Marie Blomqvist jobbar som sales manager på Eventyr. Det var fascinationen för det fysiska mötet som lockade henne till eventbranschen för drygt tjugo år sedan och hon har sedan dess jobbat med event och sälj i olika roller.
– Det går att bygga en kultur på ett häftigt sätt när man kombinerar möten med bra kommunikation. När människor möts skapas en energi som nästan går att ta på, det kan slå gnistor som gör skillnad och det är ett helt annat engagemang som skapas i det fysiska mötet.
Marie tycker att det är viktigt att ta vara på B2E-eventen och planera så att de skapar delaktighet både innan, under och efter eventet. Den första frågan att ställa sig, är vad syftet är med eventet och bena ut vad medarbetarna ska få engagera sig i. Hur ser nuläget ut, vilka utmaningar finns på företaget och vilka mål finns framöver?
– Börja med att fundera på vad ni vill uppnå och vart ni ska landa efter eventet. Det är viktigt att förstå just era utmaningar och värderingar, vad har ni med i bagaget och vilka utmaningar har ni framför er?
För att ta tillvara på eventet och skapa ett starkt engagemang så tycker Marie att man ska passa på att göra något som inte funkar på distans. Ta tillfället i akt och håll workshops, lyssna in och starta de längre diskussionerna, som kan vara svåra att få till under vanliga arbetsveckor eller digitalt.
Marie påpekar även vikten av att ha en strategi för sina interna event. Planera hur året ska se ut, hur de olika eventen relaterar till varandra och hur de knyter an till företagets mål och vision. Se till att skapa aktiviteter som stärker kulturen i vardagen. Marie tror att även om pandemin öppnat upp för en större flexibilitet på arbetsplatsen så har den även ökat behovet av trygghet hos medarbetarna. Att samla teamet när det är möjligt och ses fysiskt några dagar i veckan bygger företagskulturen.
– Medarbetarna är minst lika viktiga som kunderna och om man ska ha ett företag som står för en enad målbild så behöver man ha med sig medarbetarna på tåget. För att få det så behöver man skapa delaktighet. Att tillsammans få stöta och blöta en utmaning eller målbild gör att alla är med och får känna att de kan bidra.
Efter eventet är det viktigt att ta med det som uppkommit under eventet och fundera på hur det ska implementeras på företaget. Hur kan ledningen ta med materialet från workshops eller gruppdiskussioner in i företagets arbete framåt?
– Ett misstag många gör är att använda lösryckta utvärderingsfrågor som inte har med effekten att göra, som kanske bara handlar om maten eller lokalen. Det viktigaste är att få reda på om man har uppnått den önskade effekten? Att målsätta eventet utifrån en önskad kunskaps- eller beteendeförflyttning är ofta ett bra sätt att hitta vad och hur man ska mäta och utvärdera ett event. Se det som att mätpunkterna ska fungera som beslutsunderlag för verksamhetens utveckling.
Av: Lovisa Wallin