Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2023-01-26 | Expertråd

Vikten av visuell kommunikation

När Marie-Therese gick sista terminen på 4-årig teknisk linje sommarjobbade hon hos en fotograf vilket blev vändpunkten för Marie-Therese då hon valde att inte fullfölja sin plan efter avslutade studier. Hon bytte spår till att bli fotograf i stället. Här guidar hon oss varför den visuella kommunikationen är så viktig för dig och ditt företag.

Vikten av visuell kommunikation

Marie-Therese öppnade sin första fotostudio och arbetade heltid som fotograf under några år i Luleå innan livet förde henne vidare till Stockholm. Där arbetade hon med modellbilder till agenturer och blev senare en av de mest anlitade bröllopsfotograferna i Stockholm. För några år sedan lämnade hon över den stafettpinnen till sin dotter och nu fokuserar Marie-Therese på branding foton för företag och entreprenörer.

Varför är det viktigt att ha bra och uppdaterade bilder i dina kanaler?

Rent generell tycker jag att alla företag, oavsett om du arbetar som konsult eller i ett större företag, att det en självklarhet att vilja visa upp en professionell sida både för dig som person och ditt företag. När du kommer in i receptionen på ett företag vill du ju mötas av ordning och reda och en trevlig och professionell receptionist. Eller hur? Likaväl behöver marknaden få möta dig och ditt företag med professionella bilder då de besöker din eller företagets hemsida eller ser dig i sociala medier. Jag tycker att det bör finnas en sammanhållande kedja där man är professionell hela vägen i sin kommunikation. Den visuella kommunikationen behöver hålla ihop både IRL och på webben. Man vill inte komma till en hemsida med dåliga eller mörka och suddiga bilder i din sociala mediekanal. Om allt annat än dina bilder på exempelvis hemsidan är professionellt så blir ju inte upplevelsen av ditt varumärke så som du önskar, eller hur? Vikten av att tänka ”helhet” för den visuella kommunikationen är oerhört viktigt.

Kommunikationen speglar vilka ni är

Första gången en ny potentiell kund kanske träffar dig är förmodligen via företagets hemsida eller sociala mediekanaler. Det första de då möter är oftast bilderna och de bör då spegla vilka ni är på företaget, de ska ge besökaren en känsla av vilka ni är och hur det är att arbeta med eller hos er. Blir du positiv till en hemsida är det ju oftast känslan som bilderna ger dig som också gör att du får en positiv eller negativ inställning till företaget.

Dina bilder behöver också illustrera dina texter och då vill vi ha bra bilder för att få förtroende för dig och ditt företag. Fundera över vilket bildspråk du vill använda beroende på vad det är du säljer och till vem – vad vill du förmedla? Du behöver också fundera över val av kläder, färger samt miljö. Du har allt att vinna på att lägga mycket tid på ett bra förarbete. Inspireras av stockbilder och gör en bra moodboard så att du kan visa fotografen hur du vill att den visuella kommunikationen ska upplevas.

Vad ser du är det viktigaste rent visuellt för det personligt varumärke?

Att korrektheten, kompositionen, i bilderna är viktig, att bilden inte ser slarvig ut. Det mesta handlar här om fototekniska saker vilket de flesta inte har kunskap om och som kan vara helt avgörande för om bilden ska återge det du vill ha. Bilden ska ju göra rättvisa åt både personen som är på bild och den känsla bilden ska skapa. Här är det viktigt att fotografen har fått rätt förutsättningar från den som är beställare. Ett exempel kan ju vara att fota personalen på en begravningsbyrå. Här är det verkligt viktigt att känslan och tonen i bilderna blir rätt. Personerna får inte se sura ut och heller inte ”för” glada. Då gäller det att hitta en bra balans i uttrycket som ger rätt signal och förtroende till besökaren på hemsidan eller sociala kanaler.

Hur arbetar du med dina kunder?

Många av mina kunder har månadsprenumeration vilket innebär att jag träffar dem en gång i månaden för att ta bilder som de har i sin bildbank. Beroende på vilket behov kunden har av sina bilder använder jag antingen min vanliga kamera alternativt min iPhone. Det här är ett bra sätt att ständigt ha uppdaterade bilder att använda.

När en VD eller entreprenör exempelvis behöver ett större bildpaket, dvs många bilder de kan använda över en längre tid, då tar vi mer tid på oss och då hjälper mitt team också till med styling och klädval. Jag försöker alltid att hjälpa mina kunder att ta fram ”sitt bästa jag” och engagerar mig i ”vem de vill vara” och vad de vill ge sina kunder för känsla och upplevelse, oavsett om det är porträttfotografering eller miljöbilder.

Vikten av visuell kommunikation

Marie-Therese tips att tänka på inför din fotosession för din visuella kommunikation:

  1. Hur har du tänkt dig att bilden ska se ut? Hur vill du att du ska uppfattas? Har du någon förebild du kan känna igen dig i? Det är viktigt att du tänkt till på detta innan så att fotografen får möjlighet att planera er fotosession.
  2. Ha med dig 2–3 klädbyten. Vissa kläder kan vara jättesnygga IRL men passar mindre bra på foto. Kvinnor med stor byst bör till exempel tänka på att helst inte ha en blus med knappar då det allt som oftast glipar och då ser man BH:n, vilket inte ser så snyggt ut.
  3. Din bild är viktig! Dina porträttbilder ska ju visas upp i olika medier och då vill du ju visa upp ditt bästa jag, eller hur? Se till att du är snygg i håret och inte ha massor av små-hår som sticker fram. Ha gärna lite mer volym i håret än du vanligtvis brukar ha. Se till att du har en sminkning som lyfter fram dina finaste drag och inte är för blank i ansiktet. Ha kläder som passar dig framhäver dina finaste former och färger som får dig att skina!

Av: Michelle Dandenell

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Boosta kreativiteten i en dynamisk miljö

Boosta kreativiteten i en dynamisk miljö

Annons

Nytänk, spännande idéer och smarta affärslösningar föds lättare i kreativa miljöer. Man behöver sedan inte vara Einstein för att räkna ihop ett och ett och förstå att detta bidrar till ökad lönsamhet. På Fotografiska Meetings & Events kan ni ta del av en fantastisk helhetslösning och boka in olika typer av event som kommer att boosta kreativiteten och ge minnen för livet!

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com