Executiveeffect
  • Start
    • Affärsresor
    • Expertråd
    • Inspiration
    • Kontor
    • Ledningsmöten
    • Livsstil
    • Möteskultur
    • Personlig utveckling
    • Rekrytering
    • Styrelsearbete
    • Säkerhet
  • Member
  • Utvalda mötes- & eventlokaler
  • Profiler
  • Krönikor
  • Karriär
    • Lediga Jobb
  • Verktyg
  • EVENTLEVERANTÖRER
  • Partners
    • IMA – International Management Assistants 
    • Scandinavian XPO
    • Robot Event
    • 7A
    • Koncept & Event
    • Trippus
    • OneMotion
    • Elite hotels
    • Fotografiska
    • Citykonferensen
    • Golfbaren
    • Liberty International
    • Style Scandinavia
    • Mindley
    • Spritmuseum
    • Maxim
    • Artipelag
    • Aronsborg
    • Season Hotel
  • Annonsera
  • Om oss
Skip to content

2021-05-20 | Expertråd

Onboarding på distans – så funkar det!

Att en automatiserad och väl genomtänkt onboarding förkortar startsträckan för nyanställda att komma in i jobbet är ingen nyhet. Men hur fungerar det i praktiken när hela eller delar av organisationen sitter hemma och jobbar?

Onboarding på distans – så funkar det!Onboarding på distans

Flex Applications bjuder här några tips på vad du kan tänka på för att låta ditt företags nya stjärnor få en så smidig ombordstigning som möjligt, även på distans.

Förväntningarna är ofta stora inför första arbetsdagen på ett nytt jobb. Och faktum är att veckorna där i början är avgörande för hur din nya medarbetare kommer att känna inför jobbet och företaget – och om anställningen blir varaktig eller inte. I dessa tider av social distans och hemmajobb kan det här momentet kännas särskilt utmanande.

Komplettera checklistan för onboarding. Se över er befintliga onboardingprocess och lägg till information om hur de olika momenten kan genomföras vid digital onboarding. Med ett modernt HR-system som stöd kan du använda dig av digitala aktivitetslistor där det framgår vem som är ansvarig för vad och i vilken ordning aktiviteterna ska utföras.

Preboarding. Låt inte radiotystnad uppstå efter att anställningsavtalet skrivits under, utan håll dialogen levande mellan avtalsskrivning och startdatum. Ring och stäm av med din blivande medarbetare om det finns några funderingar och fråga hur det känns inför jobbstarten. Skicka gärna en liten välkommen-till-teamet-present i form av t ex en chokladask, en mugg med företagets logga på och annat profilmaterial. Uppmana gärna kollegor att ta kontakt med den nya kollegan på LinkedIn.

Säkerställ tekniken. Om introduktionen ska ske utan några fysiska möten måste du se till att dator, telefon och annan hårdvara budas hem till din nya medarbetare i god tid innan första dagen. Alla digitala verktyg måste finnas tillgängliga och färdiga att använda från dag ett. Ta gärna fram en manual som både befintlig och ny personal kan ta del av för att få koll på de tekniska plattformar som ni använder för att samarbeta digitalt. Se också till att skicka med information om hur och när det går att få teknisk support om något skulle krångla.

Presentera teamet. En av de trickiga sakerna vid digital onboarding är att din nya medarbetare inte får träffa sina kollegor och därför kan få svårare att känna sig som en i gruppen. Därför är det viktigt att involvera hela teamet i onboardingen, så att den nya medarbetaren får ansikten och röster på de namn som hen kommer samarbeta med. Se till att antingen ha ett informellt online-möte tillsammans med hela teamet och den nya medarbetaren, eller uppmana din personal att boka in var sitt ”säga-hej-möte” med sin nya kollega. Och varför inte boka in en digital AW eller gemensam fika så snart som möjligt för att påskynda bekantandet. Det känns enklare att höra av sig med frågor till folk som man har lärt känna lite först.

