonsin att man ser till att ha företagens avtal i en systematiserad lösning, analog eller digital – för att säkra företagets existens även om en kris skulle uppstå.

Att rusta företaget mot extrema situationer är varje företagares ansvar.

Exempel på lösningar för smartare avtalshantering
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Efter Vasaloppets IT-attack – så skyddar du dig

Efter Vasaloppets IT-attack – så skyddar du dig

I samband med Vasaloppsveckan kapades Vasaloppets vd:s mejlkonto. Gregory Singh, med lång erfarenhet av säkerhetsfrågor, berättar hur den här typen av attacker går till – och hur du skyddar dig mot dem.

SWEPO Group lanserar Security-as-a-Service

SWEPO Group lanserar Security-as-a-Service

SWEPO Group tagit fram en lösning som ger företag utan egen säkerhetsavdelning möjlighet att stärka sin säkerhet. Den nya tjänsten, kallad Extern Säkerhetsavdelning, erbjuder en kostnadseffektiv lösning för att få tillgång till omfattande säkerhetsexpertis, utan att behöva anställa, genom ett innovativt ”Security-as-a-Service”-paket.

Atea lanserar två nya säkerhetstjänster

Atea lanserar två nya säkerhetstjänster

Två nya satsningar som stärker kundernas cybersäkerhetsarbete finns tillgängliga genom Atea, som nu lanserar säkerhetstjänsterna Atea Cybersecurity Assessment och Atea Automated Moving Target Defense.

Elite Hotels of Sweden utses till Årets Hotellkedja – så skapas Sveriges bästa mötesupplevelser

Elite Hotels of Sweden utses till Årets Hotellkedja – så skapas Sveriges bästa mötesupplevelser

Annons

Elite Hotels of Sweden har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen Årets Hotellkedja 2025 vid Grand Travel Award, där över 4000 resenärer och branschproffs röstade fram vinnaren. Utmärkelsen är ett kvitto på hotellkedjans målmedvetna arbete med att leverera mötes- och konferensupplevelser i absolut toppklass.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • DHL Freight söker Office Management Coordinator i Solna
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | Wise IT
  • Office Manager jobb i Stockholm – Cure Media | EA-spår
  • Volvo Group rekryterar Executive Assistant – Göteborg/Lyon
  • Office Manager-jobb hos Duni Group i Malmö | Konsultuppdrag
  • Deltidsjobb: Administratör i Göteborg – Teknikbolag i bygg
  • The Pace söker Koordinator i Stockholm | Ledningsnära konsultuppdrag
  • Office Manager Linköping – IMI Supply Chain Solutions
  • Seco Tools: Process Office Manager – global Order-to-Deliver
  • Executive Assistant till koncernchef – Voky/Zollner, Linköping
  • Office Manager i Solna – deltid via Adecco | Executiveeffect
  • Office Manager Stockholm – start omgående | Manpower
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace

Mest läst

Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Engagemang och gemenskap hyllades vid SHE MEETS AWARD 2025

Det blev en kväll fylld av glädje, värme och inspiration när nätverket SHE MEETS EVENT samlade ledningsassistenter och mötesbokare på Åkeshofs slott i Stockholm för att dela ut SHE MEETS AWARD 2025. Tre personer prisades för sina insatser och sitt engagemang som på olika sätt stärkt gemenskapen i nätverket.
Jenny

Möt Jenny Haglund Sahlin chefsassistent inom Handelsbanken

Jenny på Handelsbanken visar hur rollen som chefsassistent handlar om mod, kultur och människokännedom – inte bara struktur.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 november

AI, ledarskap och inflytande i fokus – två platser kvar till årets viktigaste konferens för ledningsassistenter

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter på Ingenjörshuset i Stockholm för EA Summit 2025 – en konferens som sätter ljuset på yrkesrollens största förändring någonsin. Med fokus på AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken blir det en eftermiddag fylld av inspiration, verktyg och nätverkande. Och nu återstår bara två platser.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com