Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Bio & Bistro Capitol
    • Aktiva event
    • Citykonferensen
    • Båsenberga Hotell & Konferens
    • Golfbaren
    • Volvo Studio
    • Liberty International
    • Convendum
    • Ventla
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-12-09 | B2E

Så skapar du B2E-event som gör skillnad

Att skapa event för medarbetarna är ett av många sätt att bygga en stark företagskultur. För att lyckas med B2E-event tipsar Jennie Barkselius, client manager på Eventyr, om att börja med det viktigaste: värderingsarbetet och målgruppsanalysen.

Så skapar du B2E-event som gör skillnadIMG 8937 1

Jennie Barkselius jobbar som client manager på Eventyr. Jennie har många års erfarenhet av eventbranschen och har sett både lyckade och mindre lyckade insatser för B2E. Enligt Jenny så läggs grunden för ett lyckat event redan vid värderingsarbetet. Som företag är det viktigt att veta vad som ska förmedlas och varför. 

– För att skapa ett lyckat event behöver man börja med värderingarna. Vilka är vi, vad står vi för och vad är viktigt för oss? Om vi vill att det event vi investerar tid och pengar i ska bidra till en förändring så måste eventet utgå från känslor och övertygelser som redan finns i företaget.

I större organisationer finns det oftast flera olika yrkeskategorier och det kan vara en utmaning att möta allas behov, eftersom det sällan är en homogen grupp. Jennie tycker att det är viktigt att skapa ett program där alla har något att relatera till. Alla aktiviteter behöver inte funka för alla medarbetare, men det ska finnas något för alla. För att förstå vad de olika medarbetargrupperna tycker om så tipsar Jennie om att jobba med referensgrupper. 

– Våga fråga medarbetarna. Vi på Eventyr jobbar ofta med referensgrupper för att ta reda på vad som är viktigt och hur olika grupper tänker. Det behöver finnas något som lockar för respektive målgrupp.

Jennie ser att många företagsledningar gör misstaget att planera eventet utifrån vad man själv tycker om, utan att ta hänsyn till medarbetarna. Ledningsgruppen kanske vill testa forsränning, men medarbetarna skulle helst vilja koppla av på en lugn herrgårdsvistelse.

– Det är viktigt att känna sin målgrupp och verkligen förstå sina medarbetare. Fråga dig vad dina medarbetare känner, tycker och upplever varje dag. Har de vad de behöver och mår de bra? Hur kan vi göra livet ännu bättre eller enklare för dem?

Att skapa en attraktiv företagskultur tar tid och det blir allt viktigare, i takt med att konkurrensen om kompetens hårdnar. Genomtänkta event bekräftar medarbetarna och stärker banden mellan människor, menar Jennie.

– En bra lön, roliga uppdrag och bra kollegor är hygienfaktorer. Men vad kan vi göra för medarbetarna som är det där lilla extra? Hur får vi dem att känna sig inkluderade så att de vill stanna på företaget? Hur blir eventet en manifestation av kulturen?

Jennie tycker att man ska jobba med kulturen under hela året och inte förvänta sig att ett stort event löser allt. Det är viktigt att ha en tydlig idé om vad som ska ske före, under och efter eventet. 

– Det gäller att ha en helhetssyn och hela tiden jobba utifrån tydliga målsättningar. Stora upplevelser skapar minnen och bygger företagskultur, men det är i vardagen som kulturen växer sig stark. Genom att jobba systematiskt över tid, blir medarbetarupplevelsen något unikt som är svårt att kopiera.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Svenska Mästerskapen i Employer Branding

Svenska Mästerskapen i Employer Branding

2023 gör tävlingen Magnet Awards comeback i fysisk mening och bakom bransch-initiativet står idag 5 av Sveriges ledande Employer Branding-byråer; Business & People, Universum, Coreworkers, Whydentify och nytillkomna Oddwork som kommer bidra till genomförandekraften på alla plan.

B2E-event som engagerar medarbetarna i företagets strategi

B2E-event som engagerar medarbetarna i företagets strategi

Att samla medarbetarna för att diskutera gemensamma mål är både en investering och en satsning. Hur gör man för att skapa ett event där medarbetarna engagerar sig i företagets strategi, värderingar och mål? Marie Blomqvist, sales manager på Eventyr, ger sina bästa tips på hur man skapar engagemang som består.

Camilla Cederlund – Månadens Mindley profil

Annons

Kommunikation ska förena – inte skapa missförstånd. Månadens Mindley Profil är Camilla Cederlund, en föreläsare och utbildare som brinner för att hjälpa människor att förstå varandra bättre. Genom att avslöja de osynliga mönstren i vår kommunikation skapar hon insikter som leder till starkare relationer och bättre samarbete.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Då&Nu: EA Daniel Lindström har gått från rookie till rutinerad räv

Då&Nu: EA Daniel Lindström har gått från rookie till rutinerad räv

När vi träffade Daniel Lindström för första gången hade han jobbat som Executive Assistant i knappt två år. Idag hanterar han komplexa anbud och håller koll på deadlines med kirurgisk precision. Han fungerar också som AI-ambassadör i Irisgruppens organisation, med fokus på att omsätta tekniken i praktiken. Här berättar Daniel om sin resa, hur musikbakgrunden har påverkat hans arbetssätt – ...
Seglingsentusiasten som curlar med omsorg

Seglingsentusiasten som curlar med omsorg

Åsa Baihofer är executive assistant på Ericsson och hon beskriver vad hon gör som ”management by pampering”. I sin roll jobbar hon med att planera, strukturera och förutspå hinder. Men hon ser också sitt bidrag som en viktig del av företaget – där hon dagligen får se resultat av sina insatser.
9 aktiviteter som lyfter ledningsgruppen

10 aktiviteter som lyfter ledningsgruppen – i hela Sverige

Att bygga en stark ledningsgrupp handlar inte enbart om strategi och struktur. Gemensamma upplevelser och diskussioner är ofta det som skapar den sista dynamiken. Här får du tips på aktiviteter med kollegor och ledningsgruppen – från roliga övningar på konferens till exempel på hur ni kan arbeta med agenda för ledningsgruppsmöte och ställa bra frågor till ledningsgruppen.
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.
23 unika festlokaler att hyra i Stockholm

23 unika festlokaler att hyra i Stockholm

Letar du efter den perfekta platsen att hyra festlokal i Stockholm för ditt nästa event? Vi har samlat 23 unika och inspirerande festlokaler som passar allt från bröllop till företagsevenemang. Oavsett om du söker en intim miljö eller en storslagen salong, finns det något för alla i denna lista.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com