Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
    • Kajen Nacka strand
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-01-27 | Profiler

Anna Picornell: Det är ett spännande internationellt jobb

Anna är vd assistent och projektledare på Radisson Hotel Group. Hennes roll ger henne möjlighet att arbeta internationellt.

Anna Picornell: Det är ett spännande internationellt jobbPå bilden: Anna Picornell

Möt Anna Picornell, Executive Assistant till Area Senior Vice President Northern & Western Europe samt Project Manager på Radisson Hotel Group.

– Jag är baserad i Stockholm och arbetar med våra cirka 200 hotell i Norden, Baltikum, UK, Irland, Frankrike, Spanien och Belgien, berättar Anna och fortsätter:

– Jag har alltid haft en passion för att jobba i en internationell miljö. Därför studerade jag Hotel Management i Schweiz och arbetat inom försäljning på hotell utomlands.

Arbetat utomlands i tio år

Totalt har Anna studerat och arbetat utomlands i tio år.

– Jag har bott i Paris under två år, Montreux och Genève i Schweiz under tre år och Cancun i Mexico under fem år innan jag slutligen hamnade i Stockholm säger Anna och fortsätter:

– Det var Starwood Hotels & Resorts som rekryterade mig från Mexiko till en tjänst i Stockholm.

Blev rekryterad av en tidigare chef

Tjänsten som Anna har idag fick hon efter att ha blivit kontaktad och rekryterad av en chef hon tidigare haft, och som blev vd på Radisson Hotel Group 2014.

– Jag hade en stark längtan att åter igen jobba i ett internationellt bolag så det kändes helt rätt. Så jag blev mycket glad för den chansen. Nu har jag jobbat på Radisson Hotel Group i 7 år. År 2015 fick vi en ny vd, Tom Flanagan Karttunen som jag har jobbat med sedan dess.

Internationell miljö

Det roligaste med jobbet som vd assistent och projektledare på Radisson Hotel Group är möjligheten att få arbeta internationellt.

– Det roligaste är att jobba i en internationell miljö och vara med och påverka och utveckla verksamheten tillsammans med vårt fantastiska team, säger Anna och fortsätter:

– Teamet består av min chef, ledningsgruppen och alla våra engagerade hotelldirektörer samt hotellmedarbetare. Att ha helikopterperspektiv och insyn i varje område av verksamheten är mycket utvecklande.

Arbetet förändras ständigt

Annas arbete förändras ständigt i linje med företagets strategi och hennes chefs behov.

– Mitt jobb förändras ständigt i linje med företagets strategi och den roll och behov min chef har. Då jag började 2014 arbetade jag med hotellen i Norden och sedan dess har ansvarsområdet utökat och inkluderar nu totalt cirka 200 hotell i Norden, Baltikum, Spanien, Frankrike, Belgien, UK och Irland.

Ökad motivation och engagemang

Anna värdesätter en chef som har en positiv inställning.

– Några av min chefs bästa egenskaper är att han alltid har en positiv inställning vilket bidrar till ökad motivation och engagemang. Han ger medarbetarna tydligt ansvar och har tillit till deras kompetens. Han stöttar och står bakom de beslut som tas, säger Anna och fortsätter:

– Han är väldigt duktig på att skala bort all onödig administration så att alla medarbetare kan fokusera på att driva och utveckla affären och leverera bästa möjliga gästupplevelse.

Fokus ligger just nu på nytt möteskoncept

Anna arbetar ständigt med förbättring av gästupplevelsen på hotellen.

– Arbetet med att implementera nya varumärkesinitiativ och att förbättra kvalitén av gästupplevelsen är ett ständigt pågående arbete. Det gör jag genom ett tätt samarbete med våra regionschefer och hotelldirektörer, berättar Anna och fortsätter:

– Fokus ligger just nu på vårt nya möteskoncept; Radisson Hybrid Meetings, och våra utökade hygien- och renlighetsrutiner; Radisson Safety protocol.

