När situationen så kräver är det fantastiskt att kunna erbjuda ett hybridevent. Men det innebär också att man har publik som deltar på två olika sätt ta hänsyn till. Att den ena av dem känner sig förbisedd är lätt hänt, menar Gisela. Oftast är det den digitala publiken, men det kan även vara tvärtom.
– Det krävs mycket planering för att rikta budskap, innehåll och fokus till båda grupperna om du ska ha ett riktigt hybridevent, där alla deltar på samma villkor. Förutom att moderatorn och talare bör vända sig till alla, så är det viktigt att skapa aktiviteter som involverar hela publiken – man vill känna att man skapar något tillsammans! säger Gisela.
Det ställer krav på att ha en plattform som stöder hybrida events för att undvika att hamna i olika lösningar, vilket blir krångligt för både arrangören och deltagare, och även mycket mindre kraftfullt.
– Genom att använda en plattform blir det lättare att skapa gemenskap. Det är även bra att med kort varsel enkelt kunna styra om ett event – från ett planerat fysiskt, till ett digitalt eller hybridevent, avslutar Gisela.
Giselas bästa tips:
- Se till att du kan styra vilket innehåll deltagare på plats respektive deltagare online ser
- Skapa vägar för deltagare att interagera med varandra oavsett var de befinner sig
- Skapa aktiviteter som alla kan delta i, till exempel polls, quizar, wordclouds, reactions och chattar som syns på skärmar på scen
- Låt deltagare få möjlighet att kunna ändra sitt deltagande smidigt om de plötsligt inte längre kan vara med på plats
- Se till att eventet känns ”live” även för digitala deltagare, till exempel genom att använda en riktigt snabb streaminglösning (ultra low latency stream)
- Ha gärna en kamera riktad mot den fysiska publiken som sänds ut till den digitala publiken
- Använd gärna en ”video wall” på scen för att lyfta in de digitala deltagarna i det fysiska rummet
Av: Camilla Martinez Mares
Ladda ner den kompletta guiden över eventsystem och leverantörer här