Förmedla företagskulturen. Att informera om kärnvärden och normer som ni har på företaget är kanske extra viktigt vid distans-onboarding. Vad kan den anställde förvänta sig och vad förväntar vi oss av vår nya medarbetare? Vad står företaget för, vilka attityder har vi, vilka ledord arbetar vi efter, vilka mål strävar vi mot? Sådana mjuka värden kan vara svåra men nog så viktiga att sätta på pränt för att kunna förmedla till nya stjärnor.

Hjälp till att navigera i systemdjungeln. Hur är intranätet strukturerat, var hittar man avtalen, vilka verktyg använder man till vad, vem vänder man sig till med frågor, hur ser tillgängligheten ut hos chefer och andra nyckelpersoner. Glöm inte heller att informera om konkreta regler gällande arbetstid, raster, flextid och övertid. Det kan även handla om riktlinjer och oskrivna regler avseende e-post, dokumentmallar, etikett under Teams-möten.

Gå bredvid på distans. Boka in tider för när handledaren och den nya medarbetaren delar skärm och går igenom arbetsmoment och interna verktyg tillsammans. Att sitta med någon som redan kan företaget och jobbet är ofta en del av en ”vanlig” onboarding och ett bra sätt att lära sig och samtidigt hinna ställa frågor under vägen.

Digital fika, mentorskap och tydlig introduktionsplan – såhär jobbar vi med onboardingen på Flex

Om man skulle koka ner alla onboardingtips till ett, vad skulle det vara? Jag kollar med Frida Örtgård, konsultchef på Flex Applications, som de senaste månaderna varit med och tagit hand om ett flertal nyanställda mer eller mindre på distans.

– Ha en tydlig introduktionsplan med inplanerade aktiviteter, så att medarbetaren hela tiden vet vad som ska utföras och med vilken person som aktiviteten ska utföras med. Det ser jag som det viktigaste. Mitt tips är också att tilldela en mentor med samma roll som den nyanställde, som hon eller han kan vända sig till vid frågor. Sätt upp tydliga mål och följ upp dem under löpande avstämningar. Repetera interna arbetsverktyg och processer för den anställde. Uppmuntra övriga kollegor i arbetsgruppen att ta digitala fikor/samtal med den nyanställde för att hon eller han ska känna sig välkommen in i gruppen.

Hur har distansarbetet påverkat ombordstigningarna hos oss på Flex?
– Det har inte bara påverkat onboardingen utan även hela rekryteringsprocessen, skulle jag säga. Det har bland annat inneburit att vi behöver ha fler löpande avstämningar med de nyanställda som arbetar hemifrån, eftersom det inte finns kollegor nära som kan guida på samma direkta sätt som när alla arbetar på samma plats fysiskt.

Alan Gliszczynski började som applikationskonsult på Flex i november och säger såhär om den första tiden:
– Min uppfattning om onboardingen på Flex är exceptionell. Det har gått toppen från dag ett och det har varit en av mina bästa introduktioner hittills, även om det har skett helt och hållet på distans. Introduktionen till arbetet har gått väldigt bra tack vare att det har funnits dokumentation på allt. En tydlig introduktionsplan och kompetensöverföring har gjort det lätt att komma igång.

Men hur har det gått att komma in i gruppen, när ni inte setts fysiskt?
– En daglig kontakt med kamera på via Teams har underlättat. Även om jag inte träffat mina kollegor fysiskt känner jag redan att jag är en del i ett härligt gäng och att jag ”går till” jobbet med ett leende på läpparna.