”Tar för mig av de olika möjligheter som dyker upp”

Var orädd och våga ta för dig är tips Anna vill skicka med dig som är ny i rollen som Executive Assistant.

– Några saker jag alltid haft med mig är att vara orädd och våga ta för mig av de olika möjligheter som dyker upp. Det gör att du fortsätter utvecklas och får en spännande arbetsvardag säger Anna och fortsätter:

– En av de viktigaste sakerna rollen som vd assistent är hålla mig uppdaterad på så mycket som möjligt av det som händer i organisationen. Det gör du genom tät kontakt med medarbetarna på olika nivåer i företaget. På det sättet kan du vara ett bollplank åt vd:n, då blir hen mer snabbfotad i sitt arbete med att driva affären framåt menar Anna. Det hjälper även mig då jag kan agera snabbare i olika arbetsuppgifter.

Var lyhörd för chefens behov

 

– Viktigt är också att vara lyhörd för chefens behov och samtidigt föreslå nya sätt att göra saker på för att effektivisera arbetet, säger Anna och fortsätter:

– För att samarbetet ska bli framgångsrikt krävs en tydlig och tät kommunikation och respekt mot varandra. Det är också viktigt att ha roligt tillsammans.

Inga typiska arbetsdagar

Ingen dag är den andra lik för Anna.

– Min roll är en delad tjänst mellan vd assistent och Projektledare och mina arbetsuppgifter fördelar jag varje dag mellan dessa två områden. I mitt jobb finns ingen ”typisk arbetsdag”. Varje dag innehåller möten och arbetsuppgifter med olika teman, säger Anna och avslutar:

– Det viktiga är att ha balans mellan de möten och behov min chef har och även avsätta tid för att driva mina egna projekt. Jag schemalägger även tid för oförutsedda arbetsuppgifter eftersom mina dagar är oftast helt uppbokade.

Valet stod mellan UD och Hotellbranschen

– Vd:n på hotellet jag jobbade för i Mexiko var konsul för Sverige. Samtidigt som jag jobbade på hotellet som försäljningschef för Europamarknaden fick jag också möjlighet att jobba för Svenska Konsulatet. Det var en väldigt rolig tid. Jag fick möjligheten att träffa många spännande människor som verkade inom Svenskt Näringsliv, via ambassadören i Mexico City, berättar Anna och fortsätter:

– Efter detta stod jag i valet och kvalet att jobba på UD eller att fortsätta inom hotellbranschen. Resten är historia. Nu har jag varit i hotellbranschen i 25 år och jag är väldigt nöjd med mitt val.

Läs mer: Eric Stark: Vi går mot att bli renodlade experter
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

Kadi Upmark, Vår Gård: En vd som vuxit in i ledarrollen 

När hon 2016 intog vd-stolen på hotell- och konferens-anläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm gick hon från att vara Executive Assistant till att bli kollegornas chef. 2019 storsatsade de genom att utöka med hotellverksamhet och en exklusiv finkrog. Den utsågs i våras till ”Årets hotellrestaurang” och siktet är inställt på en stjärna i Guide Michelin. Vi får ett finstämt samtal med Kadi Upmark om ledarskap, framtidsvisioner och konsten att få personalen att ge feedback uppåt.

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

Då&Nu: Åsa Tassdal har gått från virtuell pionjär till vd med hjärta

När Executiveeffect intervjuade Åsa Tassdal 2019 hade hon precis lämnat sin roll som Executive Assistant på Sweco för att starta sitt eget företag – Virtea – ett av Sveriges första bolag som erbjöd virtuella assistenttjänster. Sex år senare möter vi en vd som fortfarande brinner för samma sak: att ge fler chefer tillgång till riktigt bra assistans – med strategi, värme och hjärta.

Då&Nu: EA Karin Hélène om att vara dörröppnare och chef

Då&Nu: EA Karin Hélène om att vara dörröppnare och chef

Executiveeffect intervjuade tungviktaren inom EA-världen Karin Hélène, Senior Executive Assistant på European Spallation Source (ESS) i Lund för sex år sedan. Idag är hon även Head of Director General’s Office. Hur är det att ta på sig chefsrollen och leda teamet som stödjer generaldirektören och den högsta ledningen i ett av Europas mest avancerade forskningsprojekt? Och hur ser hon att EA-rollen kommer utvecklas?

Mindley växer – välkomnar Louise Ekeberg som rådgivare inom professionell mötesplanering

Mindley växer – välkomnar Louise Ekeberg som rådgivare inom professionell mötesplanering

Annons

Bakom varje framgångsrikt möte finns en noggrant orkestrerad upplevelse – och människor som får den att hända. När Mindley nu stärker sitt rådgivarteam med Louise Ekeberg är det med en passion för att skapa värde i varje detalj. Med 25 års erfarenhet av event och affärsresor vet hon hur planering, partnerskap och fingertoppskänsla kan lyfta hela ledningsarbetet.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

  • PTP söker Deviation Management Specialist I – West Point, PA
  • Deviation Management Specialist – I i West Point PA | TALENT
  • Executive Assistant – energimyndighet, Sundbyberg | JobBusters
  • Saab söker Growth Transformation Office Manager – Järfälla
  • Koordinator och Office Manager – Trafikkontoret, Stockholms stad
  • Deviation Management Specialist – cGMP, West Point | TALENT
  • Office 365 Service Manager till Sweco, Stockholm – Microsoft 365
  • Executive Assistant till Mysafety i Stockholm – ledningsstöd nära vd
  • Executive Assistant till VP MACH – Hitachi Energy
  • Executive Assistant – Hitachi Energy GPG | Västerås
  • Executive Assistant VP MACH – Hitachi Energy Västerås/Ludvika
  • Executive Assistant Stockholm – 24 mån uppdrag via Incluso
  • Executive Assistant till CEO i Stockholm | Top of Heart
  • Executive Assistant-volontär | Mercy Ships Sverige
  • Office Manager med teamledaransvar i Stockholm | The Pace
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator | Specsavers Göteborg
  • Epiroc söker Executive Assistant i Nacka | Strategisk EA-roll
  • Legora rekryterar Executive Assistant – Growth i Stockholm
  • Executive Assistant/Office Coordinator – Specsavers Göteborg

Mest läst

"Jag tackar Kjell Enhagers glassboomerang!"

Jag tackar Kjell Enhagers glassboomerang!

Executiveeffects chefredaktör Sophia Loader berättar i sin krönika om hur ledarskapskonsulten Kjell Enhagers tips om glassboomerangen hjälpt henne och om vikten av få personer att göra saker av egen fri vilja.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken (4 platser kvar!)

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
Anna Picornell: Det är ett spännande internationellt jobb

Anna Picornell: Det är ett spännande internationellt jobb

Anna är vd assistent och projektledare på Radisson Hotel Group. Hennes roll ger henne möjlighet att arbeta internationellt.
Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Kristoffer Schjött-Quist föreläser om The power of WE❤️

Välkommen Mötesbaren den 15 maj – Kristoffer Schjött-Quist föreläser om The power of WE❤️

Den 15 maj bjuder vi in dig som läser Executiveeffect till ett unikt evenemang där kunskap och nätverkande möts i en härlig miljö. Lyssna till föreläsningen: The power of WE❤️med affärsrelationsexperten Kristoffer Schjött-Quist, få en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade mötesytor och mingla med anda EA och personer från mötesindustrin.

PTP söker Deviation Management Specialist I – West Point, PA

Deviation Management Specialist I i cGMP‑miljö. 12‑månaders uppdrag hos Primary Talent Partners: utred avvikelser, driv CAPA. 35–40 USD/h, West Point, PA.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com