Kort sagt – som chef har du ett viktigt uppdrag att få nyanställda att känna sig välkomna och bli varma i kläderna i sitt nya sammanhang. Och det finns många verktyg på marknaden för att hjälpa dig i det här arbetet. Med personalsystemet Flex HRM är det enkelt att sy ihop en effektiv digital onboardingprocess.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Inbjudan: Få full kontroll på företagets möten – spara tid med smart ​verktyg

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Pia Thedéen, Nya Ledarskapet

Pia gav hjärnsmarta tips

I veckan bjöds Executiveffects läsare på ett kostnadsfritt lunchwebbinarium där Pia Thedéen, vd på Nya Ledarskapet lärde oss hur vi kan bli bättre på att skapa resultat och samtidigt må bra. Här några av hennes tips!

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

Retorikexperten: Tips och råd inför chefens jultal

När faster Astrid, morbror Bertil, bästa kompisarna Bosse och Bettan eller varför inte du själv? säger något på julkalaset eller nyårsfesten så är det, oftast, bara kul. Vi förväntar oss inte ett professionellt genomfört tal utan gillar bara att nån vill säga något inför alla som närvarar. Gesten i sig är det viktigaste, vi blir glada bara för den. På jobbet är det annorlunda…

Konferenslokaler för alla tillfällen – flexibilitet, kvalitet och service i hjärtat av Stockholm

Konferenslokaler för alla tillfällen – flexibilitet, kvalitet och service i hjärtat av Stockholm

Annons

Oavsett om ni planerar ett mindre möte, ett större event eller en hybridkonferens erbjuder vi konferenslokaler och mötesrum som passar alla behov. Med en kombination av moderna faciliteter, centralt läge och högklassig service skapar vi förutsättningar för framgångsrika evenemang.

Annonsplatta gron
IMA banner

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

300x250 studio puck

Tillgängliga nätverk

 
  • IMA - International Management Assistants Sweden
  • Inhouse - Nätverket för Executive Assistants
  • The Pace - Nätverk för executive assistants
  • EGN - Nätverk för executive assistants
  • Chefssekreterarna Skåne
  • Cassto
  • Dialog - Kompetensnätverket för Executive Assistants
  • Handelskammarens Nätverk för VD-assistenter

Krönika

Utbildning

- Distansutbildningar

AKTUELLT ERBJUDANDE

Lediga Jobb

Mest läst

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Möt Marika Svensson:  ”Min chef sa: Du är jag” 

Vi möter Marika Svensson, Business Support till Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. För Executiveeffect berättar hon om sin karriärresa, vad hon ser som en EA:s viktigaste verktyg och varför hon skulle vilja vara EA till en militär.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: Framtidens ledningsassistent i praktiken

Executiveeffect arrangerar EA Summit 2025 den 17 november med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”.
EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

EA Mingel #12 När kunskap, nätverk och nya perspektiv möts

Den 20 oktober bjuder Executiveeffect och Fotografiska in till ett exklusivt EA-mingel– en kväll där inspiration och nätverkande möts i en unik atmosfär. Programmet bjuder både på ny kunskap och tid för givande samtal med kollegor i branschen.
Säkra din plats på EA Summit 2025 – boka till early bird-pris senast 6 oktober

EA Summit 2025: En dag för inspiration, insikter och praktisk utveckling

Den 17 november samlas Sveriges ledningsassistenter för en halvdagskonferens på Citykonferensen i Stockholm. Under rubriken ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken” får deltagarna ta del av insikter från Executiveeffects stora EA-undersökning, praktiska verktyg för att samarbeta med Microsoft Copilot, och inspiration för att leda utan formell chefsroll. Det blir en dag då teori möter praktik och ...
EA-mingel #11 – Laax Experience på Skandia Bio

EA-mingel #11 – Laax Experience på Bio Skandia

Välkommen till höstens EA-mingel den 14 oktober! Denna gång samlas vi på anrika Bio Skandia i Stockholm för en kväll där Schweiz står i centrum – med inspiration, nätverkande och ett högaktuellt tema: Ledarskap med neurovetenskap och beteendepsykologi.

 

Executiveeffect.se - Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar närmast ledningen i företag och organisationer.
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Eventeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | | Greatplacesinsweden.com